عامل بیماری کرونا ویروس کوید 19 می باشد. این ویروس عفونت باکتریایی نیست بنابراین نمی توان با آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد.

دندانپزشکان همواره در خط مقدم کنترل عفونت بوده اند و در حال حاضر جلوگیری از انتشار این ویروس ناشناخته در دندانپزشکی در اولویت قرار دارد. در این خصوص با دکتر رعنا امینی راد ؛ جراح دنداپزشک به گفت و گو پرداختیم.

شایع ترین مشکل مراجعه کنندگان به دندان پزشکی چیست؟

اکثر بیماران با درد مراجعه می‌کنند که در بیشتر این موارد نیاز به معالجه ریشه( عصب کشی ) و پر کردن دارند

البته نا گفته نماند که امروزه با رایج  شدن کامپوزیت ونیر ها و لمینیتها مراجعین زیادی داریم که به منظور زیبا سازی لبخند مراجعه می‌کنند.

آیا رفتن به دندانپزشکی در دوران کرونا خطرناک است؟

خیر،  رفتن به دندانپزشکی  که در آن تمامی پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری بین ساعتهای مراجعه بیماران رعایت می شود خطر ابتلا به کرونا رو افزایش نمی دهد.

آیا مراجعه مردم به دندانپزشکی تفاوتی با قبل از دوران کرونا کرده است؟

بله ، خیلی از افراد ترس از ابتلا به کرونا در دندانپزشکی رو دارند که باید بگم ، دندانپزشکی خطر ابتلا رو افزایش نمی دهد ، اما یک دندان عفونی درمان نشده میتواند سلامت جسمی افراد رو تهدید کند

آیا قبل از تزریق واکسن میتوان به دندانپزشکی رفت؟

قبل از تزریق واکسن بله متوان به دندانپزشکی مراجعه کرد، اما اگر در دو هفته گذشته علایمی از سرما خوردگی دارید حتما وقتتون رو کنسل کنید ، اگر با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط بودید و احتمال می دهید که ناقل باشید از مراجعه به دندانپزشکی خودداری کنید

حتما دندانپزشکی هایی رو انتخاب کنید که از تجمع بیماران پرهیز می کنند و تعداد مراجعینشون رو محدود می کنند

چه مدت قبل یا بعد از تزریق واکسن میتوان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

پس از تزریق واکسن کرونا سیستم ایمنی بدن شروع به فعالیت مینماید و ممکن است به فاصله دو تا سه روزه عوارضی مانند تب، لرز، دردهای عضلانی و مفاصلی، بیرون روی و اسهال را تجربه نمایید، بنابراین بهتر است قبل از رفع این علایم مگر برای درمانهای بسیار اورژانسی  مانند درد شدید، عفونت و شکستگی به دندانپزشکی مراجعه نکنید.

توجه داشته باشید که چنانچه قبل از تزریق واکسن کرونا، درمان دندان انجام داده اید و پس از درمان از لحاظ فیزیکی بدنتان مشکلی ندارد، اگر وقت تزریق واکسن دارید هیچ منعی برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد.