رو گذشته رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از افزایش ۳۰۰ درصدی اختلاس نسبت به سال گذشته خبر داد.

مونا ربیعیان/ سردار مقیمی گفت: اختلاس در شش ماهه امسال از جهت پرونده‌ای ۶۱ درصد، از جهت تعداد متهم ۹۴ درصد و از نظر ارزش ریالی ۳۳۳ درصد نسبت به شش ماهه سال گذشته افزایش داشته است. همچنین رشا و ارتشا نیز ۳۵۷ درصد نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ریالی افزایش داشته است.

رانت از روابط خانوادگی ایجاد می شود

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص علت افزایش ۳۰۰ درصدی اختلاس در جامعه به خبرنگار ما گفت: وقتی ساختار اقتصادی بیمار و سیاست زده است بنابراین این افزایش ها طبیعی است و اینکه در جامعه ما روابط مداری در همه ارکان ها حاکم است و این اصل وجود رانت و اختلاس در هر کشوری است چرا که رشوه و رانت بین روابط خانوادگی مدیران بیشتر از قبل شده است.

وی در ادامه اظهارداشت: طی سه دهه اخیر برخی از روسای بانک ها به دلیل اختلاس در زندان هستند و یا بردارد رییس جمهور یا منشی قوه قضاییه(طبری) یا دختر وزیر سابق صمت(شبنم نعمت زاده) همه این ها اختلاس گرانی هستند که از فامیلی خود سو استفاده هایی کرده اند در جامعه امروزی رانت و رشوه از فامیل زدگی به وجود می آید.

جهان سوم جایی برای رشوه خواران

این جامعه شناس در ادامه بیان کرد: جهان سوم جایی است برای رانت و رشوه و دزدی چرا که روابط مداری در حاکمیت حرف اول و اخر را میزندهرکس با رابطه وارد ساختاری می شود مردم میبینند مسوولان سابق در اختلاس ها دخالت دارند کنترل و نظارت حاکمیت قانون در جامعه ضعیف شده است.

وی درباره قانون نیز گفت: قانون به نفع روابط است و این در تاریخ ما بوده است وقتی در بورس ماینر به فروش می رساند در صورتی که ارز مجاز نیست و نمایندگان مجلس هم سکوت می کنند بعد اختلاسگران با تمام قوا درباره این که شهر را به نامشان می زنند.

قانون را اقازاده ها ایجاد می کنند

وی در ادامه اظهارداشت:قانون را آقا زاده ها تعیین می کنند بنابراین نتیجه اش می شود رشوه گیری و اختلاس که امروزه شاهده ان هستیم دزدی در کشو ما به مد تبدیل شده سات و این قانون افراد قانون را نیز در می زنند چرا که قانون ما مانند اقتصاد بیمار است و این بمیاری اقتصاد مسری است و این ادامه خواهد داشت و تا وقتی که دزدی مد است و زندان ها برای این افراد هتل باشد این مشکل ادامه خواهد داشت.