مونا ربیعیان- وضعیت فوق بحرانی کرونا در بیمارستان های ایران آژیر مرگ های فله ای و دسته جمعی بیماران را به صدا درآورده است. به عنوان نمونه در محوطه تعدادی از بیمارستان های مرجع و اصلی تهران چادر و کانکس برپا شده است. حتی ظرفیت چادرها نیز تکمیل شده است و انبوه بیماران بر روی زمین و چمن دراز کشیده و منتظر خالی شدن تخت هستند. حال کشور وخیم است و باید تا مردم از دست نرفتند کاری کرد. رکورد کرونایی در ایران تا جایی پیش رفته است که سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه ‌ای به رهبر انقلاب خواستار طرح شرایط مراکز درمانی در شورای عالی امنیت ملی و تعطیلی دو هفته ای کشور شده است.

روزنامه «اقتصاد پویا» برای کنکاش هر چه بیشتر پدیده این روزهای کشور، نظرات دکتر محمدرضا محبوب فر، عضو پیوسته و مؤثر مجامع علمی سلامت ایران و کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت را جویا شده است. 

در کشور یک کشتار بی سابقه به راه افتاده است

وی درباره نامه سعید نمکی به رهبر انقلاب و تشریح وضعیت کرونایی در کشور، به خبرنگار ما گفت: وضعیت کشور و بسیاری از نقاط شهری از جمله تهران و اصفهان و مشهد و کرمان از سیاه هم سیاه‌ تر است و کاهش سن مبتلایان به شیرخواره‌ها و کودکان و نوزادان باعث نگرانی جدی شده است. آنقدر وضعیت کشور بحرانی است که تأخیر در واکسیناسیون پذیرفتنی نیست و باید واکسیناسیون در سنین پایین ‌تر و به زیر ۴۰ سال هم تسری پیدا کند. وضعیت آرامستان ها فاجعه‌ است و ثانیه به ثانیه جسد آورده می شود، در این کشور یک کشتار بی سابقه ای در حال رخ دادن است. نامه نمکی از این نظر جالب توجه است که اولا همین روزها حسن روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام کرده بود این ستاد و تصمیماتش در حکم شورای امنیت ملی کشور است و ثانیا ارسال این نامه به مقام رهبری دیرهنگام صورت گرفته است و می باید یکی دو هفته زودتر نوشته و ارسال می گردید. ضمن اینکه این روزها به قدری کشتار بیماران کرونایی و ابتلا به بیماری فراگیر شده است که تنها فتوای رهبر انقلاب مبنی بر بازپس گیری ممنوعیت ورود واکسن کرونا از آمریکا و بریتانیا چاره ساز کنترل و مهار کرونا در کشور خواهد بود. آنچه مسلم است هم در کشورهای خاورمیانه و همسایه ایران و هم در سایر کشورهای دنیا به قدری مازاد واکسن وجود دارد که می توان آن را به مردم ایران اهدا کرد.

دولت در ماجرای کرونا به بن بست رسیده است

محبوب فر در خصوص وضعیت وخیم کرونا افزود: اوضاع کنونی کشور نتیجه اهانت ها و هتاکی ها و برخوردهای زشتی است که در اوایل بیماری کرونا -که می شد کاری کرد- بر کارشناسان حوزه سلامت کشور رفت و آن ها را نسبت به اظهار نظر در رسانه های رسمی و موثر کشور منع کردند. وقتی چاپلوسان و متملقین و دلالان حوزه سلامت کشور در وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا دست بالا را پیدا کردند و حضور این عده در رسانه ها جایز شمرده شد و رسانه ها برای درج نقطه نظرات این افراد هدایت و راهبری شدند نتیجه ای جز این روزهای کشور نمی توانست به بار آورد. اوضاع فعلی کشور نتیجه ناهماهنگی ها و بی سیاستی دستگاه های اجرایی کشور و بی دولتی و خودتحریمی و مبالغه ها و تبلیغات و نمایش های بی حد و حصر درخصوص واکسن ایرانی و ممنوعیت واردات واکسن های خارجی معتبر به کشور است. دولت و نهادهای حاکمیتی امروز علنا در ماجرای کرونا به بن بست رسیده اند و با سیاست بحران در بحرانی که در موج اول بیماری در کشور ایجاد شد و تاکنون در پیک پنجم بیماری تداوم دارد وضعیت این روزها قابل پیش بینی بود.

