فانتاسیا توسط آژانس های رتبه بندی به وضعیت پیش فرض تنزل یافت و عدم پرداخت بدهی توسط این شرکت نگرانی های بخش املاک چین که ناشی از بحران اورگرند هست را افزایش داده است.

محسن راجی آسد آبادی/ شرکت Fantasia Holdings Group ، توسعه دهنده دارایی ها که توسط خواهرزاده معاون سابق رئیس جمهور چین تاسیس شد ، پس از عدم بازپرداخت اوراق قرضه توسط سه آژانس رتبه بندی اعتباری به وضعیت پیش فرض یا تقریباً پیش فرض تنزل یافته است. پیش فرض شدن این شرکت باعث افزایش نگرانی های فزاینده در مورد بخش املاک چین خواهد شد.

لیمن برادر، (Lehman Brothers) چهارمین بانک سرمایه گذاری امریکا  پس از گلدمن ساکس ، مورگان استندلی  و مریل لینچ بود که  در پی بحران_مالی ۲۰۰۷ در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کرد و بزرگترین ورشکستگی در تاریخ امریکا را رقم زد. پس از ورشکستگی دارایی‌های بخش امریکای شمالی، به بانک بریتانیایی بارکیلز واگذار شد و در اکتبر ۲۰۰۸ نیز شرکت ژاپنی نامورا کلیه دارایی‌های آن را در اروپا، آسیا و خاورمیانه خریداری کرد. بحران مالی اورگراند به ورشکستگی بانک لیمن برادز شبیه است و می تواند در چین نیز بحران مالی بزرگ تری را رقم بزند. سازمان استراتژی چین نیز پیشنهاد داده است که مدیران ۱۳۳.۶ میلیون از سهام اورگرند را به فروش برسانند.  هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از ارائه کمک‌های مالی به این شرکت، شرکت سهام خود را ارائه کند.

به علت کندی رشد اقتصادی چین و جلوگیری از بحران اقتصادی جهانی ناشی از بحران مالی اورگراند، بانک مرکزی چین با تزریق نقدینگی به میزان ۹۰ میلیارد یوان (۱۴ میلیارد دلار) که بالاترین میزان تزریق پول از فوریه سال گذشته بود، نگرانی سیستماتیک جهانی را کاهش داده و ۱۳۰ میلیارد یوان ( ۲۰ میلیارد دلار) دیگر نیز چند روز بعد به اقتصاد خود تزریق می کند.

روند تزریق نقدینگی در چین

با افزایش تقاضای فصلی برای پول نقد در چین و بحران مالی اورگراند ، در پایان سپتامبر بانک مرکزی چین نقدینگی را طی ۹ روز (طولانی ترین مدت تزریق از دسامبر ) در ۱۷ سپتامبر ۹۰ میلیارد یوان، ۱۸ سپتامبر ۱۰۰ میلیارد یوان، ۲۲ سپتامبر ۹۰ میلیارد یوان، ۲۳ سپتامبر ۱۱۰ میلیارد یوان، ۲۴ سپتامبر ۷۰ میلیارد یوان، ۲۶ سپتامبر ۵۰ میلیارد یوان، ۲۷ سپتامبر ۱۰۰ میلیارد، ۲۸ سپتامبر ۱۰۰ میلیارد و ۲۹ سپتامبر ۴۰ میلیارد یوان و در مجموع ۷۵۰ میلیارد یوان خالص از طریق عملیات بازار آزاد به اقتصاد خود نقدینگی تزیق کرد.

سیاست های پولی بانک مرکزی چین

بانک خلق چین در راستای کاهش نگرانی ها و رفع بحران مالی اورگراند و تاثیرات منفی ناشی از زنجیره تامین ، مبلغ ۱۰۰ میلیارد یوان (معادل ۱۵.۵ میلیارد دلار) با قراردادهای بازخرید معکوس ۱۴ روزه به اقتصاد خود تزریق کرد که منجر به تزریق خالص ۴۰ میلیارد یوان شد. روند تزریق_نقدینگی از ۱۷ سپتامبر در مجموع ۷۵۰ میلیارد یوان خالص از طریق عملیات بازار آزاد بوده است و در پایان سپتامبر به ۱۵۰ میلیارد یوان رسید.

