در این مدت خبرهایی ناشی از کاهش قدرت خرید مردم به چشم می خورد و از سوی مردم گرایش پیدا کرده اند به خرید کالاهای دسته دوم از سمساری ها برای منازل خود این نشان می دهد که مردم حتی توان اینکه زندگی خوبی برای خود فراهم کنند هم ندارند.

مونا ربیعیان/از سوی دیگر برخی ها لوازم خانگی های خود را می فروشند تا بتوانند زندگی کنند و این یعنی نابودی طبقه متوسط و بخش شدن جامعه به دو گروه فقیر و غنی که این می تواند آسیب های اجتماعی به همراه داشته باشد و حتی می تواند خانواده ها را نیز نابود کند.

داریوش قنبری؛ نماینده سابق مجلس: اقتصاد ناکارآمد نابودی سفره های مردم

داریوش قنبری؛ نماینده سابق مجلس درخصوص گرایش خرید کالاهای دست دوم از سوی مردم به خبرنگار ما گفت: شرایط بد اقتصادی ناشی از تحریم ها باعث شده تا قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری پیدا کرده است به جایی رسیده که سفره های مردم هر روز کوچک تر شده است و طبقه متوسط سقوط کرده است و به طبقه فقیر تبدیل شده اند با توجه به این وضعیت همه گیر شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: مردم دیگر نمی توانند اجناس نو و دسته اول نمی توانند خرید کنند آن هم به دلیل ارزش کاهش ریال است و البته چند روز گذشته خبر مذاکرات منتشر شد کمی ارزش پول ملی را افزایش داده است و مهم این است بنابراین تاثیر تحریم ها روی اقتصاد خودش را طی چندسال اخیر نشان داده است.

این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از مصاحبه خود علت را اینگونه بیان کرد: بحث کاهش قدرت خرید به شدتی گفته می شود که مردم به دلیل اینکه مایحتاج خانه خود را تامین کنند لوازم خانه را می فروشند و عده ای نیز این لوازم را خریداری می کنند و این ناشی از مسئله کاهش پول ملی است.

وی در بخش دیگر از اینکه لوازم خانگی در کشور تولید می شود پس چرا باید گران شود تا مردم نتوانند خرید کنند؟ گفت: بیشتر محصولات خانگی در کشور ارز بری دارند چرا که تولید کشور نیستند و فقط نقش مونتاژ را دارند و بنابراین قیمت تمام شده کالاها باعث شده تا گرانی در این بخش بیداد کند بنابراین مردم به سمت خرید کالای دست دوم می روند.

داریوش قنبری در ادامه اظهارداشت: امروزه خیلی از خانواده ها به دلیل اینکه دستمزدها با توجه به تورم افزایش پیدا نکرده است به طبقه فقیر سقوط کرده اند و این باعث شده ما طبقه متوسط را کاملا از دست بدهیم و فقر هم مردم را مجبور به خرید کالاهای دسته دو و کهنه می کند.

نماینده سابق مجلس در پایان اظهارداشت: راهکار در دیپلماسی موفق است چرا که تحریم ها باید برطرف شود و بعدازآن اصلاحات اقتصادی باید صورت گیرد مسئله مشکلات اقتصادی تنها تحریم ها نیست اما مهمترین آن تحریم است که بعداز آن باید سراغ اشتغال و فقر زدایی رفت و همه اینها زمان بر است و دولت سیزدهم نباید زمان را از دست دهد.

ابراهیم رزاقی؛ کارشناس اقتصادی:افزایش خط فقر

ابراهیم رزاقی؛ کارشناس اقتصادی درخصوص وضعیت مردم در شرایط فعلی به خبرنگار ما گفت: بهبود وضعیت زمان مشخصی ندارد و اینکه این وضعیت شاید سالیان سال به طول انجامد بنابراین این افراد چه آینده ای در انتظارشان خواهد بود در صورتی که میلیاردها دلار برای واردات خرج می شود که قیمت کالای اساسی برای خانواده های فقیر مناسب باشد اما وقتی کالای اساسی وارد می شود با دلار ۳۰ تومنی محاسبه می گردد و باز هم خانوارها نمی توانند از تغذیه مناسب برخوردار باشند.

