ریاست جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر چین، امروز (چهارشنبه) از طریق ویدیو کنفرانس در نشست سالانه ۱۸ کشور آسیا-اقیانوسیه شرکت کرده و بر سر تجارت، تایوان، دموکراسی، حقوق بشر و اقدامات جدی‌تر چین در مناطق مورد مناقشه، بحث کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در نشست سران کشورهای آسیای شرقی، مجمعی گسترده درباره مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی که توسط انجمن ۱۰ عضوی کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد کرد.

انتظار می‌رود سازمان بهداشت جهانی نیز مختصراً در مورد همه‌گیری کرونا، که اقتصاد این ۱۸ کشور را درگیر کرده است، صحبت کند. این ۱۸ کشور بیش از نیمی از جمعیت جهان و بیش از ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

آمریکا-آسه‌آن
در بیانیه کاخ سفید در روز چهارشنبه آمده است که بایدن مجدداً بر حمایت آمریکا از معماری منطقه‌ای تحت رهبری آسه‌آن تاکید خواهد کرد و دیدگاه خود را برای همکاری با متحدان و شرکا برای رسیدگی به مسائل پیش روی منطقه هند-اقیانوسیه مورد بحث قرار خواهد داد. گفتنی است که این اولین بار از سال ۲۰۱۷ است که رئیس جمهوری از آمریکا در این اجلاس شرکت می‌کند، نشستی که بخشی از نشست‌های سه روزه در سطح عالی است که توسط برونئی، رئیس آسه‌آن در سال جاری، برگزار می‌شود.

بایدن پیش‌تر در دیداری جداگانه با رهبران آسه‌آن در روز سه‌شنبه، از اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار به تقویت تعامل آمریکا با منطقه، در مواجهه با رشد چین به عنوان یک رقیب امنیت ملی و اقتصادی، خبر داده و روابط آمریکا با این اتحادیه را “ضروری” خواند. این بودجه شامل هزینه‌های بهداشتی، اقدامات اقلیمی جدید، آموزش و برنامه‌هایی برای تقویت بهبود اقتصادی می‌شود.

بایدن گفت: از همه شما می‌خواهم که اهمیتی که آمریکا برای روابط خود با آسه‌آن قائل است را، مستقیماً از من بشنوید؛ منتظر حضور و تماس‌های من باشید.

آمریکا-چین
روابط واشنگتن و پکن از زمان سقوط خود در دوران ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، که رویکردی تقابلی در زمینه تجارت، ویزا، نمایندگی دیپلماتیک و مبادلات آموزشی اتخاذ کرد، به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌ است.

اخیراً، پس از ابراز تعهد قاطع آمریکا در کمک به تایوان در صورت حمله چین، که این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند، آتش یک مناقشه طولانی مدت بر سر تایوان شعله‌ور شده است.

قرارداد زیردریایی هسته‌ای آمریکا با استرالیا و انگلیس نیز خشم چین، که مدعی حاکمیت بخش اعظم دریای مورد مناقشه چین جنوبی است را برانگیخته است و هشدار داده است که این پیمان، ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

این موضوع ممکن است امروز در دیداری جداگانه بین رهبر استرالیا و آسه آن مطرح شود. برخی از کشورهای آسه آن مانند اندونزی و مالزی نیز نگران هستند که این پیمان تنش‌ها را در نقاط مورد بحث، مانند دریای چین جنوبی، تشدید کرده و مسابقه‌ای تسلیحاتی به راه بیندازد.

میانمار
عدم حضور شورای نظامی میانمار در این نشست سه روزه، بن‌بستی دیپلماتیک را در پی داشته‌ است. پیش از این، آسه‌آن اعلام کرد که از شخص ژنرال مین آنگ هلاینگ، رهبر شورای نظامی میانمار که نیروهایش در فوریه قدرت را به دست گرفتند، دعوت به عمل نخواهد آورد. در مقابل شورای نظامی میانمار، آسه‌آن را به نقض رویکرد عدم مداخله‌اش متهم کرده و به کلی از حضور در این نشست صرف‌نظر کرد.

این اقدام، شدیدترین موج انتقادی آسه‌آن پس از آن بود که شورای نظامی میانمار، به فرستاده این اتحادیه اجازه دیدار با رهبر برکنار شده و دیگر سیاست‌مداران در بند این کشور را نداد. این دیدار قرار بود با هدف گفت‌وگو برای کاهش بحرانی انجام شود که باعث کشته شدن بیش از ۱۱۰۰ تظاهرکننده عدمتاً ضدنظامی شده است.

بایدن روز سه شنبه ارتش میانمار را به دلیل استفاده از “خشونت وحشتناک” علیه معترضان محکوم کرده و متعهد شد که آمریکا از بازگشت این کشور به دموکراسی حمایت می‌کند.

در بیانیه رئیس این اتحادیه که پس از نشست سه‌شنبه منتشر شد، رهبران اتحادیه از میانمار خواستند که به اریان یوسف، وزیر خارجه دوم برونئی و نماینده آسه‌آن در میانمار، دسترسی کامل به همه احزاب را داده و زندانیان سیاسی را آزاد کند.

این اتحادیه ضمن احترام به اصل عدم مداخله خود، گفت که باید تعادلی را از نظر حاکمیت قانون، حکمرانی خوب، دموکراسی و حکومت قانون اساسی در وضعیت میانمار ایجاد کند.

این گروه گفت: ما تکرار کردیم که میانمار همچنان عضوی از خانواده آسه‌آن است و درک می‌کنیم که میانمار به زمان و فضای سیاسی بیشتری برای مقابله با چالش‌های متعدد و پیچیده‌اش نیاز دارد.

همچنین به نقل از رویترز، از دیگر گزارشات این نشست این بود که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به رهبران کشورهای آسه‌آن گفت که این کشور به شدت با اختلال در قوانین حاکم در دریاهای آزاد مخالفت می‌کند.

چین مدعی مالکیت تقریباً تمام آب‌های غنی از انرژی دریای چین جنوبی است و پایگاه‌های نظامی در جزایر مصنوعی خود ایجاد کرده است، در حالی که در دریای چین شرقی نیز، چین مدعی مالکیت گروهی از جزایر است که تحت کنترل ژاپن هستند.