افسردگی و عذاب وجدان از جمله عوارض سقط جنین در بین زنان است.

مونا ربیعیان/ در حال حاضر سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و مورد اعتماد به دلیل بیماری جنین یا خطر جانی برای مادر قبل از چهار ماهگی و با رضایت زن مجار خواهد بود.از نظر اخلاق پزشکی هر طور که قانون سقط جنین را انشا می کند اما بازهم یک عمل غیر انسانی است. سقط جنین یک مسئله اخلاقی بوده که وجه قانونی آن در مرحله بعدی قرار دارد.به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد ازعوارض ناشی از سقط های غیر ایمن مربوط به سقط های ناقص ، عفپنت، پارکی و سوراخ شدن رحم است که به دلیل غیرقانونی این عمل و آثار ارتکاب آن زنان کم تر به پزشک معالج مراجعه می کنند.در حال حاضر ۴۰درصد از زنان به دلیل عدم آمادگی مالی، ۳۶ درصد به علت نداشتن زمان مناسب، ۲۰ درصد به دلیل تداخل با فرصت های آینده اقدام به سقط جنین می کنند. واقعیت امر این است که آگاهی کافی مادران جوان در سنین مستعد باروری از روش های مناسب و موثر جلوگیری از بارداری و نیز عوارض جدی ناشی از سقط جنین نقش مهمی در خصوصاحاناب از انجام این عمل در بین زنان دارد .

در ۹۷ درصد از کشورهای جهان انجام سقط در مواقع تهدید حیات مادر پذیرفته شده است و در ۶۲ درصد از کشورهای دنیا نیز حفظ سلامت جسمی مادر اساس سقط قانونی است.

سقط جنین به دلیل ترس از آینده

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص دلایل افزایش سقط جنین به خبرنگار ما گفت: جوانی جمعیت با جلوگیری از سقط جنین یا عدم فروش ابزار و وسایل باروری ایجاد نخواهد شد این منع ها باعث می شود تا سقط جنین غیر قانونی بیشتر شود در نتیجه با قانون نمی شود جمعیت را افزایش داد.

وی در ادامه اظهار داشت: فلاسفه از قدیم درخصوصکاهش جمعیت هشدارها داده بودند البته برخی ها مانند افلاطون بر این باور بودند که باروری باید در اختیار دولت ها باشد همانند امروز وجمعیت باید کنترل شود ونباید از ۵ هزار و چهل نفر بیشتر شود و برخی ها مخالف افزایش جمعیت هستند و یک نظریه دیگر است که  جد تناسب در جمعیت باید رعایت شود اما با گرسنه نگاه داشتن نمی شود که تعادل ایجاد کرد چرا که آدم گشنه غریضه جنسی اش افزایش پیدا می کنند بنابراین گرسنگی نه تنها باعث کاهش جمعیت می شود بلکه جمعیت را افزایش می دهد همانطور که در پاکستان؛ افغانستان و آفریقا شاهد هستیم که زاد و ولد روز به روز افزایش پیدا می کند.

این جامعه شناس علت افزایش سقط جنین در ایران را اینگونه بیان کرد: ذهن دختران نسبت به بارداری تغییر کرده است چرا که آینده روشنی برای نوزادان خود نمی بینند و چشم اندازی که دیده می شود فقر، کارتن خوابی و.. است و این باعث می شود تا دختران توجهی به زایمان نداشته باشند و نخواهند که نوزادی به دنیا بیاورند با جمع آوری وسایل جلوگیری نمی توان مردم را به زاد و ولد تشویق کرد.

سقط های زیر زمینی بازی با جان مادران

امان الله قرائی مقدم در ادامه از افزایش سقط های زیر زمینی گفت:با قانون نمی توان جمعیت افزایش داد و از سوی دیگر سقط جنین بخش خصوصی زندگی مردم است و هیچ دولتی حق ندارد در این بخش دخالتی داشته باشد با توجه به اینکه میلیون نفر زیر خط فقر هستند مردم نمی توانند نوزاد به دنیا اورند بنابراین به ناچار کودکان خود را سقط می کنند نگته این است که  در صورت عدم سقط به صورت قانونی مردم به سمت راه های غیر قانونی و به اصطلاح سقط های زیر زمینی می روند بنابراین نباید کاری کرد که جان مردم به خاطر قانون به خاطر بیوفتد.

 وی در پایان اظهارداشت: دولت با وعده مسکن و وام  100 میلیونی نمی تواند مردم را مجذوب به افزایش جمعیت کند چرا که از یک سو مردم اعتماد ندارند از سوی دیگر مردم شاهد افزایش بیکاری و فقر در جامعه هستند و باید گفت که ما نمی توانیم آب کشاورز را تامین کنیم و بخشی از این کشور اب خوردنی ندارند بنابراین چرا باید نوزاد بیگناه را وارد جامعه ای کنیم که برای تامین آب با مشکل رو به رو است و حتی نمی تواند مشکلات اقتصادی خود را برطرف سازد اول باید اقتصاد ترمیم شود بعد به فکر افزایش جمعیت بود.