با شتاب گسترده و تلاش شبانه‌روزی دولت و کادر درمان در چند ماه اخیر، اوضاع واکسیناسیون درکشور روند قابل قبولی یافته و امیدها به مهار ویروس کرونا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مونا ربیعیان/ اگر تا چند ماه پیش مهم­ترین دغدغه مردم و مسئولان تامین واکسن و تزریق گسترده آن بود، این روزها خبر می­‌رسد بخش قابل توجهی از مردم دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده و روند تزربق دوز دوم و حتی سوم نیز همچنان رو به افزایش است.

بر اساس جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا پایان وقت اداری سه‌شنبه دوم آذرماه، حدود ۵۷ میلیون نفر دُز اول و حدود ۴۶ میلیون نفر نیز دُز دوم واکسن را دریافت و نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر نیز دُز سوم را تزربق کرده‌اند؛ به این ترتیب مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور به بیش از ۱۰۳ میلیون رسیده است.

ادامه این روند می‌­تواند امیدها به رسیدن به ایمنی‌جمعی را افزایش داده و با نزدیک شدن به زمان قبلی اعلام شده (دهه فجر ۱۴۰۰) چشم‌­انداز قابل قبولی را ترسیم می‌کند؛ با این حال هنوز تا رسیدن به واکسیناسیون ۸۰ درصدی جمعیت هدف در کشور فاصله داریم و با درنظر داشتن احتمال شیوع سویه­‌های جدید ویروس و نیز  اخباری که از کشورهای دیگر می­‌رسد، لزوم احتیاط و هوشیاری را برجسته‌­تر می­‌کند.

از اروپا خبر می­‌رسد برخی کشورهایی که مدت‌ها پیش به درصد قابل قبولی از تزریق واکسن رسیده بودند، در آستانه موج چهارم همه­‌گیری یا درگیر این موج هستند.

دوهفته پس از هشدار سازمان جهانی درباره موج جدید کرونا در اروپا، اکنون برخی جوامع بار دیگر اجرای محدودیت‌­ها را آغاز کرده‌اند و بسیاری از خوش­‌بینی­‌های قبلی درباره مهار این ویروس، نقش برآب شده است. از جمله در آلمان اعلام شد که هفته گذشته ۳۷ هزار و ۱۲۰ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹  به ثبت رسیده و این کشور وارد موج چهارم شده است.

این شرایط در کشورهای دیگری چون هلند، فرانسه، جمهوری چک، رومانی، بلغاترستان و اتریش نیز باعث افزایش نگرانی­‌ها شده و برخی دولت­‌ها اعلام کرده‌اند شماری از محدودیت­‌های قبلی کرونایی دوباره اعمال خواهد شد، حتی اگر همراه با برخی اعتراض‌های شهروندان باشد.

این درحالی است که برخی مقام‌های بهداشتی نگران افزایش شیوع و ابتلاهای جدید به­‌ویژه در تقارن با تعطیلات سال نوی پیش‌رو هستند و هشدارها را افزایش داده‌اند.

در کشور ما خوشبختانه برخی پیش‌­بینی‌­ها درباره موج ششم (در آبان‌ماه) محقق نشد و دو ماه از فصل پاییز را با ثبات نسبی در موارد بستری، ابتلا و مرگ پشت سر گذاشته‌­ایم؛ با این حال چند رویداد هم‌زمان موجب ادامه نگرانی­‌ها و احتمال بازگشت همه­‌گیری در کشور شده است.

چند هفته پس از لغو دورکاری در مراکز اداری و دولتی، به نظر می­‌رسد برخی افراد در محیط‌­های کاری نسبت به رعایت شیوه­‌نامه­‌ها حساسیت قبلی را نداشته و برخی احتیاط­‌های لازم از جمله استفاده از ماسک را سرسری گرفته‌اند.

لغو تردد شبانه نیز اگرچه اقدامی مثبت و لازم پس از چندین ماه بود، این نگرانی را ایجاد کرده که شاید خانواده­‌ها بار دیگر شب‌­نشینی‌­ها و دوره‌همی‌ها را از سر بگیرند و با این تصور اشتباه که کرونا تمام شده است، خود و دیگران را در معرض یک همه­‌گیری جدید قرار دهند.

واکسیناسیون دز سوم آغاز شد

محمدرضا هاشمیان؛ عضو کمیته علمی کشوری کرونا درخصوص اتفاقات اخیر بیماری کرونا به خبرنگار ما گفت: اتفاق خوبی که در آغاز به کار دولت جدید رخ داده این بود که افراد بالای ۱۸ سال باید دز سوم واکسن را تزریق کنند و این در شرایطی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که دز سوم باید تزریق شود و اینکه برای افراد بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده است نشان می دهد که رده سنی حساس اولویت بوده چرا که اگر قرار بود مانند وزارت بهداشت سابق رده سنی تعریف نکرده است که افراد بیمار برای تزریق واکسن با مشکل رو به رو شوند و این عمل نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه اظهارداشت: در جال حاضر سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده است که واکسن ها باید سه گانه باشند نه دوگانه و تصمیم تزریق دز سوم واکسن توسط کمیته علمی کرونا بی سابقه بوده است و اینکه تفکیک بندی را جمع آوری کرده است هم یک تصمیم به جا و درستی بوده است که گرفته شد.

رنگ بندی معنا ندارد

محمدرضا هاشمیان در ادامه بیان کرد: وزارت بهداشت قبل رخ داده است این بود که واکسن براسا رنگ شهر ها اعلام شده بود و وزارت سیستان و بلوچستان با مشکل رو به رو شد و مرگ و میر افزایش پیدا کرد و اگر واکسن به شکل گذشته اعمال شود قطعا با مشکل رو به رو خواهد شد .

این عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ادامه از احتمال ورود سویه جدید کرونا گفت: قاعدتا باید نمی شود مقابل سفرها ایستادگی مرد اما باید هر مسافر را حداقل ۱۰ روز در هتل قرنطینه کرد چرا که این سویه جدید خطرناک تر بوده و در اروپا به یک بحران تبدیل شده است البته پرشکان اعلام کرده اند که محدودیت سفر مشخص شود و حتی پیشنهاد داده شده است که مانند انگلیس از سفر به آفریقا و ورد آفریقایی ها به کشور جلوگیری شود.

محدودیت هوشمند/ فاصله گذاری اجتماعی راهکار نجات

وی در پایان بیان کرد: پیشگیری بهتر از درمان است چرا که سفر می تواند در درجه اول جان مردم است که به خطر خواهد افتاد در درجه دوم کادر درمان و بیمارستان ها است که با مشکل رو به رو خواهد شد چرا که این بیماری شوخی بردارد نیست و اگر میخواهیم مرگ و میر همچنان روند کاهشی پیدا کند اول باید واکسن اولویت باشد بعد فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود تا مشکلی برای مردم پیش نیاید محدودیت های هوشمند باید ادامه دار باشد.