بررسی وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی کشور در چارچوب فروض و سناریوهای واقع‌بینانه حاکی از آن است که نرخ تورم در سال جاری روند کاهنده خود را ادامه خواهد داد و با سیاست‌های اخذ شده، رشد نقدینگی به نحو مناسب مدیریت خواهد شد و ثبات در بخش خارجی تقویت می‌شود.

مونا رمضانپور/در طول پنج دهه گذشته، فقدان ابزار لازم برای کنترل تورم، توانایی بانک مرکزی برای مدیریت نرخ تورم را محدود کرده بود. با گسترش ابزار مدیریت بازار پول، عمیق‌تر شدن حضور بخش خصوصی در اقتصاد و تغییر نحوه نگاه به سیاست مالی و تامین کسری بودجه، فضا برای تغییر رویکرد در مدیریت تورم تا حدودی فراهم شده است.

تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا – که از ابتدای انقلاب در اشکال مختلف بروز یافته است – مشکلات تکیه بر درآمدهای نفتی را نمایان‌تر ساخته است. گرچه این اتفاقات تلخ و سخت بوده است، اما زمینه تغییر جدی در سیاست‌گذاری‌ها را فراهم کرده است.

مسوولین پاسخگو باشند

مصطفی اقلیما،پدر مددکاری اجتماعی درخصوص گرانی های به وجود آمده بعد از سال نو به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر گرانی ها سر به فلک کشیده است درایام نوروز مرغ کمیاب شد و گران بعد هم بقیه اقلام اساسی روز به روز گران تر یم شود و این باعث می شود تا آسیب های اجتماعی روزانه افزایش پیدا کند در این میان نیز کسی پاسخگو این گرانی ها نیست در صورتی که در حال حاضر مسوولین باید پاسخگو مشکلات و رفع گرانی ها باشند اما نه تنها پاسخگو نیستند بلکه راهکاری هم برای این امر رائه نمی دهند.

وی در ادامه افزود: مسوولین به جای بستن قرارداد ۲۵ ساله با چین باید اول فکری برای کنترل قیمت ها می کردند بعد نوبت قراداد می شد عجله ای در کار نبود اما گرانی فقط آثارش گرانی نیست بلکه آثار وحشتناکی از افزایش فقر،اعتیاد،دزدی و رسپیگری خواهد بود از طرفی هم انقدر این موارد زیاد می شود که ماموران نیرو انتظامی هم فقط به مردم تذکر می دهند که مراقب اموال خود باشید چرا که هر کسی به هر تریقی قصد دارد که زندگی کند دزدی فقط جیب مردم را زدن نیست کم کاری در کار، پول مردم را پس ندادن و … امثال این موارد نیز دزدی محسوب می شود. درحال حاضر همه اقتصاد کشور پاچیده شده است رییس جمهور بعدی قرار است این پازل درهم را چطور بچیند خدا داند.

پدر مددکاری اجتماعی درباره اینکه هیچکس درجایگاه خودش نیز گفت:وقتی بهزیستی که باید جایی امن برای کودکان خیابانی باشد شده قتلگاه کودکان و کسی هم پاسخگو نیست چه توقعی از بقیه جاهای دولتی خواهیم داشت کسی مسولیت کودکان کار را گردن نمی گیرد مردم کاری ندارند که چه کسی راس کار است مردم رفاه نیاز دارند وقتی حقوق مردم ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند بعد کالای اساسی ۱۰۰ در صد گران می شود چه فایده ای دارد این افزایش حقوق.

مردم مقصر گرانی ها نیستند

مصطفی اقلیما درباره اینکه مردم مقصر گرانی ها نیستند نیز بیان کرد: تقصیر مردم نیست که کالاها گران میشود خود دولت هم انرژی مصرفی مردم را افزایش داده است در شرایطی که مردم در بیکاری و تورم دست و پنجه نرم می کنند حداقل دولت افزایش قیمت ها را می گذاشت برای بعد نه اینکه حقوق هنوز افزایش پیدا نکرده آب و برق را گران کنیم، مانند مالیات خانه های خالی که باعث موج گرانی در بازار مسکن شد چرا باید کاری کنیم که موج گرانی راه بیاندازیم.

وی در ادامه افزود: افزایش قیمت ها از سال گذشته آغاز شد و مسوولین گفتند که دم عید است مردم خرید نکنند اما بعد از عید دیگر چه قرار گفته شود گرانی را مردم باعثش نیستند کارخانه داری که قیمت ها را افزایش می دهند را جلویشان را نمی گیرند با بگیرو بند مغازه ها قیمت ها کنترل نمی شود.

پدی مددکاری اجتماعی در پایان خطاب به دولتمران گفت:دولتی که خودش منتقد دولت قبل بود چرا خودش گرانی به همراه اورد اگر رییس جمهورها به دو رهنمود رهبری گوش کنند این اتفاقات رخ نمی دهد یکی شایسته سالاری و دیگری پاسخگویی اگر این دو رهنمور مقام معظم رهبری را رییس جمهورها سر لوحه کارهای خود قرار دهند این مشکلات به وجود آمد.