محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه "سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به دی ۸" شرکت و سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه در سخنان خود ضمن اشاره به بحران بی سابقه کرونا و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشورهای عضو یادآور شد یکی از درسهایی که باید از این بحران گرفت این است که چطور یک بحران بهداشتی می تواند به بحرانهایی همچون بحران اقتصادی، بحران بشردوستانه، بحران آموزشی و افزایش نابربرایها در جامعه بین المللی تبدیل شود و هزینه اصلی آن نیز بر کشورهای درحال توسعه تحمیل گردد.

ظریف همچنین ضمن اشاره به تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه مردم شریف ایران در دوران همه گیری کرونا از رویش حس همبستگی مابین ملتها و نیز تمایل به همکاری در شرایط بحران به عنوان درسهای مثبت دوران کرونا یاد کرد.

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره برداری از ظرفیتهای فنآورانه و انسانی بویژه جوانان را ازجمله اولویتهای سازمان دی ۸ برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه ها را اعلام کرد.

نشست وزرای خارجه سازمان دی هشت به ریاست وزیرامور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار شد.

نشست مجازی سران قرار است فردا با حضور حسن روحانی و به ریاست نخست وزیر بنگلادش برگزار شود.

متن کامل سخنرانی ظریف در این نشست بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

اجازه دهید مراتب تشکر خود را از شما و دولت بنگلادش برای برگزاری عالی این نشست ابراز دارم.

همچنین از دبیرکل گرانقدر و تیم ایشان سپاسگزاریم.

وزرای گرانقدر،

جامعه بین‌الملل همچنان با چالش بی‌سابقه همهگیری کووید-۹۱ روبروست. برای ایران، این چالش با تر وریسم اقتصادی وحشیانه علیه ملت عظیم ایران، که جنایتی فاحش علیه بشریت است، تلفیق شده است .

هرچند جامعه بینالملل مشتاقانه میخواهد ویروس کرونا را به زباله‌دان تاریخ بسپارد، اما این همه‌گیری د رسهای ارزشمندی هم به ما آموخته است. ما آموختیم که یک بحران سلامت چطور به سهولت میتواند به یک بحران اقتصادی، یک بحران بشری، یک بحران تحصیلی، یک بحران امنیت غذایی، یک بحران نابرابری ) و موارد بسیار بیشتری( منجر شده و به کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته خسارتی فراتر از انتظار وارد کند .

در عین حال، ما همچنین آموختیم که یک بحران جهانی چطور میتواند برکات همبستگی را میان ملتها سرا زیر کند. اجازه دهید فرصت را غنیمت شمارده و از حمایتی که جمهوری اسلامی ایران در طول این همه‌گیری و در میانه تحریم‌های غیرقانونی و بیرحمانه، از جانب کشورهای براد رمان در ۸-D دریافت کرده است، قدردانی کنم .

درس دیگری که آموخته‌ایم این است که اگر جامعه بین‌المللی میخواهد برای چالشهای مشترکی که در پیش داریم آماده شود ،تقویت همکاری میان کشورها و مناطق، گزینه‌ای بهینه خواهد بود. نهادهای چندجانبه، از جمله ۸-D، مجموعه گسترده‌ای از انتخاب‌ها را در اختیار ما قرار میدهد.

دوستان عزیز،

نمیخواهم به شرح و بسط در خصوص چالشهای مشترکی که پیش روی ماست، بپردازم. بلکه، میخواهم بر انتخابهای مؤثری تمرکز کنم که میتوانیم به صورت جمعی در چارچوب موجود و بالقوه همکاری ۸-D، اتخاذ کنیم . این امر همچنین اکنون که در آستانه نهایی کردن نقشه راه ده ساله ۸-D قرار داریم، بسیار حائز اهمیت و درخو ر است.

۱. تجارت : در صورتی که موافقتنامه موجود تجارت ترجیحی همراه با برخی از ساز و کارهای تکمیلی

) در خصوص گمرکات ،امور مالی و خرد مالی، بانکداری، ظرفیتهای دیجیتال و غیره( اجرایی شوند، هدف تجارت ۰۲ درصدی درون ۸-D تا سال ۰۲۰۲ در دسترس ما خواهد بود.

دولتهای ما باید در نقش تسهیل‌گر ظاهر شده و بخش خصوصی و شرکتهای کوچک و متوسط ما باید به میدان آورده شوند.

۲. اتصال: با وجود فاصله جغرافیایی زیادی که میان برخی از کشورهای ۸-D وجود دارد ،۸-D میتواند یک نها د متشکل از مجموعه‌ای از کشورهای متصل به هم باشد. این امر میتواند و باید از جمله در زمینه حمل و نقل مرکب و همکاری بندری، قرابت فرهنگی و گردشگری و اتصال شرکت-به-شرکت محقق شود.

۳. پایتختهای انسانی و فناورانه: از کشور میزبان بابت هوشیاری‌اش در تعیین موضوع «بهره‌برداری از قدرت جوانان و فناوری» به عنوان زمینه این نشست شورای وزیران و کنفرانس، سپاسگزاریم. وزرای مربوطه ما در حوزه جوانان، این هفته گردهم آمده و راههای همکاری در خصوص این موضوع بسیار حائز اهمیت برای کشورهایمان را مورد بحث قرار دادند. جمهوری اسلامی ایران در دو برنامه مرتبط با مسائل انسانی و فناورانه ۸-D فعال بوده است. ما در همدان میزبان «دانشگاه بین‌المللی ۸-D» و همینطور در تهران میزبان «شبکه انتقال و تبادل فناوری ۸-D» هستیم. ما از هر ایدهای برای تقویت این دو ابتکار استقبال میکنیم.

آقای رئیس، در پایان اجازه دهید بار دیگر بر حمایت کامل ما از اقدام جمعی برای تحقق اهداف و مقاصد عالی ۸-D، تأکید کنم .

از توجه شما سپاسگزارم.