اوایل سال ایران با چین سند 25 ساله همکاری امضا کرد و روز گذشته این بار ایران با ونزوئلا سند 20 ساله همکاری را به امضا رساند سندی که قرار بود 10 ساله باشد اما به 20 سال تغییر یافت.

از سوی دیگر اعلام شد که کشتی های چینی نمی تواند وارد بنادر ایران شوند اما هر روز یک یا دو کشتی باری وارد بنادر ایران می شود. با توجه به صحبت های ضد و نقیضی که گفته می شود ایران ونزوئلا و چین را جایگزین غرب می کند.

مونا ربیعیان/ اما به این موضوع نیز باید توجه کرد که چین به ایران نیازی ندارد و این ایران است که برای مواد اولیه به این کشور نیاز دارد از سوی دیگر باید به انی نکته نیز توجه ویژه داشت که ونزوئلا به همکاری با ایران نیاز دارد آیا این سندهای همکاری می تواند راهگشایی اقتصاد کشور باشند؟ اصلا در این سندهای همکاری به نوع همکاری و اینکه کشورهای مثل ونزوئلا باید با ایران همکاری داشته باشند توجه شده است؟ سندهای همکاری نباید به گونه ای باشد که استقلال ایران را زیر سوال ببرد چرا که ایران یک کشور استقلال بوده است و تحریم ها نباید اجازه دهد تا استقلال کشور از بین رود.

چین و ونزوئلا نمی توانند جایگزین غرب شوند

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین الملل درخصوص جایگزین هایی به جای غرب به خبرنگار ما گفت: چین و نزوئلا هیچگاه جایگزین غرب نخواهند شد و فقط نقش مسکن را برای برآورده کردن بخشی از نیازهای ایران ایفا می کنند چرا که ایران به همکاری با چین نیاز دارد اما چین به ایران نیازی ندارد و ترجیح می دهد در شرایط بد با غربی ها همکاری کند تا با ایران.

وی در ادامه اظهارداشت: ونزوئلا نیز تا کنون برای ایران هزینه بردار بوده است از ساختمان سازی در ونزوئلا و مبادلات بانکی که از گذاشته با ایران داشته است و سوخت ایران هم بارها به ونزوئلا ارسال شده و از آنجا به فروش رسانده ایم که به ماند این پول ها چگونه به ایران وارد شده است.

ونزوئلا به ایران نیاز دارد

این کارشناس مسائل بین المللی درباره همکاری ایران و ونزوئلا گفت: ونزوئلا از یک لحاظ برای ایران مناسب است آن هم صادرات کاشی و سرامیک وآهن و … است و ازآنجا صادرات صورت گیرد در غیر این صورت که نفت خود ایران دارد و خود ایران برای فروش نفت خود با مشکل رو به رو است اما این دو جایگزین مطرح شده نمی تواند جایگزین غرب شود.

فریدون مجلسی در ادامه از همکاری ایران و چین گفت: چین در زمان هایی که ایران تحریم بود با ایران تجارت پایا پای انجام داده است و نیازهای مهم مواد اولیه ایران را تامین نیز کرده است اما در این نمی تواند نیازهای تجاری ایران را نیز برطرف سازد و کشور ایران که همیشه استقلال داشته است را دست بسته ساخته برای آزادسازی تنها راه برجام و بازگشت به تجارت بین المللی است.

وی در پایان اظهارداشت: ایران باید به استقلال تجارتی خود بازگردد تا بتواند مشکلات اقتصادی خود را برطرف سازند در غیر این صورت اقتصاد ایران به مرز فروپاشی خواهد رسید.