نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که در زمینه پزشکی از راه دور استفاده از الگوریتم های جدید همچون هوش مصنوعی تاثیر بسزایی دارد و در این میان نسخه الکترونیکی به عنوان یک سیستم پیشنهادی دارای مزایای بسیاری است که در دوران کرونا بسیار کاربردی است.

ویروس کرونا و شیوع سریع آن امروزه سبک زندگی ما را تغییر داده و موجب خانه‌نشینی بیماران خاص شده و درمان بیماری های مزمن را با مشکل مواجه کرده است. با بروز این بیماری مردم ترجیح می‌دهند نگرانی‌ خود را درباره بیماری‌های احتمالی از راه دور و به‌ صورت اینترنتی و مجازی با پزشکان در میان بگذارند و در صورت بروز علایم و یا مشکلات جسمی خاص بتوانند با پزشک متخصص در ارتباط باشند.

فناوری اطلاعات سلامت حوزه ای است که ویژگی های فناوری های مرتبط با حوزه سلامت را ارزیابی و برای بهبود پروتکل های سلامتی راهکارهای مبتنی بر IT  و عامل های هوشمند ارائه می دهد که می تواند تحولات بسیای را در حوزه سلامت ایجاد کند. پزشکی از راه دور یکی از کاربردهای جدید فناوری اطلاعات در حوزه سلامت است.

به گزارش ایسنا، در پژوهشی که توسط پروانه بخشی زاده- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و اکبر نبی الهی-استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر واحد نجف آباد انجام شد، به بررسی سیستم های درمان از راه دور در زمان شیوع ویروس کرونا پرداخته شد.

محققان در این پژوهش می گویند: در نسخه های الکترونیکی روش کار به این صورت است که بیمار سوابق پزشکی خود را در فرم ذکر کرده و همچنین مشکل حال حاضر خود را نیز بیان می­ کند و این فرم به طور مستقیم برای پزشک ارسال خواهد شد و پزشک تصمیم به تجویز الکترونیکی کرده و از سوابق بیماری های قبلی بیمار نیز در راستای تجویز حال حاضر استفاده خواهد کرد.

آنها در این پژوهش با طرح پرسش که «چرا نسخه الکترونیکی مفید است؟» می گوید: نسخه نویسی کاغذی گاهی به دلیل دست خط پزشکان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می شود.

این پژوهشگران در خصوص تاثیرات مثبت این روش می افزایند: نسخه نویسی الکترونیکی موجب صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت، اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و افزایش ایمنی بیمار می شود.

این محققان از سیستم های پیشنهاد دهنده نام می برند و توضیح می دهند که سیستم های پیشنهاد دهنده سیستم هایی هستند که در پیدا کردن و انتخاب کردن آیتم های مورد نظر کاربران به آنها کمک می کند.

درمان از راه دور یکی از کاربردهای جدید فناوری اطلاعات در حوزه سلامت است که این فناوری می تواند میزان در معرض ویروس قرار گرفتن مراجعین، پرسنل درمانی و به خصوص پزشکان را تا حد زیادی کاهش دهد.

این محققان در این پژوهش اعلام می کنند که در این روش دکتر یا متخصص مورد نیاز شما همواره از هر نقطه قابل دسترس خواهد بود و بیمارانی که نیاز به ویزیت مداوم دارند می توانند با استفاده یک ارتباط اینترنت به سادگی از منزل خود توسط متخصص مربوطه ویزیت شوند.

در نهایت پژوهشگران این تحقیق نتیجه گیری می کنند که در پی تحقیقات انجام شده از سالهای ۲۰۰۲ تا کنون بر روی پزشکی از راه دور و تجویز نسخه های الکترونیکی روش های متفاوتی از جمله اینترنت اشیا و روش های داده کاوی، ما را به بررسی سیستم های پیشنهاد دهنده در تجویز نسخه الکترونیکی از راه دور و استفاده از الگوریتم های هوشمند برای بالا بردن امنیت اطلاعات پزشکی بیمار و حفظ حریم خصوصی بین پزشک و بیمار سوق می دهد.

در زمینه پزشکی از راه دور می توان به این موضوع پی برد که متغیرهای بسیار زیادی به طور پیوسته روی این موضوع تاثیر بسزایی می گذارند که یکی از آنها الگوریتم های هوش مصنوعی است که در پژوهش حاضر می توان در تجویز نسخ الکترونیکی از آن ها استفاده کرد. این فناوری می تواند میزان در معرض ویروس قرار گرفتن مراجعان، پرسنل درمانی و به خصوص پزشکان را تا حد زیادی کاهش دهد و با این روش بیمار می تواند بدون مراجعه حضوری عکس از ریه و علایم ظاهری خود را در اختیار پزشک قرار داده و پزشک با تشکیل پرونده غیر حضوری برای وی درمان را شروع و نسخه را برای او ارسال کند.

این پژوهش در اولین همایش ملی تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پسا کرونا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ارائه شد.