تكدي گري ازجمله معضلات امروز جوامع شهري بشمار مي‌رود، معضلي كه تاكنون آن‌گونه كه شايسته است اقدام اساسي براي رفع و يا كاهش آن صورت نگرفته و متأسفانه هرروز به‌ انحاء مختلف شاهد گسترش اين پديده ناميمون هستيم.

مونا رمضانپور/بيراه نگفته‌ايم كه براي عده‌اي به يك منبع كسب درآمد بي‌دردسر مبدل شده كه مستلزم پرداخت هيچ‌گونه عوارض و ماليات و اجاره مغازه و … نيست.

سوء استفاده از عواطف مردم و مقدسات پشت نقاب متكديان… اگر بخواهيم موضوع تكدي در جامعه ‌را واكاوي نماييم بيش از آنكه نيازمندي متكديان به اين كسب حاصل گردد، به‌نوعي سوءاستفاده از عواطف پاك و انساني مردم ايران، كلاه‌برداري و شيادي در پشت پرده تكديگري هويدا مي‌شود.

بي‌شك به‌واسطه سوء مديريت‌ها و ايجاد فاصله طبقاتي در مديريت كشور نمي‌توانيم منكر فقر در جامعه باشيم و متأسفانه نهادهاي اجتماعي و خدمات رسان به محرومين نيز نتوانسته‌اند در راستاي كاهش فقر اقدامي كارساز انجام دهند و شايد دليل اصلي اين موضوع نبود هماهنگي، عدم تقسيم وظايف و درنهايت انداختن توپ در زمين يكديگر و مهم‌ترين موضوع نبود اعتبارات باشد.

گدایان میلیونر

امان الله قرائی مقدم؛ جامعه شناس درخصوص ویدیو منتشر شده از بانویی که درآمد بالایی از متکدی داشته است به خبرنگار ما گفت: چندسالی است که بحث گدایان میلیونر مطرح شده است و در حال حاضر همانطور که در ویدیو مردم دیده اند این خانم از احساست مردم سو استفاده کرده و روز به روز تعداد این افراد بیشتر نیز خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد:برخی از افرادی که تکدی گری می کنند مرود تجاوز و بی احترامی قرار خواهند گرفت و برخی ها به حرمت بانوان در جامعه توجهی نمی شود و در این میان کارمندان با دیدن ویدیو منتشر شده درآمد خود را با درامد متکدیان مقایسه می کنند و این موضوع بدآموزی نیز دارد.

این جامعه شناس در ادامه اظهارداشت: در میدان تجریش دختری است که ترازو گذاشته و می خواند و این نشان از شکاف طبقاتی است که در حال حاضر بین مردم و مسوواین وجود دارد و این نشان از فقر جامعه دارد باید به این موضوع توچه شود تا زنان دیگر به کار تکدی گری روی نیاورند.

سو استفاده از احساسات مردم

امان الله قرائی مقدم در ادامه مصاحبه خود از دختران کار گفت: دختران کار نشان از بی بند و باری نیست و این دختران در متروها نیز کار می کنند عمدتا نیز ایرانی نیستند و از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش به ایران آمده اند و تکدی گری می کنند و از احساسات مردم سو استفاده می کنند

وی از کارتخوان داشت برخی از متکدیان گفت: در حال حاضر برخی از متکدیان که درامد بالایی دارند کارتخوان همراه خود دارند و برخی از این افراد در مغازه ها کارت می کشند تا پول به این متکدیان بدهندو این مشکل هر روز جامعه ما است و حتی برخی از این متکدیان باعث انحراف دختران فراری در جامعه می شوند.

فرهنگ ایرانی، فرهنک ترحم و همدلی

این جامعه شناس از فرهنگ مردم گفت: فرهنگ ایران ترحم و همدلی است و در دنیای امروزی که دنیای مادیات است و اقتصاد فرو ریخته باعث شده تا مردم روزانه فقیر شوند و بیکاری ساعتی صورت گیرد بنابراین تکدیگری نیز ثانیه ای بیشتر می شود.

امان الله قرائی مقدم در پایان بیان کرد: فشارهای اقتصادی مردم را وادار کرده است که تکدی گری بیشتر شود و تا وقتی که فرهنگ ترحم وجود داشته باشد و فقر و بیکاری باعث تکدی گری بانوان می شود باوجود روند اقتصادی که در کشور وجود دارد این تکدی گری ادامه دار خواهد شد.