خبرهای ناگوار در کشور بیشتر از قبل خودنمایی می کند روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر تخریب سرپناه یک زن سرپرست خانوار ۶ نفره (دارای ۱ پسر معلول و ۴ دختر) درشهربیجار درصورتی که مردم با کرونا و معیشت درگیر هستند این اتفاقات می تواند مردم را دلسرد کند.

مونا ربیعیان/ دلسردی مردم از مسوولین و این هم میتواند هشداری باشد بر اینکه مردم دیگر به راهکارهای دولتی توجهی نکنند و پرتکل های بهداشتی را نیز رعایت نکنند این امر می تواند آمار مرگ ومیرهای کرونایی را افزایش دهد با توجه به اینکه مردم خود بین مرگ و زندگی هستند این ویدویوها می تواند آنها را از امید به زندگی باز دارد با توجه به این موضوع مسوولین بهتر است راهکاری را برای جلب اعتماد مردم به دست اورند.

محمدرضا محبوب فر؛ جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی درخصوص افزایش مشکلات معیشتی در زمان کرونا به خبرنگار ما گفت: افزایش مشکلات معیشتی، تحریم ها و بیماری کرونا و افزایش نارضایتی در بین مردم می تواند سوء مدیریت باشد یا اینکه دست های پشت پرده در برخی ادارات و سازمان ها وجود دارد که هدف آن ها ناراضی کردن مردم است. درحال حاضر مردم در فشارهای اقتصادی و بیماری کرونا هستند و از طرفی تخریب خانه های مردم در نقاط مختلف کشور تداوم دارد و به نظر می رسد این دست از اقدامات برای ناراضی کردن مردم محروم و مستضعف و مظلوم ایران در حال انجام است و می تواند نشان از دستان پشت پرده برخی ادارات و سازمان ها داشته باشد.

وی در ادامه، راهکار حل مشکلات مردم را در دستان قوه قضائیه خواند و افزود: راهکار این اتفاقات می تواند قوه قضائیه باشد چرا که قوه قضائیه به جای اینکه به خبرنگاران و رسانه ها هشدار دهد که مشکلات را بزرگنمایی نکنید به داد مردم برسد چرا که در حال حاضر مردم بین مرگ و زندگی هستند و قوه قضائیه کار و وظیفه اش این است که حق مظلوم را از ظالم بگیرد.

سپاه به دنبال حفظ آرمان های انقلاب باشد

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه با اشاره به حفظ آرمان های انقلاب گفت: باتوجه به اینکه بیماری کرونا بر معیشت مردم تاثیر گذاشته است، برخی سازمان ها خانه و آشیانه و امنیت روانی مردم را نشانه گرفته اند. در این میان، روی سخن من نیروهای نظامی به ویژه سپاه و ارتش است که کارشان حفظ آرمان های انقلاب است. نیروهای نظامی باید کمکی کنند که آرمان های انقلاب فراموش نگردد. درحال حاضر این سوال مطرح است که چرا خانه مردم به اسم مبارزه به حاشیه نشینی بر سر مردم خراب می شود و این مردم محروم و مستضعف را آواره می کنند. مردم می خواهند ارتش و سپاه باید به وظیفه تاریخی خود عمل کنند و نگذارند این نارضایتی ها تشدید شود.

وی در ادامه از تحقیر شدن مردم در وضعیت بد اقتصادی گفت: در این میان دولت نیز مردم را به اسم تامین مایحتاج اساسی شان تحقیر می کنند؛ به طور مثال مرغ فروشی های خصوصی و غیر دولتی در سطح شهرها مرغ را سهمیه بندی کرده اند و با اخذ کد ملی از مردم یک مرغ به آنها تحویل می دهند، که این نشان از تحقیر مردم است. از طرفی مردم هم فکر می کنند که قحطی در راه است و شرایط را بحرانی تلقی می کنند و یک جو روانی در شهرها به راه افتاده و مردم روانه صف و تجمعات کالاهای مورد نیاز در شرایط بیماری کرونا شده اند.

اعتمادسازی اجتماعی از راهکارهای دولتی در مبارزه با کرونا

محمدرضا محبوب فر در باره بی اعتمادی مردم و دلیل این بی اعتمادی مردم اظهارداشت: مردم هم دیگر اعتمادی ندارند چرا که مکرر در حال شنیدن دروغ هستند. دروغ هایی که در لباس سیاستمداران به مردم گفته می شود باعث شده است جامعه اعتماد خود به دولت را از دست بدهد و راهکارهای دولتی درخصوص حل مشکلات مردم از جمله مراعات پروتکل ها و شیوه نامه بهداشتی بی اثر شود. حتی در خصوص مبارزه با کرونا هم مردم اعتمادی به راهکارهای دولتی نمی کنند چرا که حرف های ضد  و نقیض از دولت و وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا زیاد شنیده اند.

