هدف اصلی از تشکیل صندوقهای ثروت ملی را حفظ ثروت برای آیندگان و توسعه کشور عنوان کرد و گفت: به تازگی حجم دارایی‌های قابل مدیریت صندوقهای ثروت ملی کشورهای نروژ و امارات به بیش از یک هزار میلیارد دلار رسیده است و در رتبه اول و دوم صندوقهای ثروت ملی جهان قرار دارند؛ این در حالی که شاید جمع دارایی کشورهای عضو اکو به یک هزار میلیارد دلار هم نرسد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، تجمیع دارایی‌های کشورهای عضو اکو را راهکار مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری صندوق‌های ثروت ملی منطقه عنوان کرد و افزود: کشورهای عضو اکو در صورت ایجاد همگرایی اثر گذار و دیپلماسی مناسب می توانند شاهد یک حرکت اثر گذار در منطقه باشند.

وی با اشاره به پیشگام شدن ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در بین کشورهای عضو اکو در آخرین اجلاس مشترک، اظهار داشت: انتظار ما از دبیر خانه اکو و وزارت امور خارجه این است که به اعضای اکو یادآوری کنند، قرار نیست در آغاز، کل دارایی‌های خود را وارد صندوق مشترک کنند بلکه به صورت نمونه یک پروژه کوچک در ایران ، ترکیه یا ازبکستان پیاده و پس از توسعه در حجم بزرگ‌تر عمل می‌شود.

مهدی غضنفری، با اشاره به تصویب فعالیت مشترک با کشورهای عضو اکو در هیأت عامل صندوق توسعه ملی، گفت: ما آمادگی لازم برای برگزاری کمیته کارشناسی و ورود به گفت و گوهای عملیاتی، را داریم.

وی ضمن انتقاد از عملکردناچیز گروه D8 و اکو در اجلاس های متعدد برگزار شده گفت: تا کنون بیشتر شاهد گفت و گو های بسیار و عملیات اندک بوده ایم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه به نتایج مثبت اجلاس رؤسای صندوق‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۰ به ریاست ایران اشاره کرد و گفت: تأمین مالی پروژه‌های منطقه‌ای، کمک به حفظ و توسعه محیط سرمایه گذاری باز، ایجاد زنجیره ارزش منطقه‌ای نظیر” فولاد ، خودرو و غذا “، ایجاد انجمن فراگیر برای تقویت همکاری فنی و اشتراک گذاری دانش و اطلاعات به منظور ایجاد زنجیره ارزش منطقه‌ای و اتصال آن به شبکه جهانی و شناسایی در زمینه‌های مورد علاقه صندوقها در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک از نتایج مثبت اجلاس بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد؛ دستاورد این جلسه منجر به ایجاد کمیته کارشناسی و دیدار رؤسای صندوق‌های کشورهای عضو اکو در سال ۱۴۰۱ شود.