روزهای مرگبارتر در راه است

محبوب فر در ادامه اظهار داشت: وقتی وزیر بهداشت به جای واردات واکسن به تملق و چاپلوسی روی می آورد باید انتظار چنین روزهایی را می کردیم که جامعه بی اعتماد شود و پروتکل ها را رعایت نکند. در شرایطی که دنیاگیری کرونا در کشورهای جهان کنترل شده است و دولت ها مشغول تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای کنترل و مهار سویه های جهش یافته ویروس هستند، ایران ۱۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده و تنها ۵ درصد جمعیت واکسیناسیون کامل شده اند. وقتی ۹۰ درصد مردم واکسینه نشدند و دولت هم بی توجه است و از سرنوشت واکسن های داخلی هم از نظر موثر بودن و انتشار گزارشات علمی و مستند درخصوص آن ها خبری در دست نیست باید حتی منتظر روزهای بدتر و مرگبارتر نیز بود.

ایران در عذا و دنیا در جشن

این کارشناس حوزه سلامت در بخشی از مصاحبه خود از لزوم محاکمه عاملان شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: شرایط کنونی کشور به گونه ای نیست که به دنبال مقصر وضعیت موجود باشیم، اما به طور شفاف باید اعلام کنم تبلیغاتی که علیه کشورهای همسایه ایران و کشورهای جهان درخصوص کرونا و مشکل ایجاد کردن سویه جدید دلتا برای دولت ها از طریق بوق تبلیغاتی رسانه ای در داخل کشور ایران می شود صحت ندارد چراکه دنیا پیش بینی چنین روزهایی را می کرد و اکنون کشورهای دنیا در وضعیت مهار و مدیریت کامل بیماری هستند و دوز سوم واکسن نیز در حال تزریق می باشد. مسبب اصلی وضعیت موجود کشور وزارت بهداشت و درمان است و در دولت آینده پس از قرنطینه و حکومت نظامی و تعطیلی سه هفته ای تا چهار هفته ای و قطع زنجیره انتقال بیماری و همزمان سرعت عمل واکسیناسیون و اهتمام جامعه در رعایت پروتکل ها تا بیش از ۸۰ درصد، باید عاملان مرگ مردم بی گناه و به عزا نشستن خانواده های آنان به دلیل ترک فعلی که انجام داده اند محاکمه شوند. اما در حال حاضر باید به فکر این بود که با بسیج امکانات و حضور موثر نیروهای نظامی بیماری کرونا را در کشور مهار کرد.

تا فساد هست کرونا پایان ندارد

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت کشورمان، راهکار کنترل بیماری را اینگونه بیان کرد: کشور باید یک ماه تعطیل شود؛ یعنی در حد حکومت نظامی و دولت آینده نیز باید تمام هزینه های مردم را پرداخت کند. همچنین وزارت بهداشت و درمان دولت آینده باید در دست فردی باشد که مردم به او و معاونینش و یاران او در بخش روابط عمومی و ارتباط با رسانه اعتماد داشته باشند نه مانند وزیر بهداشت فعلی که خودش و یارانش در روابط عمومی و ارتباط با رسانه نسبت به کارشناسان و پزشکان عمومی و متخصص هتاکی و اهانت می کردند و آن ها را تهدید به تعقیب می کردند. وزارت بهداشت و درمان باید در دست فردی باشد که بازی مافیای دارو و واکسن و تجهیزات پزشکی را به هم بزند و اتکایش به شخص رییس جمهور و شخص رییس قوه قضائیه در برخورد با فساد موجود در بدنه و رأس وزارتخانه و ساختار دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها باشد. کلک بازی و چاپلوسی خصوصیت ویژه باند فعلی در وزاتخانه بوده است و نباید از کادر شکست خورده فعلی در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی وابسته به آن و اعضای شناخته شده فعلی در وزارت بهداشت و درمان رد و اثری در وزارت بهداشت و درمان بعدی وجود داشته باشد. باید اعتماد جامعه را نسبت به وزارت بهداشت و درمان جدید و وزیر آینده جلب کرد تا شاهد بازگشت مردم به پروتکل ها و کنترل و مهار بیماری بود.

