خط فقر در ایران به 11 میلیون تومان رسیده است برآوردها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ «حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور» زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که  سیاست‌های فساد سازمان‌یافته مقامات از جمله دلایل گسترش فقر در ایران است.

ابراهیم رزاقی؛ کارشناس اقتصادی: ۶۰ میلیون فقیر

ابراهیم رزاقی؛ کارشناس اقتصادی درخصوص اعلام خط فقر به خبرنگار ما گفت: قبل از اینکه اعلام کنند که ۱۱ میلیون تومان خط فقر است ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر داشتیم که کمیته امداد و خیرین کمک می کنند و این موضوع خیلی حاد است مردم خانه ندارند، کرایه خانه ندارند بیمار هم که شوند شرایطشان بدتر از این خواهد کرد از طرفی هم باید گفت این وزرای انتخابی برنامه ای برای این قشر ندارند.

وی در ادامه اظهارداشت: بهبود وضعیت زمان مشخصی ندارد و اینکه این وضعیت شاید سالیان سال به طول انجامد بنابراین این افراد چه آینده ای در انتظارشان خواهد بود در صورتی که میلیاردها دلار برای واردات خرج می شود که قیمت کالای اساسی برای خانواده های فقیر مناسب باشد اما وقتی کالای اساسی وارد می شود با دلار ۳۰ تومنی محاسبه می گردد و باز هم خانوارها نمی توانند از تغذیه مناسب برخوردار باشند.

این کارشناس اقتصادی در بخشی از مصاحبه خود از عملکرد مسوولین گفت: بهتر است که مسوولین راه دفاع مقدس را پیش ببرند شاید تعاونی ها بتواند راهکار مناسبی باشد چرا که در آن زمان تعاونی ها هم با واردکنندگان به صورت مستقیم در ارتباط بودند هم با تولید کنندگان بنابراین کالاهای ارزان را به بازار می آورند در نتیجه هر خانواده ای می توانست خرید کند از سوی واردکننده به خاطر اینکه ضرر نکند با سود اندک هم که شده کالا را به تعاونی ها می داد و این تعاونی ها ۱۸ میلیون عضو داشت که در حال حاضر معلوم نیست این اعضا چه شدند و چه تفاقی برای این تعاونی ها افتاده است.

وی در ادامه اظهارداشت: به جای اینکه به دنبال حذف ارز دولتی باشیم به دنبال این باشیم که این ارز وارد سفره های مردم شود تا اینکه تغذیه مردم نابود گردد در حال حاضر به دلیل فساد مدیریتی که در این مدت رخ داده است این راه حل آسان ترین راه حلی است که به نظر می رسد بنابراین تا وقتی که اقتصاد کشور درست نشده این راه را انجام دهند شادی مردم از فقر و گرسنگی نمیرند.

ابراهیم رزاقی در پایان اظهارداشت: در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر فقیر در کشور داریم که بابرنامه های ارائه شده از سوی مسوولین نمی توان شکم آنها را سیر کرد از سوی یکی از این افراد اگر دچار کرونا شوند قطعا خواهند مرد چرا که هزینه های درمان بسیار بالا سات به نظر بنده همان راه حا دفاع مقدس در این شرایط تا برنامه های دولت عملی شود بهترین راهکار است./

سفره های رنگین به سفره های بی رنگ تبدیل شده است

امان الله قرئی مقدم، جامعه شناس در اینکه خط فقر به ۱۱ میلیون تومان رسیده است  به خبرنگار ما گفت: وقتی خود مسوولین در صدا و سیما اعلام می کنند که تورم بالای ۴۵ درصد می توان نتیجه گرفت که سفره های مردم کمرنگ تر از قبل شده است و این نشانگر یک اقتصاد ناسالم و غیر عادی است و این روی سفره های مردم نمایان می شود.

وی در ادامه اظهارداشت: اقتصاد اصل زندگی است و وقتی بیکاری در یک جامعه بیشتر شود و توزیع ناعادلانه ثروت بیشتر به چشم بخوردسفره های مردمش کوچک و کوچک تر خواهد شد از طرفی این امر نشان اس بیماری اقتصادی در کشور است ، نظام اقتصادی کشور بیمار است و اقتصاد سیاست زده شده است.

این جامعه شناس در بخشی از مصاحبه خود از عدم تایید اف ای تی اف گفت: مسوولین ما دم از تحریم ها می زنند و می گویند تحریم ها عامل اصلی وضعیت بد اقتصادی است در صورتی که اگر اف ای تی اف تایید شود مبادلات تجاری از سر گرفته می شود خود همین مسوولین مقصر تحریم ها هستند بعد اقتصاد بیمار را بر گردن تحریم ها می اندازند.

وی در ادامه اظهارداشت: وقتی در جامعه ای بیکاری بیداد می کند سفره های مردم کوچک و کوچک تر می شود به گفته سعدی برآن روزگاری باید گریست که دخلش بود نوزده و خرجش بیست این حکایت امروز مردم است که نان جوین می خوردند دم نمی زنند.

امان الله قرائی مقدم دربخشی از مصاحبه خود از وضعیت کارمندان گفت: حقوق ثابت ها یا همان کارمندان که درآمدی ثابت دارند هم نمی توانند در کلانشهر ها زندگی کنند چرا که برای زندگی در کلانشهرها باید حداقل ماهیانه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشیم در غیر این صورت نمی توانی در کلانشهر زندگی کنی.

این جامعه شناس در ادامه اظهارداشت: وقتی فقر گسترش پیدا کند زندگی ها سخت می شود دزدی موادغذایی، باج گیری و.. نیز بیشتر خواهد شد چرا که مردم نان شب هم ندارند که بخورند کی فکرش را می کرد که هویج کیلویی ۲۰ تومان شود این نشان می دهد که اقتصاد کشور یک اقتصاد ورشکسته است و در این اقتصاد روز به روز اوضاع بدتر خواهد شد که بهتر نمی شود.