در هفته گذشته خبری مبنی بر اینکه کشور عراق دیگر خریدار خودروهای ایرانی نیست منتشر شد با توجه به اینکه خودروهای ایرانی تنها در کشور عراق خرید و فروش می شد باید این را در نظر بگیریم که قرار است خودروسازان چه ضرری ببینند.

مونا ربیعیان/ عراقی ها با توجه به آزاد شدن خودروهای وارداتی حق انتخاب دارند و این امر باعث می شود تا خودروی ایرانی دیگر در انجا به فروش نرسد از سوی دیگر خودرو ایرانی وقتی کارایی ندارند به درد کشورها نمی خورد.

همسایگان حق انتخاب دارند

فرید زاه، کارشناس خودرو درخصوص اینکه چرا خودرو ایرانی در بین همسایگان هم مشتری ندارد به خبرنگار ما گفت:  مشتری ایرانی مجبور است که خودرو داخلی خریداری کند وگرنه که همسایگان مجبور به خرید خودروهای ایرانی نیستند شما بی ام وی ۱۰ سال کارکرده را ۵ هزار دلار که قیمت پراید در بین همسایگان است را به شما بدهند میخرید یا پراید ایرانی؟ بی ام وی ۱۰ سال کرده را می توانید حداقل ازش ۵ سال دیگر کار بکشید ولی پراید نهایت یک سال کار می کند شما باشید کدام خودرو را می خرید.

وی در ادامه اظهارداشت: خودرو سازهای ما می خواهند مزرهای علم دانش و پیشرفت را طی کنند بنابراین یه ۲۰۰ سالی باید صبر کنید تا این مرزها طی شود شاید خودرو ایرانی فرا مرزها هم مشتری پیدا کند از سوی دیگر مشتری ایرانی راهی ندارد مگر خودرو کارکرده وارد کشور می شود اگر هم وارد کشور شود با تعرفه های موجود خودرو با قیمت نو آن رقابت می کند بنابراین باید گفت همسایگان ما بهترین خودروهای جهان را سوار می شوند و نیاری به بازار ایران ندارد خودرو سازان ایرانی همین بازار تهران را در دست بگیرند کافی است.

به جای خودرو به جانبازان رفاه اجتماعی بدهید

این کارشناس خودرو در بخشی از مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که چرا بنیاد شهید باید سهمیه واردات خودرو داشته باشد؟ گفت: خون جانبازان رنگین تر از آقازاده ها است چرا که حداقل جانبازان برای مملکت تکه ای از وجودشان را داده اند این ماجرای مجوز از دوره احمدی نژاد آغاز شد و تا امروز ادامه دار بود آن هم به خاطر شفافیت در کار بنیاد شهید بود به نظر بنده به جای اینکه خودرو به جانبازان بدهند پولش را بین آنها تقسیم کنند تا بتوانند یک زندگی معمولی داشته باشند وگرنه که آقازارده ها چرا سهمیه دارند این سهمیه ها است که رانت ایجاد کرده است به جای خودرو جانباز یک زندگی رفاهی می خواهد.

وی در بخش دیگر مصاحبه خود درباره واردات دسته دوم گفت: واردات خودرو دسته دوم به شرط اینکه تعرفه ها برداشته شود می تواند رقابت ایجاد کند با این تعرفه ها واردات خودروهای دسته دوم اصلا به صرفه نیست.

رانت بزرگ از دوره خاتمی وارد کشور شد و هر دوره رشد کرد

فرید زاوه از رانت بزرگ در کشور رونمایی کرد: در دوره دوم خاتمی کارتل شکل گرفت که هر دوره بزرگ و بزرگ ترشد به قدری که همه اقتصاد را نه تنها بخش خودرو را بلعیده است و برای رفع این رانت بزرگ مردم باید مبادلات را برهم بزنند چرا که در حال حاضر حدود دویست هزار میلیارد تومان منابع مردم در دست این رانت است و برای درمان مردم باید تعیین کنند که مرگ تدریجی را ادامه دهند یا یک درمان سخت را انتخاب کنند.

شراکت بانک ها و خودروسازان

وی در پایان از بلایی که خودروسازان سر مردم آورده اند رو نمایی کرد: شراکت بانک و خودرو سازی در کشور بلایی سر مردم اورده است که ارزش توزیع و حمل و نقل برای مردم گران تمام شود این همه گرانی در کشور به خاطر گرانی خودروهای حمل و نقل است به طور مثال ولوو ۴ سال کارکرده در ایران حدود ۳۰۰ هزار دلار به فروش می رسد در صورتی که نو این خودرو ۱۵۰ هزار دلار است و این به دلیل شبکه بانکی و خودرو سازی است