طبق اظهارات مسئولان یکی از سرا‌های نگهداری و درمان زنان معتاد، در حالی که سن شروع به کارتن خوابی در میان دختران نوجوان معتاد به ۱۵ سال رسیده است، در شهر تهران خانم‌های معتاد متجاهری پیدا می‌شوند که بیش از ۶۰ سال سن دارند.

مونا ربیعیان/ آمار‌های سازمان بهزیستی حاکی از آن است که هم اکنون ۱۴۰ مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد در سطح کشور وجود دارد که از این میان، ۲۸ مرکز مربوط به زنان است. در این میان همچنین ۱۰۵ مرکز سرپناه برای اقامت شبانه افراد دارای اعتیاد توسط بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد تحت پوشش آن در سطح کشور احداث شده که ۱۶ مرکز آن مربوط به بانوان است.

در این میان البته براساس آخرین آمار‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، حدود ۱۵۶ هزار زن معتاد در کشور وجود دارد که از بین آن‌ها طبق آمار‌های بهزیستی، تنها حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر، معتاد متجاهر هستند و این در حالی است که آمار کل جمعیت معتادان متجاهر به ۶۰ تا ۸۰ هزار نفر می‌رسد.

از این لحاظ، می‌توان گفت با توجه به این که تعداد زنان دارای اعتیاد، حدود ۶ درصد درصد کل جمعیت معتادان کشور و تعداد معتادان متجاهر زن، حدود ۲ درصد جمعیت معتادان متجاهر کشور است، بنابراین تعداد سرپناه‌ها و مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد بانوان در مقایسه با مراکز آقایان از تناسب خوبی برخوردار است، اما نکته اصلی اینجاست که به گفته فعالان حوزه اعتیاد، ظرفیت مراکز گذری و بخصوص سرپناه‌های مربوط به بانوان کمتر از تعداد زنان معتاد متجاهر است.

به نحوی که در یک نمونه، با وجود این که طبق آمار‌های بهزیستی، تعداد زنان متجاهر در سطح شهر تهران به حدود هزار نفر می‌رسد، اما ظرفیت کل سرپناه‌های مربوط به بانوان در پایتخت ۵۰۰ نفر است و به این صورت، خواه ناخواه ۵۰۰ زن معتاد متجاهر در تهران، شب‌ها جایی برای خوابیدن ندارند.

علاوه بر این، در اغلب این مراکز، امکانات کافی جهت کاهش آسیب اعتیاد در اختیار زنان معتاد و کارتن خواب قرار می‌گیرد، بسیار اندک است و در این میان، حتی در بخش زیادی از کمپ‌های ترک اعتیاد نیز صرفا به سم زدایی از معتادان زن پرداخته می‌شود و به ندرت به مسائل روحی و روانی و البته توانمندسازی و فراهم کردن مقدمات بازگشت آن‌ها به زندگی توجه می‌شود.

شکاف طبقاتی باعث تن فروشی

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص شکاف طبقاتی به خبرنگار ما گفت: وقتی که شکاف طبقاتی وجود دارد و کسی هم پاسخگو نیستند در واقع این شکاف طبقاتی باعث شده تا خط فقر گسترده تر شود و این نتیجه ۳۰ میلیون زیر خط فقری است که در جامعه وجود دارد افزایش کارتن خوابی بین نوجوانان و زنان افزایش جرایم دزدی بذهکاری بین جوانان این ها همه از عدم توزیع عادلانه ثروت در کشور است.

وی در ادامه از افزایش کارتن خواب ها گفت:کارتن خواب ها در شهرهای بزرگی مثل تهران ، مشهد، شیراز و اصفهان سکونت دراند و از روستاها یا از کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند که جایی برای خواب ندارند و در تابستان در پارک ها می خوابند و در زمستان کنار مغازه های شیرینی پذیری.

این جامعه شناس افزایش آسیب های اجتماعی را پیش بینی کرد و گفت: این آسیب اجتماعی رو به افزایش خواهد بود چرا که خانواده ها هر روز فقیر تر می شوند و درآمدی ندارند بنابراین دختران و پسرانشان به خاطر اینکه سربار خانواده نباشند از خانه بیرون می روند و این مشکل از وصعیت بد اقتصادی سرچشمه می گیرد.

وی راهکار را اینگونه باین کرد: بندمعتقد هستم قبل از انقلاب شهرستانی مسوول نگهداری این ها باشد شهرها جاهایی داشد به اسم نوانخانه یا گداخانه که ۴۰ تا اتاق داشت مثل کاروانسراها در این جاها متکدیان همران با فرزندان هرکدام یک اتاق داشتند معلم می رفت تدریس می کرد پزشک هم هفته ای یک یا دوبار برای درمان این افراد می رفتند البته این را من خودم در مشهد دیده بودم در حال حاضر نیز  همین کاری که در حال حاضر در تبریز انجام می شود معتادان و گدایان رو جمع آوری کرده است.

او در ادامه اظهارداشت: به نظر بنده این فرندانی که از روستا به شهرها می آیند تا نان آور خانواده شوند را باید به شهرستان های خود بازگردانند چرا که در کلانشهرها برای دختران جایگاه مناسبی نیست الیته خانواده اگر درآمد داشتند که دخترانشان را به شهرها نمی فرستادند تا نان آور شود دولت وظیفه دارد که به این موضعات رسیدگی کند وگرنه هیچ پدری حاضر نیست ناموسش لکه دار شود و تن به تن فروشی دهد اما فقر زندگی و ایمان مردم را گرفته است.

امان الله قرائی مقدم از نامزدهای انتخاباتی خواست درباره آسیب های اجتماعی سخن بگویند: نامزدهای انتخاباتی چرا راجع به این موضعات صحبت نمی کنند چرا آسیب های اجتماعی را نمی مبینند قبلا مردان جامعه جانشان را برای ناموس دیگری می دادند چون ناموس دیگری را ناموس خود می دانستند اما در حال حاضر دیگر از این موضعات خبری نست از وقتی که اقتصاد با مشکل رو به رو شد این آسیب های زنان خودنمایی کردند. کارتن خوابی ناموس جامعه وحشتناک است اما این اتفاق رخ داده است و پاسخگویی نیست نامزدهای انتخاباتی که دم از برنامه می زنند برنامه ای برای این آسیب دارند.