مه لقا ملاح که نامش در خیابان ولیعصر (عج) جانمایی شده است از فعالان محیط زیست و موسس سازمان غیر دولتی زیست محیطی" جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست" و از سرمایه های با ارزش کشور و مایه افتخار منطقه یک است.

سید حمید موسوی شهردار این منطقه در
آیین رونمایی از تابلو معبر عمومی به نام مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران، که با حضور سید آرش حسینی میلانی و محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست و دیگر مدیران شهری در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک وی، کوچه کامران، همزمان با نامگذاری معابر در سایر نواحی دهگانه منطقه یک دوشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد با بیان مطلب فوق اظهار داشت: ایشان به عنوان شخصیت محیط زیستی کشور برای ما و جامعه دارای قدر و منزلتی بالا و شایسته برگزاری مراسمی درخور بود ولی ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا سبب شد این مراسم به صورت محدود برگزار شود.

شهردار منطقه یک با تشکر از جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گفت: باعث افتخار است که جامعه زنان ما به چنین رشدی رسیده اند که با سخت کوشی، داوطلبانه و با تمام توان در راه اعتلای فرهنگ ایران زمین و حفظ محیط زیست آن قدم برمی دارند.

موسوی خاطر نشان کرد: امروز به طور همزمان هفت نقطه شمال تهران به نام مشاهیر و بزرگان مان مزین شد تا به خاطر بسپاریم که برای حفظ عزت و شرف این مملکت و اعتلای پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران چه زحمت ها کشیده شده و چه افراد فرهیخته و بزرگی، این کشور پهناور به فرهنگ غنی و بزرگ ایران تقدیم کرده است.

این مقام مسئول افزود: در این مراسم همزمان، که با نامگذاری خیابان، کوچه و بوستان در منطقه یک همراه بود، نامگذاری معبری به نام “مهندس سید هادی میر میران” در ناحیه دو خیابان ولنجک، ” محمد زهرایی” در ناحیه سه خیابان دربند، قوللر آغاسی در ناحیه چهار خیابان شهید باهنر، “مهندس هادی فهیمی” در ناحیه پنج خیابان شهید پورابتهاج، بوستانی به نام ” محمد علی شیرازی” در ناحیه شش خیابان کنگان و ” دکتر مهدی ماحوزی” در ناحیه هشت خیابان شریعتی انجام شد.

موسوی تصریح کرد: در چهار ماه گذشته طبق مصوبه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران بیش از ۲۰ مورد نامگذاری در معابر منطقه یک انجام شده است که می توان به نامگذاری معابری به نام محمد رضا حافظی، روح ا…خالقی، غلامحسین بنان، پرویز تناولی، مرتضی احمدی، پرویز یاحقی، هوشنگ ظریف، محمد دبیرسیاقی، مصطفی رحماندوست، علی مرادخانی، حسین گل گلاب، ژاله آموزگار، سینمای ایران، مهدیه الهی قمشه ای و…اشاره کرد.

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: مه ‌لقا ملاح بیش از هشت دهه از عمر خویش را برای حفظ محیط زیست و بهتر شدن حال شهر تهران و کشور ایران صرف کرده که این تلاش‌ها قابل تقدیر است و ما در مدیریت شهری قول می‌دهیم در خدمت محیط زیست شهرمان باشیم.

سید آرش حسینی میلانی نیز با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم برای حفظ نام و پاسداشت بزرگان محیط زیست تلاش می‌کند، اظهار داشت: مه‌لقا ملاح نه فقط برای حفاظت از محیط زیست ایران، بلکه حفاظت از محیط زیست تهران هم تلاش‌های زیادی انجام داده است و هنگامی که بحث بنزین‌های پتروشیمی مطرح و آلودگی زیادی برای تهران ایجاد کرده بود، ایشان فعالانه برای حمایت‌طلبی از هوای پاک کوشیدند که موجب امیدواری بسیاری از فعالان محیط زیست شد.

گفتنی است در پایان آیین رونمایی از پلاک خیابان «مه ‌لقا ملاح» موسوی، حسینی میلانی، حق‌شناس با حضور در منزل مادر محیط زیست ایران، با بانو «مه‌لقا ملاح» دیدار و از تلاش‌های کم نظیر او در حفاظت از محیط زیست تقدیر کردند.