اگر اخبار کشورها را دنبال کنید- باوجود اینکه بسیاری از کشورها واکسیناسیون را آغاز کرده اند- خواهید دید که تعداد مبتلایان کرونا افزایش پیدا کرده و برخی از کشورها هم بار دیگر محدودیت را برای شهروندانشان اعمال کرده‌اند.در ایران هم ما شاهد پیک چهارم کرونا هستیم. پیکی که بسیار خطرناک‌تر از دیگر پیک‌ها ظاهر شده و دلیلش هم نادیده گرفتن محدودیت‌ها و عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بوده است.

مونا رمضانپور/البته در این یک سال چند باری محدودیت‌ها از سوی مسئولان اجرایی شد و تجربه این محدودیت‌ها نشان می‌دهد که مردم کمتر توجه به آن دارند. بنده معتقدم، فقط دادن بخشنامه و اعمال محدودیت‌ها تأثیر چندانی روی مردم ندارد. موضوع سلامت باید برای جامعه فرهنگسازی شود و آنها بدانند که به‌صورت درونی شده به سلامت خود و اطرافیانشان توجه کنند.

این چند روز که محدودیت‌ها از سوی ستاد اعمال شده چقدر از مردم آن را اجرایی کردند؟ مگرواقعاً کسب و کارها تعطیل شده است؟ آیا همه رستوران‌ها بسته است؟ خیلی از مردم در خیابان هستند. ترافیک صبحگاهی، ترافیک عصر و یا رفت و آمدهای مردم در سطح جامعه نشان می‌دهد که بی‌توجهی به پروتکل‌ها بسیار است.

فرهنگ ها با یکدیگر متفاوت است

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس درخصوص عدم رعایت پرتکل های بهداشتی از سوی مردم به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه بارها در مصاحبه ها گفتم که باور نکردن یا باور کردن نتیجه فرهنگ ما است؛ به نظر بنده نه مسائل اقتصادی؛ نه مسائل سیاسی و یا نه مسئل دیگر در باورهای فرهنگی یک جامعه تاثیر نخواهد داشت چرا که این پدیده فرهنگ شناسی یک مکتب است همانند فلسفه که طرفدارانی دارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر جامعه به دو دسته تقسیم می شود کسانی که تحصیل کرده هستند و در خانواده ای تحصیلکرده بزرگ شده اند و تربیت انها توسط آموزش و پرورش امروزی شده اند و صحبت های گفته شده را باور می کنند و این باور را دارند که در موضوع کرونا  حق با وزیر است و وضعیت در حالت هشدار است بنابراین رعایت می کنند و در تجمعات شرکت نمی کنند چرا که در این خصوص مطالعه کردند و امروزی هستند.

باورهای قدیمی باعث می شود مردم پرتکل های بهداشتی را رعایت نکنند

این جامعه شناس از باورهای غلط انسان ها گفت: اما عده ای در این میان هستند که درگذشته زندگی می کنند و براین باورند که عمر دست خداست و هنوز به فال و خرافات اعتقاد دارند و این را پس افتادگی فرهنگی نیز گفته می شود و این باعث می شود که پرتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و اعتمادی هم به گفته ها ندارند

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه خانواده های سنتی هنوز براین باورند که باید در مراسمات ماه رمضان شرکت کنند و اگر شرکت نکنند گناه کرده اند در صورتی که در قرآن هم آمده است که سلامت مهمتر است مراسمات است اما عده ای براین باور نیستند.

امان الله قرایی با مثالی از فرهنگ گفت: هر فردی مانند تنگ بلوری است که از لحظه تولد که به دنیا می اید و اذان گفته می شو نام او را نام یکی از نام های پاک می گذارند فرهنگ آغاز می شود و این رسوبات فرهنگی هستند و جامعه و رفتارهایی که در ان آموزش می بینند مایعاتی هستند که در آن تنگ می باشد و این رسوبات و مشتقاتش فرهنگی سات که آموزش دیده شده است.

مردم باید خودشان مراقبت کنند

این جامعه شناس با انتقاد از بازگشایی مساجد گفت: بازگشایی مساجد و حرم ها در ماه رمضان و اغاز برگزاری هیئت ها دلیل نمی شود که مردم در تجمعات شرکت کنند و مردم باید با عقل خود جلو بروند شاید برخی ها بر این باورند که باید حضور داشته باشند اما برخی ها براساس خواندن ها و نوشتن ها می دانند که در قرآن هم خدا سلامت انسان را مهمترین رک می داند و باید به ان توجه کرد و برخی ها که در این مراسم حضور پیدا می کنند تاخر فرهنگی دارند و این تاخر فرهنگی همان باورهایی است که برخی ها دارند و به این ایمان دارند که عمر دست خداست و کرونا نمیتواند کاری کند بنابراین پرتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وی در پایان از نسل های بعدی گفت: این ها همانند افرادی هستند که از روستا به کلانشهر ها می ایند و با نکات رانندگی در کلانشهرها عادت ندارند بنابراین این افراد باعث تصافات رانندگی می شوند یا اینکه برخی ها در آپارتمان نشینی را بلد نیستند و این باعث می شود که افراد ان آپارتمان به سختی زندگی کنند البته نسل های بعدی انتقاد پذیری دارند و با فرهنگ امروزی بزرگ خواهند شد بنابراین فرهنگ در نسل های بعدی متفاوت خواهد بود چرا که به این نسل ما مسولیت پذیری را آموزش نداده ایم و باید برای نسل های بعد مسولیت پذیری را نیز آموزش دهیم.