رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ساختمان‌های ایجاد شده مدارس، مقاوم در برابر حوادث طبیعی طراحی شده‌اند و تجربیات از زلزله‌های اخیر نشان می‌دهد، امروز مدارس نوساز در برابر زلزله مقاوم هستند و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد استفاده در مدارس، نمونه‌اش در سایر دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.

مهراله رخشانی‌مهر در صفحه اینستاگرامی اش با توجه به فرارسیدن پنجم دی ماه، روز ملی ایمنی در برابر زلزله نوشت:” پنجم دی‌ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور، روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده ‌است. ایران به علت قرارگرفتن بر روی کمربند «کوهزایی آلپ – هیمالیا»، یکی از مناطق زلزله خیز جهان است و به همین علت هر از چند سالی زمین لرزه خسارات را به کشورمان وارد می‌کند.”

وی در ادامه نوشته است:” طی دهه‌های اخیر زلزله‌های مختلف و در مواردی ویران کننده، مناطق مختلف ایران را با خسارات و تلفات مواجه کرده است که برای مثال می‌توان به زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه اشاره کرد. عمده پیشرفت‌هایی که در موضوع زمین لرزه طی پنچ دهه اخیر حاصل شده، مربوط به آمادگی برای زلزله و همچنین در حیطه «مهندسی عمران» بوده است. در این حیطه طی چند دهه اخیر استانداردهایی برای ساختمان‌سازی در نظر گرفته شده تا مقاومت آنها در برابر نیروی امواج زمین لرزه افزایش یابد.”

رخشانی مهر درباره وضعیت مقاومت فضاهای آموزشی در برابر زلزله گفت: “در سند زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری که ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است به موضوع ایمنی، دوام و معماری مدارس توجه شده است. ایمنی و دوام مدارس در بخش سازه‌ای، نشاط و هویت بخشی به این فضاها همچنین منطبق بودن بر معماری ایرانی و اسلامی به حوزه ساخت و ساز بر می‌گردد.”

وی افزود:” از زمان ابلاغ این سند، به سمت تحقق اهداف سند زیرنظام تأمینفضا، تجهیزات و فناوری رفته و درحوزه «نوسازی مدارس» توجه جدی به طراحی معماری انجام شد و اتفاقات خوبی در موضوع سازه‌ای مدارس افتاده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: ساختمان‌های ایجاد شده مدارس، مقاوم در برابر حوادث طبیعی طراحی شده‌اند و تجربیات از زلزله‌های اخیر نشان می‌دهد، امروز مدارس نوساز در برابر زلزله مقاوم هستند و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد استفاده در مدارس، نمونه‌اش در سایر دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.”

به گفته رخشانی مهر،” تمامی آیین‌نامه‌های مربوط به زلزله و آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساخت مدارس جدید لحاظ می‌شود و در تمامی مدارس، دستورالعمل‌ها طراحی و رعایت شده و نمونه بارز آن هم اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر رخ داده است. مدارسی که در زلزله کرمانشاه تخریب شد در فهرست «تخریب و بازسازی» قرار داشتند که نشان از عمر بالای آنها بود. همچنین در زلزله هریس، ورزقان و اهر و سیل استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان نیز مدارسی که به شکل مناسب و در سال‌های اخیر ساخته شده‌ بود، هیچ آسیبی ندیدند.”

وی در ادامه نوشت: “اکنون حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند «تخریب و بازسازی» یا «مقاوم‌سازی» هستند، که نشان از توجه بیش از پیش به اعتبارات نوسازی مدارس است. البته در سال‌های اخیر همواره بودجه نوسازی مدارس روند صعودی داشته است، اما برای حذف تمام مدارس فرسوده از کشور نیازمند یک عزم ملی و جدی در بخش اعتبارات هستیم تا بتوانیم برای همیشه این مدارس را از چرخه فعالیت خارج کنیم.”