دولت اولین ناقض پروتکل های کرونا

محمدرضا محبوب فر در بخش دیگر مصاحبه خود از چرایی عدم رعایت پرتکل های بهداشتی از سوی مردم گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم زیاد شده است و در این شرایط بی دولتی و رهاسازی جامعه به حال خود، دیگر مردم به دنبال پروتکل نیستند. در حال حاضر در ایران، رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۳۰ درصد سقوط کرده است؛ دلیل آن هم این بوده است که وقتی کارشناسان اعلام می کنند کنکور و سایر آزمون های متمرکز و سراسری برگزار نشود، تجمعات مذهبی و غیر مذهبی و مناسبتی برپا نشود، رستوران ها و مراکز تجمعات مردم تعطیل شوند، دولت اعتنا نمی کند و نقض پروتکل های بهداشتی را در درجه نخست خود دولت انجام می دهد. وقتی خود دولت به عنوان الگو و مصلح اجتماعی، اولین ناقض پروتکل های کرونا محسوب می شود در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که جامعه نسبت به رعایت پروتکل ها و شیوه نامه ها متعهد باشد.

دین اسلام یعنی اول سلامت، بعد انجام عزاداری

عضو پیوسته و موثر مجامع علمی سلامت کشور در ادامه درباره مراسم های مذهبی پیش رو نیز اظهار داشت: وقتی عده ای اعلام می کنند عزاداری محرم و صفر باید صورت گیرد قصد دارند از رهبر جمهوری اسلامی ایران و حتی مذهب و دین اسلام سبقت گیرند. در صورتی که اسلام سلامت را اولویت دانسته است برخی ها از دین اسلام هم سبقت گرفته اند. به طور مثال رییس سازمان تبلیغات اسلامی و برخی از مداحان گوی سبقت را از همدیگر ربوده اند و فکر می کنند همه مردم واکسینه شده اند که مردم را به قتلگاه کرونا فرا می خوانند.

واکسن به اندازه کافی در دنیا موجود است

محبوب فر در پایان اظهار داشت: وضعیت کرونا اکنون در کشور وحشتناک شده است. کادر درمان توانی ندارند و امکانات و تجهیزات بیمارستانی نیز دیگر پاسخگو نیست. دولت جدید نباید اجازه دهد مردم یکی یکی بمیرند. باید واکسن معتبر وارد کشور شود. اکنون کشورهای دنیا با مازاد واکسن مواجه شده اند و اگر جمهوری اسلامی ایران اجازه صادر کند کشورها واکسن ها را وارد ایران می کنند و برای کنترل پاندمی در دنیا واکسن به مردم کشور اهدا می کنند. حال کشور خوب نیست. مردم در همه اقشار و سنین در حال پر پر شدن هستند. حتی بر اساس گزارش ها در بعضی نقاط کشور مردم فوتی های کرونا را در گورهای دسته جمعی به خاک می سپارند. علاوه بر واکسن، تنها راهکار مقابله با کرونا حکومت نظامی است و ارتش و سپاه هم قادر به چنین کاری هستند. رسانه ها و وزارت بهداشت و درمان هم باید مردم را تشویق به خانه ماندن کنند. البته اعتماد مردم نسبت به اظهارات کارشناسان داخلی که در رسانه های رسمی کشور اظهار نظر می کنند کمرنگ شده است زیرا کارشناسان معتمد و متعهد و پاک دست مورد اعتماد جامعه یا منزوی و از کار برکنار شده اند یا صدای آن ها چون از طریق رسانه های غیردولتی و خصوصی شنیده می شود کمتر در افکار عمومی تأثیرگذار خواهند بود. اما باز هم تشویق می تواند راهکاری برای کنترل کرونا باشد.