آزادی انسان در انتخاب سبک زندگی خود، در منشورهای جهانی مانند منشور حقوق بشر به رسمیت شناخته شده و به‌عنوان یک سند فرادستی، همه کشورهای پذیرنده از جمله ایران موظف به احترام و رعایت آن هستند . فراموش نشود که قانون اساسی عالی ترین سند در تنظیم روابط میان ملت و دولت به معنای عام آن است و هیچ یک از دو طرف حق نقض آن و عمل دلخواه به بخش یا بخش‌هایی از آن‌را ندارد.

دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت، امروز یکی از نشانه‌های دموکراسی و میزان سنجش جاری بودن آن در یک جامعه دانسته می‌شود و در اغلب کشورهای دموکراتیک  هر گونه محدودیت در آن، در دادگاه از جمله دادگاه های قانون اساسی قابل رسیدگی است.

در ایران  نيز این مهم با عنایت به روح قانون اساسی و قوانین و قواعد آمره موضوعی یا عمومی مانند« منشور حقوق شهروندی» بايد جاری باشد.در غیاب دادگاه قانون اساسی،  دیوان عدالت اداری صلاحیت آن‌را دارد تا نقض حقوق شهروندی را تا به همین جای آن حتی اگر پیام رسان های دیگری فیلتر نشود، با نگاه به منشور حقوق شهروندی به عنوان یک  سند اداری که روح خود را از قانون اساسی دارد، رسیدگی کند.

در غیاب احزاب ریشه دار در ایران که تعهدات نامزدهای انتخابات برای نهادهای انتخابی را تعهد و تضمین و پیش بری کنند، دادن وعده‌های رنگارنگ حتی خارج از صلاحیت برای کسانی که سودای قدرت دارند، متاسفانه به امری عادی ! در کشور تبدیل شده است . افکار عمومی این مهم را فهمیده است اما صاحبان قدرت هنوز به آن که به بی اعتمادی روز افزون انجامیده، باور ندارند. از جمله تعهدات رییس جمهوری روحانی در رقابت های انتخاباتی به‌خصوص برای ریاست بر دولت دوازدهم، احترام به حقوق شهروندی و حقوق اساسی آحاد ملت بوده و رییس جمهوری برای رعایت آن سوگند نيز یاد کرده است .

فیلترینگ یک پیام رسان در اینترنت، مانند بستن یک جوی آب منشعب از یک رودخانه بزرگ است . رودخانه را نمی‌توان بست چون زندگی به آن وابسته است . فیلتر کردن اینترنت،مردم را به قانون گریزی تشویق می کند. به جای محدود کردن دسترسی ، دسترسی را توسعه دهیم و همزمان سواد رسانه ای را تعمیق ببخشیم . در اینترنت راه برای دور زدن هر سدی وجود دارد . از تجربیات گذشته درس بگیریم و بی خود از جیب مردم برای وجاهت خودمان هزینه نکنیم .  

  مدیرعامل SpaceX، اعلام کرده است که سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک تا اخر سال میلادی جاری دو برابر می شود و از حداکثر ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه در حال حاضر، به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و با پینگ ۲۰ میلی ثانیه در آینده برسد. اینترنت ماهواره ای استارلینک تا آخر سال میلادی جاری بیشتر کره زمین را پوشش خواهد داد و در سال ۲۰۲۲ پوشش جهانی ماهواره های استارلینک تکمیل و سیگنالهای این ماهواره ها در تمام زمین قابل دریافت خواهد شد. برپایی شبکه جهانی اینترنت ماهواره ای استارلینک هزینه بالایی دارد و برآورد می شود بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت. بنابراین شرکت SpaceX چندین مورد سرمایه گذاری جدید جذب کرده تا هزینه آن برآورده شود. این شرکت اخیرا ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است که در پروژه های استارلینک و استارشیپ هزینه می شود و ارزش این شرکت را بیش از ۷۴ میلیارد دلار افزایش می دهد.