با جایگزینی آقای اسلامی بجای شخصیتی برجسته چون پروفسور علی اکبر صالحی بهت و حیرت بر فضای رسانه ای حاکم‌ شد.

بنده با شخصیتها و مسوولان متعددی افتخار دیدار و جلسه داشته ام ، اما باید تاکید کنم در میان مسوولان آکادمیک کشور و یا اساتید دانشگاههای کشور ، شخصیت ممتازی چون پروفسور علی اکبر صالحی را تاکنون نیافته ام!
ایشان چه از نظر نخبگی و ذکاوت ، چه از نظر علمی ، چه از نظر سیاسی ، چه از نظر سبک مدیریتی و چه از نظر ضریب هوشی بالا تقریبا رقیب ندارند!
ایشان در خانواده ای مشهور و خوش نام ، زاده شدند . خانواده ایشان همگی ، همانند خودشان از دانشمندان برجسته کشور هستند .
پروفسور علی اکبر صالحی در سال ۱۳۵۱ با رتبه ممتاز از برترین دانشگاه لبنان یعنی american university of beirut ، فوق لیسانس مهندسی مکانیک (با تخصص مهندسی هسته ای و فیزیک اتمی) و در سال ۱۳۵۶ ، دکترای تخصصی در رشته مهندسی هسته ای با گرید A پلاس ، از برترین دانشگاه فنی مهندسی جهان یعنی دانشگاه MIT امریکا دریافت نمودند. تخصصهای ویژه ایشان : کوانتوم ، دینامیک ری آکتور ، مدیریت سوخت ری آکتور ، مهندسی انرژی ، محاسبات توزیع نوترون در سلولهای سوخت ری آکتور و آنالیز رایانه ای دیتاها می باشد.
شایان ذکر است ، پروفسور علی اکبر صالحی مسلط به شش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیولی، عربی و ترکی استانبولی هستند.
ایشان از سال ۱۳۵۶ تاکنون به مدت ۴۴ سال است که از برجسته ترین اساتید دانشگاه صنعتی شریف هستند و بارها استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف انتخاب شدند.
در طی این مدت ایشان دو نوبت و در مجموعه به مدت هفت سال ریاست دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشتند.
از جمله اقدامات ارزشمند ایشان ، ماموریت ویژه یشان در دهه شصت برای مذاکره با دانشمندان ایرانی مقیم امریکا و اروپا برای دعوت آنان به بازگشت به کشور بود که در این زمینه نیز بسیار توفیق داشتند و دانشمندان زیادی را جذب کشور و هیات علمی دانشگاههایی چون صنعتی شریف نمودند.
ایشان از برجسته ترین دانشمندان حوزه مهندسی هسته ای و مهندسی انرژی جهان و به ویژه در خاورمیانه هستند.
لازم به ذکر است که سوابق درخشان مدیریتیشان در دانشگاه صنعتی شریف از ابتدای انقلاب ، معاونت وزارت علوم ، قائم مقامی وزارت علوم در دهه های شصت و هفتاد ، مسئولیتهای متعدد علمی در دانشگاهها و وزارت علوم و فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ، عضو برجسته جامعه بین المللی فیزیک نظری ایتالیا ، نماینده ویژه ایران در آژانس بین المللی انرژی انرژی اتمی طی سال ۷۷ تا ۸۲ ، عضو برجسته تیم مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با طرفهای اروپایی و غربی از ابتدای مذاکرات و از سال ۱۳۸۲ تاکنون ، همچنین معاونت سازمان بین المللی همکاری اسلامی در جده از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ که ایشان رای قاطع وزرای خارج از ایشان یک چهره و برند شاخص بین المللی ساخت که مورد احترام شخصیتهای برجسته کشورهای جهانی قرار دارند .
ایشان طی دو نوبت و در مجموع حدود ده سال ریاست کل سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران ، معاونت ریاست جمهوری و نیز به مدت سه سال وزیر امور خارجه ایران بودند که در کل به مدت ۱۲ سال پیوسته ، عضویت در هیات دولت جمهوری اسلامی ایران داشتند .
از تلاشهای بسیط ایشان در توسعه آموزش عالی و ارتقاء سطح کیفی دانشگاههای کشور آثاری ماندگار ثبت شده است .
