سال ۹۹ در شرایطی سپری می‌شود که تقریباً ماهی نگذشته که در آن خبری از خودکشی یک کودک در گوشه‌ای از کشور به گوش نرسد. از شمال گرفته تا جنوب، از خوزستان گرفته تا پایتخت، دختران و پسران دست به خودکشی می‌زنند، در بسیاری از موارد به نتیجه نمی‌رسند و زنده می‌مانند و در موارد متعدد دیگری هم جان‌شان را از دست می‌دهند.

مونا ربیعیان/تخصصان کودک و نوجوان معتقدند پدیده خودکشی به طور کلی برای جامعه مذموم است، اما این اقدام زمانی که از سوی کودکان و نوجوانان انجام می‌شود تبعات جدی‌تری برای جامعه به همراه دارد. بر اساس پژوهش انجمن دفاع از حقوق کودک، هیچ گونه آمار رسمی و روشنی از تعداد خودکشی کودکان در کشور وجود ندارد، اما بررسی‌های این NGO از خودکشی بیش از ۲۵۰ کودک طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ حکایت دارد. این در حالی است که این آمار تنها تعداد خودکشی‌هایی است که رسانه‌ای شده و عدد واقعی بیش از اینهاست.

تنها آمار رسمی در دسترس مربوط به ثبت احوال است که می‌گوید خودکشی، پنجمین دلیل مرگ‌ومیر نوجوانان و جوانان در کشور به حساب می‌آید. در واقع ۳.۸۹ درصد مرگ در این سن، به دلیل خودکشی است.

این خودکشی ها مربوط به بازه سنی ۹ تا ۱۴ سال و ۵۵ درصد دیگر مربوط به بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال بوده است.

علل این خودکشی‌ها هم به نوبه خود قابل توجه است. فقر هشت درصد، مشکلات آموزشی ۲۶ درصد، درگیری با خانواده ۲۸ درصد، روابط عاطفی پنج درصد، تجاوز هشت درصد، تحت تأثیر فیلم و ویدئو پنج درصد و همچنین ۲۰ درصد از خودکشی‌ها به خاطر ازدواج اجباری بوده است. همچنین شهرهای تهران، اصفهان و همدان بیشترین آمار خودکشی را داشته‌اند.

محمدغرضی:از کمک های مردمی فقط دلسوزی مانده است /درد مردم دعوای سیاسیون نیست

محمدغرضی درخصوص افزایش خودکشی بین کودکان به خبرنگار ما گفت:  اینکه فقرا در درس استعداد خوبی دارند و منکر نمی شویم ولی اینکه دختر ۹ ساله دست به خودکشی بزند واقعا برای جامعه تاسف بار است.

وی در ادامه از دهه ۶۰ و نحوه برخورد آن دهه با فقرا گفت: در دهه ۶۰ ارتباط خوبی بین ثروتمندان و فقرا به وجود امده بود در ان زمان خانواده های ثروتمند به کمک فقرای روستایی می رفتند و ماهیانه برای آنان درنظر می گرفتند تا بخشی از مشکلاتشان حل شود و این باعث می شد تا در جامعه کسی احساس کمبود نداشته باشد حتی تا ۱۰ سال گذشته هم این اتفاق ادامه داشت تا اینکه اقتصاد دولت شکست خورد و همچنین عدم تامین اجتماعی همه جانبه در کشور با شکست روبه رو شد و این ابعث شد تا طبقه متوسط در کشور حذف شود و جامعه به دو دسته ثروتمند و فقر تقسیم بندی شود.