این اپیدمیولوژیست و کارشناس حوزه سلامت در ادامه از افزایش آمار مرگ و میر کرونایی گفت: درحال حاضر آمار کرونا درکشور برای سفرهای نوروزی سرباز نکرده است و در روزها و هفته های آینده آمار از این هم افزایش خواهد یافت. با این رویه امیدی نیست که به این زودی ها آمار مبتلایان کاهش پیدا کند و با توجه به اینکه در ایران نه تنها ویروس کرونای انگلیسی وجود دارد بلکه ویروس برزیلی و آفریقایی نیز در کشور وجود دارد و به نظر می رسد آمار مبتلایان روزانه به بیش از ۷۰  هزار نفر و آمار فوتی ها نیز ۴ رقمی خواهد شد چرا که مردم اعتمادی ندارند و این نشان از آن دارد که آینده خوبی در انتظار کشور در خصوص کرونا وجود ندارد.

پیک های دوم و سوم کرونا می توانست مرگ های خیابانی به دنبال داشته باشد

این آسیب شناس اجتماعی از تاثیر مذارکات وین بر معیشت مردم گفت: مذاکرات نمی تواند تاثیری بر معیشت مردم داشته باشد چرا که اگر ارزهای بلوکه شده ایران هم آزاد شود این منابع ارزی از قبل خرج شده است و با آن تجهیزات پزشکی و دارویی وارد کشور شده است.

وی در ادامه از دلیل عدم واردات واکسن به کشور گفت: واکسن کرونا محدود وارد کشور شده چرا که این واکسن به کشورهایی که متعهد به fatf هستند و مشکلی در خصوص مبادلات پولی بین المللی ندارند قرار می گیرد. درحال حاضر کشور ما نفت را می دهد غذا می گیرد و ارزهایی که در وین قرار است آزاد شود هم تجهیزات پزشکی تهیه  شده و وارد کشور شده است.

محمدرضا محبوب فر در ادامه اظهارداشت: همین که در شرایط تحریم های داخلی و تحریم های خارجی ما در خیابان ها شاهد جنازه بیماران کرونایی نبودیم و نیستیم نشان از امیدواری است اگر تجهیزات پزشکی وارد نمی کردیم در پیک دوم و سوم شاهد مرگ های خیابانی بودیم.

پاک کردن صورت مسئله به جای حل مشکلات معیشتی

این آسیب شناس اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عدم پاسخگویی مسوولین اظهارداشت: متاسفانه در کشور ما پاسخگویی و شفافیت و شایسته سالاری وجود ندارد و این باعث نارضایتی و بی اعتمادی مردم شده است. در شرایطی که مسوولین باید مراعات حال مردم را بکنند، مناطق روستایی و حاشیه نشین های شهری از سوی برخی مراکز دولتی تخریب می شود چرا که به جای حل مسئله حاشیه نشینی و بدمسکنی جامعه در حال پاک کردن صورت مسئله هستند.

وی در ادامه با انتقاد از نابودی سرپناه های مردم گفت: خانه های حاشین نشینان را تخریب می کنیم و مردم را در وضعیت تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی و فقر و بیکاری گسترده و حمله مجدد ویروس کرونا به کشور، آواره می سازیم که به شهرها و روستاهای خودشان بازگردند درصورتیکه اگر امکانات در شهرها و روستاهای خودشان بود که به کلانشهر ها مهاجرت نمی کردند. مردم در حال حاضر نیاز دارند تا دولت و ادارت و سازمان های وابسته درکشان کنند نه اینکه در وضعیت کرونایی خانه بر سر آنها خراب شود و آواره شوند.

محبوب فر در پایان تصریح کرد: حذف حاشیه نشینی با روش های موجود راه حل نیست. تداوم این روش ها نارضایتی مردم را تشدید می کند. مردم در بحران معیشتی دوران کرونا و تحریم هستند.  این نارضایتی ها و ناراضی سازی ها خوشایند نیست و در نهایت به همان سخنان اول مصاحبه میرسیم که دست های پشت پرده برای نارضایتی مردم و تشدید بحران اجتماعی وجود دارد.