همچنین فعالیتهای ممتاز ایشان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در دهه هفتاد و هشتاد و نقش پر رنگشان در مذاکرات ایران و با سه کشور اروپایی طی سالهای ۸۲ تا ۸۴ باعث شد تا پرونده اتمی ایران به شرایط عادی بازگردد.
در طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ که ایشان وزیر امور خارجه بودند ، پروفسور صالحی با اقدامات حرفه ای دیپلماتیک شرایط را برای بازگشت به مذاکرات برد – برد و شروع مذاکرات برجام مهیا ساختند.
در طول مذاکرات برجام طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ ، نقش کلیدی و دانش محور ایشان بود که به عنوان برندی علمی ، سیاسی و بین المللی و مورد احترام کلیه کشورها و سازمانهای بین المللی ، شرایط را برای فتح الفتوح و به نتیجه رسیدن برجام مهیا کنند و توانستند با مذاکرات هوشمندانه و بسیار دقیق و حرفه ای بر طرفهای روبرو (۱+۵) فائق آیند و برجام به نتیجه برسد.
از سوی دیگر ، اقدامات راهبردی و توسعه محور پروفسور صالحی در سازمان انرژی اتمی ایران ، از ارزشمندترین آثار ماندگارشان در کشور ثبت و ضبط شده است که آیندگان از دستاوردهای ایشان چه در عرصه انتقال کوانتومی داده ها ، چه در عرصه تولید سوخت هسته ای ، چه در عرصه توسعه چرخه سوخت هسته ای و چه در عرصه تولید محصولات متعدد پزشکی با بنیانگذاری بیمارستان هسته ای و پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و … بهره مند خواهند شد.
نقش اساسی ایشان در ارتقاء سطح علمی و سیاسی کشور در عرصه بین المللی ، باعث شد تا مجله نیچر ، پروفسور علی اکبر صالحی را در لیست ده شخصیت برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار دهد.
چنین شخصیت برجسته ای که ذخیره ای گوهربار و عظیم علمی ،سیاسی،مدیریتی،بین المللی و دانشگاهی را با خود به همراه دارند و حدود پنجاه سال است که بطور تخصصی در حوزه مهندسی هسته ای به تحقیق ،تحلیل و مدیریت کلان می پردازند از خود شخصیتی بی بدیل بجای گذارده اند که قطعا و قویا در این حوزه ، ایران چنین شخصیتی و در این تراز با این وزانت و برندی ممتاز به خود ندیده است . جای تاسف است که در چنین شرایط خاصی ، کشور و ملت از نعمت مدیریت ایشان در سازمان انرژی اتمی محروم می شوند ، در شرایطی که با فاصله ای زیاد هم ، نظیری چون ایشان را نداریم ! لازم است به عنوان شاگرد کوچک ایشان به ملت شریف ایران عرض کنم ؛ هر زمان افتخار دیدار با استاد معظم جناب آقای پروفسور علی اکبر صالحی نصیب حقیر می شد ، عظمت شخصیت با جبروت ، دانشمند ، متفکر ، منضبط ، با دیسیپلین ، جنتلمن و از سوی دیگر اخلاق و ادب بی نظیر ایشان ، نورانیت ، وقار و وارستگی بینهایت ایشان ، بشدت بنده را تحت تاثیر قرار می داد و قویا بیش از پیش مجذوب ایشان می شدم . حقیقتا وارستگی بی غایت ، اخلاق والا و مشی ملکوتی ایشان اسوه و نمونه در سطح ملیست و خداوند نعمت زیبایی سیرت و صورت را بر ایشان تمام کرده است . ایشان با داشتن رتبه های ممتاز علمی ، سیاسی و مدیریتی درخشان در سطح بین المللی از افتخارات بزرگ ایران زمین محسوب می شوند که امید است از نیم قرن خدمات ممتاز ایشان ، تقدیر و تشکر ، در خور شآن ایشان صورت پذیرد و در نشر اندیشه های فاخر استاد برجسته جناب پروفسور علی اکبر صالحی بیش از پیش تلاش و اقدام گردد. از خداوند متعال برای ایشان سلامتی ، طول عمر با عزت ، آبرومندی بیش از پیش و سعادتمندی هر چه افزونتر خواستار است.

  • نویسنده : عابد مشایخ