هنرمند نقاش زنجانی گفت: نقاشی نه تنها به تنهایی، حرفه‌ای تخصصی است که در علوم دیگر نیز نقش کاتالیزور و واسطه دارد و در آموزش آن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رحمان پرچگانی ، در رابطه با اهمیت پژوهش در حوزه نقاشی، اظهار کرد: طراحی و نقاشی، یکی از حوزه‌های تخصصی است که همه هنرهای تجسمی و تصویری ریشه در آن دارند و از وسعت و تاریخی به میزان حضور انسان برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه انسان از بدو ورود به دنیا ابتدا با تصویر ارتباط برقرار می‌کند، افزود: نقاشی در ترویج و شناسایی درست علوم دیگر مانند ادبیات، ریاضی، جغرافیا، علوم تجربی و … نقش داشته است. این امر مخصوصا در آموزش برای کودکان از جایگاه بالاتری برخوردار است؛ مانند کتاب‌های داستان، شعر و یا کتاب‌های آموزشی مدارس که کودک از طریق تصاویر می‌تواند یادگیری بهتری داشته باشد.

این نقاش زنجانی، با بیان اینکه نقاشی به‌‎عنوان یک علم، تخصص و هنری که وسعت تاریخی بالایی نیز دارد، نیازمند یک بررسی، تحقیق و پژوهش تخصصی است، تصریح کرد: اساسا در جوامع جهان سوم به مسائلی که با روح و جسم سرکار دارد (همچون هنر و ورزش) به‌صورت جدی اهمیت داده ‌نمی‌شود و هنوز هم در مدارس و مهدهای کودک، هنر و ورزش را جدی نمی‌گیرند که این مسئله باعث می‌شود به تحقیق و پژوهش در این زمینه فکری نشده و از طرفی باعث از بین رفتن خلاقیت نسل‌های پایه می‌شود.

پرچگانی با اشاره به اینکه گذشته آینده را می‌سازد، ادامه داد: در هنر، مخصوصا در نقاشی وقتی پژوهشی در رابطه با گذشته، هنرمندان و آثار آن صورت نگیرد فرد نمی‌تواند به اهداف درستی رسیده و به خلق اثر بپردازد و تحقیق و پژوهش در رابطه با گذشته هر مبحثی، در پیشرفت و موفقیت افراد موثر می‌باشد.

این نقاش زنجانی با بیان اینکه زمان و نوع پژوهش در نقاشی متفاوت است، عنوان کرد: اگر پژوهش در نقاشی به درستی صورت نگیرد، شاهد اتفاقاتی مانند تکرار چشم بسته گذشته و یا اسیر نگاه‌های بیرونی شدن، خواهیم ‌بود؛ در حالی که افراد ماندگار در نقاشی توانسته‌اند با مطالعه و پژوهش درست ماندگار شده و از حواشی دور باشند.

وی با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر شاهد ایجاد این روند در بین هنرمندان هستیم که فکر می‌کنند برای خلق اثر باید دنباله‌رو یک فیلسوف یا نظریه‌پرداز باشند، بیان کرد: پژوهش در کارهای مختلف و مراحل یک کار متفاوت است به این‌گونه که در نقاشی یک فرد در مراحل اولیه و آموزش باید با پژوهش و تحقیق ضمن شناخت تاریخ و گذشته نقاشی پایه‌های این هنر را بیاموزد و در مرحله بعدی که خلق اثر است با خلاقیت و تامین تغذیه تصویری ذهن خود، به کار خود ادامه دهد.

نقاش زنجانی با بیان اینکه افراد برای ورود به دنیای نقاشی ابتدا باید از عشق و علاقه خود به کار مطمئن باشند، اظهار کرد: افراد برای اینکه بتوانند نقاشی را به عنوان یک حرفه و تخصص پیش ببرند، باید در کنار عاشق کار خود بودن، خود را برای تحمل و پذیرش سختی‌های کار آماده کنند. همچنین شروع و یادگیری نقاشی از همان ابتدا با روش‌های علمی و درست در کنار اساتید متخصص چه در مراکز هنری و یا دانشگاه‌ها نیز، در موفقیت افراد موثر است.

پرچگانی با بیان اینکه پژوهش در ذات هنر معاصر نهفته و جای دارد، گفت: از سوی دیگر حرکت هنر معاصر جهان است که به سمت بینارسانه‌ایی و بینامتنی بودن متمایل شده است. هنرمند برای شناخت از رسانه‌های دیگر ناچار به پژوهش است اینکه چقدر رسانه‌های دیگر و ارتباط آن را با اثر خود و نقاشی که متکی بر ایده است ارائه کند باید فعالیت هنری‌اش را متکی بر پژوهش کند.

این هنرمند زنجانی، با بیان این مطلب که هر اثر نقاشی به مثابه یک متن می‌ماند که این متن‌ها در مواجه با متن‌های دیگر، متن جدیدی را تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: آثار یک مجموعه می‌تواند هر یک حرف یا بیان خود را داشته باشند و در ارتباط با متن دیگر یا نقاشی دیگر معنای جدیدی را  از دل آن بیرون کشید و دید. پس همان‌طور که در ادبیات متن‌ها در ارتباط و پیوست با یکدیگر معنا پیدا می‌کند در مجموعه نقاشی معاصر نیز به دلیل ایدهمحور بودن آثار و ارتباط آنها برای تکمیل یک مجموعه نهائی متن جدیدی خلق می‌شود.