مدیر انجمن کارخانجات لبنی گیلان گفت: رشد قارچ گونه مغازه‌های فروش لبنیات سنتی گیلان برای سلامت مردم استان خطرناک است.

ابراهیم آسایش با اشاره به افزایش قیمت شیرخام از ۴۱۵۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان، گفت: در پی افزایش قیمت شیرخام، قیمت شیر و لبنیات صنعتی افزایش نیافته است.

وی افزود: حفظ و ارتقای سلامت مردم از اهداف مهم صنایع شیر و کارخانجات لبنی است و تحقق این امر با مصرف کافی شیر و فرآورده‌های لبنی امکان‌پذیر است.

آسایش با اشاره به اینکه هر گونه حذف تبلیغ بد علیه مصرف شیر کار بسیار سختی است، ادامه داد: لازم است اگر تخلفی در یکی از کارخانه‌های لبنی کشور اتفاق می‌افتد نام همان کارخانه رسانه‌ای شود و اخبار به صورت کاملا شفاف منتشر شود تا مردم با پرهیز از نوشیدن شیر و مصرف نکردن لبنیات به پوکی استخوان دچار نشوند.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا ویروس مردم به اندازه کافی با این بیماری درگیر هستند، یادرآور شد: به مردم باید اطلاع‌رسانی شود تا حتما از شیرهای صنعتی و پاستوریزه استفاده کنند تا به بیماری های تب مالت و … دچار نشوند.

مدیر انجمن کارخانجات لبنی گیلان خاطرنشان کرد: متاسفانه مغازه‌های فروش لبنیات سنتی در رشت مانند قارچ رو به افزایش است و دامداران استان نیز رغبت زیاد به فروش شیر به این فروشگاه‌ها دارند، زیرا گرانتر از کارخانجات لبنی می‌توانند شیر را در این فروشگاه‌ها به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: برخی از کوچه و پس‌کوچه‌های رشت مملو از چنین مغازه‌هایی است که اقدام به فروش شیر سنتی می‌کنند که میکروب‌های آن نابود نشده‌اند و این امر برای سلامت جامعه بسیار خطرناک است.

آسایش ادامه داد: علاوه بر لبنیات سنتی این روزها شاهد هستیم که برخی از کبابی‌ها دوغ سنتی می‌فروشند و حتی گاهی در سطح شهر توزیع می‌کنند که متاسفانه زرق و برق زیادی هم دارند و مردم را به نوشیدن این دوغهای غیر پاستوریزه تشویق و ترغیب می‌کنند.

مدیر انجمن کارخانجات لبنی گیلان در ادامه در خصوص پرداخت بدهی کارخانجات لبنی گیلان به دامداران اضافه کرد: همواره به صاحبان این واحدها متذکر شده‌ایم، حتما نسبت به پرداخت بدهی‌شان اقدام کنند و تاحدودی نیز انجام می‌دهند.

وی گفت: این روال خرید و فروش شیر بین دامداران و کارخانجات لنبی از قدیم‌الایام تاکنون متداول بوده است و مشکل چندانی در این خصوص وجود ندارد.