این کارشناس اقتصادی در بخشی از مصاحبه خود از عملکرد مسوولین گفت: بهتر است که مسوولین راه دفاع مقدس را پیش ببرند شاید تعاونی ها بتواند راهکار مناسبی باشد چرا که در آن زمان تعاونی ها هم با واردکنندگان به صورت مستقیم در ارتباط بودند هم با تولید کنندگان بنابراین کالاهای ارزان را به بازار می آورند در نتیجه هر خانواده ای می توانست خرید کند از سوی واردکننده به خاطر اینکه ضرر نکند با سود اندک هم که شده کالا را به تعاونی ها می داد و این تعاونی ها ۱۸ میلیون عضو داشت که در حال حاضر معلوم نیست این اعضا چه شدند و چه تفاقی برای این تعاونی ها افتاده است.

وی در ادامه اظهارداشت: به جای اینکه به دنبال حذف ارز دولتی باشیم به دنبال این باشیم که این ارز وارد سفره های مردم شود تا اینکه تغذیه مردم نابود گردد در حال حاضر به دلیل فساد مدیریتی که در این مدت رخ داده است این راه حل آسان ترین راه حلی است که به نظر می رسد بنابراین تا وقتی که اقتصاد کشور درست نشده این راه را انجام دهند شادی مردم از فقر و گرسنگی نمیرند.

ابراهیم رزاقی در پایان اظهارداشت: در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر فقیر در کشور داریم که بابرنامه های ارائه شده از سوی مسوولین نمی توان شکم آنها را سیر کرد از سوی یکی از این افراد اگر دچار کرونا شوند قطعا خواهند مرد چرا که هزینه های درمان بسیار بالا سات به نظر بنده همان راه حا دفاع مقدس در این شرایط تا برنامه های دولت عملی شود بهترین راهکار است

مردم به دنبال بقا هستند

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص دستفروشی اقلام دسته دوم توسط مردم به خبرنگار ما گفت: بقای زندگی برای هر فردی یکی از اساسی ترین و مهمترین کار خواهد بود دستفروشی از سوی مردم نشان از افزایش فقر میان مردم است وقتی درآمد مرد خانواده به صفر می رسد کمترین کار دستفروشی است که انجام می شود.

وی در ادامه اظهارداشت: در خیابان راه بروید خیلی ازآسیب های اجتماعی که در اثر اقتصاد ایجاد شده را می بینید از تراکت پخش کردن جوانان تحصیلکرده تا کار کودکان،دختران و نان در خیابان ها دستفروشی برای مرد عیب نیست چرا که حداقل نان حلال بر سر خانواده خود میبرد برای تامین معاش مردم دست به هرکاری می زنند درست است که کرونا در کشور بیداد می کند اما مردم هم نیاز دارند تا زندگی کنند تامین معاش یکی از اصلی ترین کار دولت ها بوده و هست اما هیچ دولتی به آن توجهی نکرده است بنابراین مردم مجبور می شوند تا وسایل خانه خود را در پارکینگ های جمعه بازار به فروش برسانند.

وی در پایان  مصاحبه خود از دستگیری سارقانی که بار اولشان بود سرقت می کردند گفت: در اتاق فکر آگاهی حضور دارم در هفته گذشته هزاران سارق و کیف قاپ دستگیر شدند که برای اولین بارشان بود که دست به چنین کاری میزند و وقتی با آنها صحبت می کردیم متوجه شدیم از روی نداری و درماندگی دست به چنین ریسکی زده اند افزایش دزدی یکی از آسیب های اجتماعی است رسپی گری فروش دختران توسط خانواده ها برای کسب درآمد این ها آسیب هایی است که اقتصاد بیمار کشور به وجودمی آورد وگرنه هیچ آدمی از روی شکم سیری دزدی یا دستفروشی نمی کند.