درحال حاضر معضل جدیدی که در کشور پدیدار شده است این می باشد که فرزندان متاهل با توجه به تاهل در خانه والدین زندگی می کنند تا اجاره بها پرداخت نکنند باید به این نکته توجه کرد که علتوه بر رشد حاشیه نشینی و مهاجرت به شهر های کوچک پدیده بازگشت فرزندان به منازل والدین نیز توجه کرد.

این پدیده در حال حاضر در کلانشهر ها رخ داده است که باید مسوولین به این نکته توجه کنند و برای حل معضلات اجتماعی اقدام نمایند اگر این پدیده ها افزایش پیدا کند می تواند کانون خانواده را جدا سازد.

بر اساس آمارها اکنون ۴میلیون خانوار در کشور در ۳/۱ میلیون مسکن به صورت «چند خانواری» سکونت دارند که گسترش این پدیده می‌تواند افزون بر پیامدهای اجتماعی، موضوع تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد را دچار چالش‌های جدی‌تر کند.

کارشناسان معتقدند، دولت، وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط در این مسئله باید این اقشار کم‌درآمد را به طور موقت در بحث تأمین مسکن پوشش دهند و به عبارتی مسکن ‌رایگان یا ارزان‌قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهند تا حداقل خانوارها بتوانند به چرخه‌ عادی اقتصادی در تأمین معیشت و مسکن بازگردند.

متاسفانه پدیده بد مسکنی در حال افزایش است و این اتفاق برای این رخ داده است که در دهه ۹۰ قیمت دارایی ها سر به فلک کشید.

جهش قیمت بازار مسکن باعث ایجاد سه پدید در بد مسکنی شده است از خانه های اشتراکی که یک پدیده نوظهور است تا مهاجرت از کلانشهرها به حاشیه نشینی و پدیده سوم خانواده هایی که از خانه های ۷۰ متری به ۴۰ متری رسیده اند و از همه بدتر این است که پشت بام اجاره ای که از سال گذشته در کلانشهرها رخ داد بود اما بعداز افزایش قیمت ها به خانه های اشتراکی رسیده ایم.

در حال حاضر برخی از خانواده ها دو خانواده در یک خانه زندگی می کنند و  سرویس و آشپزخانه مشترک دارند اما در اتاق های جدا زندگی می کنند مهاجرت از روستاها به کلانشهرها باعث شده تا جمعیت زیادی وارد کلانشهرها شوند و این باعث افزایش موج بیکاری در کشور و تعطیلی روستاها می شود بنابراین پدید خانه های اشتراکی ایجاد شود.

  • نویسنده : حسین کریمی ؛ مدیرمسول