واقعا معلوم نیست سرنوشت واکسن کرونا در ایران چرا اینهمه دستخوش تغییرات می شود اسفند سال گذشته یکی از دست اندرکاران تولید واکسن کرونا با بیان اینکه فاز یک تست انسانی واکسن ایرانی کرونا با موفقیت به پایان رسیده و هیچ‌گونه عوارضی برای داوطلبان نداشته است، اظهار داشت: مرحله سوم تست بالینی در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۲۰ هزار داوطلب انجام خواهد شد.

پس از آن نوبت یکی دیگر از مدیران مرتبط بود که دوباره چندین بار با اعلام خبر به تعویق افتادن ورود واکسن کرونای ایرانی به چرخه تزریق عمومی، باعث سردرگمی و البته بدبینی بیشتر مردم شد بطوریکه وی آخرین بار، تاریخ آغاز بهره برداری از واکسن کرونای ایرانی را شهریور ماه امسال اعلام کرد.گرچه این تناقض گویی ها باز هم مانع از طرح ادعاهای عجیب و غریب مسئولان در مورد کرونا نشد. به عنوان مثال وزیر بهداشت درحالیکه مدعی شد که ایران به زودی از قطب های صادر کننده واکسن کرونا خواهد بود خبر از آماده شدن این واکسن اسرار آمیز تا پایان بهار داد!

اما درست چند روز پس از طرح این ادعای بزرگ  رییس سازمان نظام پزشکی ایران از مواجه شدن روند تولید واکسن کرونای «برکت» با مشکل خبر داد. محمدرضا ظفرقندی طی یک گفت‌وگوی مجازی در کلاب‌هاوس اشاره کرده بود که واکسن‌های ایرانی از جمله برکت،‌ رازی و پاستور و کوبا همه در فرایند تولید هستند،‌ اما واکسن برکت که قرار بود تا آخر بهار اماده شود، با مشکلاتی روبه‌رو شده است که دیرتر آماده خواهد شد.با این وجود، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام بلافاصله بعد از این اظهارات، در صفحه توییترش نوشت اطلاعات ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی، از واکسن برکت «نادرست» است. 

حجت نیکی ملکی در ادامه توییتش اشاره کرده که ظرفیت خط نیمه صنعتی تولید این واکسن به «سه میلیون دوز در ماه» رسیده است. با گذشته چندین ماه از ادامه واکسیناسیون در کشورهای جهان و منطقه، ایران همچنان از برنامه‌های واکسیناسیون عمومی عقب مانده است.

 در مورد واکسیناسیون کادر بهداشت هم هر مسوولی یک امار می دهد و مساله اینجاست که وزارت بهداشت براساس کد ملی افراد به آن‌ها واکسن کرونا تزریق می‌کند، اما سوال اساسی اینجاست که چرا این وزارتخانه مانند سایر کشورها، به صورت روزانه آمار دقیقی درباره میزان توزیع واکسن کرونا در کشورمان اعلام نمی‌کند؟ یعنی اکنون برای افکار عمومی مشخص نیست که دقیقا چند نفر از اعضای کادر درمان یا گروه‌های پرخطر واکسن کرونا دریافت کرده اند. این تناقض گویی های آشکار اما، فقط در مورد واکسیناسیون کادر درمانی نیست بلکه مشابه همین اخبار در حوزه واکسیناسیون عمومی شهروندان نیز وجود دارد بطوریکه در آخرین نظر  و در حالیکه قبلا بارها اعلام شده بود که واکسیناسیون عمومی شهروندان تا پایان بهار آغاز می شود، اظهارات برخی از مسئولان وزارت بهداشت، از جمله خود وزیرحکایت از آن دارد که بعید است تا شروع نیمه دوم سال این اتفاق رخ دهد! وضعیتی که ایران را در جایگاه هفتم مرگ و میر جهان بر اثر ابتلا به کرونا قرار داده است.

حسین کریمی

  • نویسنده : حسین کریمی/ مدیرمسوول