محمد غرضی در ادامه درباره ازبین رفتن طبقه متوسط گفت : وقتی طبقه متوسط از بین رفت کسانی که با تشکیلات سیاسی در ارتباط بودند ساکن مانند و بقیه افراد جامعه به خط فقر سقوط کردند و این امر باعث گسترش فقر در کشور شده است

وی درباره از کمک مردمی فقط دلسوزی مانده است گفت: اینکه مردم کمک نمی کنند درست نیست چرا که مردم وقتی این اخبار را بشنوند قطعا کمک خواهند کرد اما ای کاش این اخبار به زودتر منتشر شود قبل از خودکشی کودکان در کشور در دهه ۲۰؛۳۰ و ۴۰ هم این اتفاقات رخ می داد اما مردم زکات وخمسه خود را به افراد فقرا می دادند و این کار باعث می شد تا فقر نداری را کمتر حس کنند در حال حاضر این کمک ها کمرنگ شده است و فقط دلسوزی ها مانده است.

وی در پایان از رویکرد مطبوعات انتقاد کرد و گفت مطبوعات می توانند در این شرایط کمک حال باشند نه اینکه اخبار دعوای سیاسیون را بنویسند گفت:درحال حاضرم که اکثر روزنامه ها به جای اینکه مشکلات مردم را بگویند از دعوای بین چپ و راست می نویسند دردمردم دعوای سیاسیون نیست درد مردم نداری باید به آن توجه کرد.

مصطفی اقلیما: سرکوب های اجتماعی دلیل افزایش خودکشی در جامعه/  امنیت اجتماعی با صحبت به وجوود نمی آید

مصطفی اقلیما درخصوص افزایش خودکشی بین کودکان به خبرنگار ما گفت:خودکشی به منطقه زندگی افراد نیز بستگی دارد وقتی خانواده ای در فقر هستند آن کودک نمی تواند فشارهای عصبی خانواده را تحمل کند دست به خودکشی می زند یکی دیگر از عوامل خودکشی در بین کودکان سرکوب شدن توسط معلم و همکلاسی ها است به طور مثال معلم جلوی بچه ها به کودک می گوید اگر نداری چرا زنده ای پس یا اینکه همکلاسی ها آن را برای نداریش مورد تمسخر قرار می دهند و این سرکوب ها باعث می شود تا کودک دست به چنین کاری بزند.

وی در ادامه افزود: چرا که کودک نمی تواند مشکلات خودش را به والدینش بگوید چرا که آنها با پرخاشگری جواب کودک را می دهند و  مهمترین علت را تورم بالا و فقر مطلقی که در کشور به وجود آمده است می توان گفت. این خودکشی در کل کشور باب شده است مسوولین نیز برایشان مهم نیست که جلوی این امر را بگیرند با آموزش به خانواده ها می توان جلوی خودکشی کودکان را گرفت

پدر مددکاری اجتماعی درباره فاصله حرف تا عمل مسوولین درخصوص اشتغالزایی اظهارداشت:اگر صحبت باشد که نمی شود راه حل مثل این می ماندکه شما درد دارید به خودتان تلقین کنید درد ندارید درد ساکت نمیشه دولت هم همین است به حای صحبت برای مردم اشتغالزایی کند امنیت شغلی ایجاد کند تا این آسیب ها ازبین برود نه اینکه فقط از اشتغال حرف بزنیم خانواده نیاز به شغل دارد نیاز به منبع درآمد دارد تا خرج زندگی خودش را تامین کند وقتی بچه ای رنگ آرامش ندیده یا اصلا نمی داند آرامش در کنار خانواده چسیت تنها را را خودکشی می بیند که در صدا و سیما که راه های خودکشی را نشان می دهد بنابراین کودک راهت آموزش می بیند.

وی در پایان علت آخر خودکشی در جنوب کشور را اینگونه بیان کرد:افزایش خودکشی در جنوب کشور هم به دلیل این است که خانواده ها زورگو هستند و پدر با غلدری با کودکان برخورد می کند فرهنگرفتار با کودک را بلد نیستند در شهرها پدران یاد گرفتند که چگونه با کودکان برخورد کنند اما متاسفانه در برخی از روستاهای جنوب کشور همچنان بچه ها در داخل خانه نمی توانند راه بروند از ترس پدر و این امر هم می تواند دلیل افزایش خودکشی در جنوب کشور باشد.