انتظار می رود پس از تعطیلی یک هفته ای و بازگشایی در ۸ اکتبر (۱۶ مهرماه)، ۳۴۰ میلیارد یوان از بازخرید معکوس ۱۴ روزه انجام شود و سپس، ۵۰۰ میلیارد یوان تسهیلات وام میان_مدت منقضی گردد. هزینه های تامین مالی بین بانکی با کاهش ۴۳ واحدی به ۱.۴۸ درصد رسید (کمترین میزان از ماه می) پس از تزریق نقدینگی است. نرخ بازخرید هفت روزه که تعطیلات یک هفته ای را پوشش می دهد ، ۳۶ واحد افزایش یافت و به ۲.۲۵ درصد رسید که آخرین سطح آن در پایان ژوئن است.

بانک_HSBC (بزرگترین بانک جهان) و Black Rock با وجوه نقد خود اورگراند را تقویت کرده اند.در صورت برداشت وجوه بانک مردمی چین (PBOC) نشان از آمادگی در برابر تحمل نوسانات بیشتر بازار و اعمال سیاست های کنترلی مناسب خواهد بود. روز سررسید اوراق قرضه پنج ساله که اورگراند فروخته است که سود آن حدود ۸۳.۵ میلیون دلار است که چون همزمان باید ۲۳۲ میلیون یوان کوپن اوراق بهادار را نیز پرداخت کند، ممکن است تا ۳۰ روز نتواند به پرداخت و تعهدات خود عمل کند.

بحران مالی شرکت Evergrande Group به بازار سهام آسیا کشیده شده و جریانات ریسک گریزی را در نشست معاملاتی آسیا و اقیانوسیه رقم زده است. سهام این شرکت با ۱۰ درصد کاهش به پایین ترین سطح ۱۱ سال گذشته خود رسیده است.

جریانات ریسک گریزی ناشی از بحران مالی اورگراند پیش از نشست فدرال رزرو امریکا بر بازار تاثیر گذاشته است و سبب رشد ۱۸ دلاری قیمت انس جهانی طلا شده است. ارزش برابری یوان چین نسبت به دلار امریکا با ۰.۵۷ درصد کاهش همراه شده و بازار سهام هنگسنگ (Hang Seng index) با ۵ درصد کاهش همراه شده است و به پایین ترین سطح ۵ ساله خود رسیده است. سایر بازارهایآسیایی نیز به ویژه در بخش املاک و مستغلات با افت همراه شده اند.

انتقادات قانون‌گذاران امریکا از رمزارزها باعث نگرانی بازار ارزدیجیتال شده است. وزارت خزانه داری امریکا روز گذشته صرافی SUEX را به دلیل ارتباط با هکرها و باج افزارها و نقد کردن پول آن ها، تحریم کرد. همچنین رئیس کمیسیون اوراقبهادار امریکل اعلام کرد که تجربه قبلی بانک‌ها در استفاده از ارزهای خصوصی با شکست مواجه شده است.

بحران مالی شرکت اورگراند چین و احتمال خروج فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی پولی نگرانی اصلی سرمایه‌گذاران است و جریانات ریسک_گریزی را در بازارهای مالی تشدید کرده است. این شرایط منجر به افت بیت کوین تا ۳۹.۶۷۸ و سایر رمزارزها شده است.

البته سیاستهای پولی چین از وقوع یک بحران اقتصادی تمام عیار شرکت اورگراند با ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی، تا کنون جلوگیری کرده است و این شرکت متعهد به پرداخت سود و بدهی های خود شده است. با تداوم بحران_مالی اورگراند چین  ارزش سهام شرکت های زیر مجموعه آن نیز در حال سقوط است.

یکی از این شرکتهای تابعه اورگراند، غول خودروی_برقی چینی NEV  (China Evergrande New Energy Vehicle Group) است که با ۲ سایت تولید در شانگهای و گوانژو ، ارزش بازار آن در ۶ماه پیش، بیش از ۲ برابر شرکت خودروسازی فورد امریکا بود و به سطح ۸۵ میلیارد دلار رسیده بود‌ که در نمودار فوق ارزش بازار این دو خودروسازی (فورد با رنگ قرمز و NEV با رنگ مشکی) را مشاهده می فرمایید.

اما با تاثیرپذیری از بحران_اقتصادی شرکت مادر (اورگراند) در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل روبرو شده است و علاوه بر تعطیلی سایت تولید آزمایشی خودروهای برقی خود در گوانژو و شانگهای، بخشی از پرداخت های خود به تامین کنندگان قطعات تولیدی خودروهای خود را نیز به تعویق انداخته است که منجر به سقوط سهام آن نیز به محدوده ۰ دلاری (هیچ) شده است.