بانک مرکزی در واکنش به اظهارنظر اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر رد آزادسازی منابع مسدودی ایران، اعلام کرد: مقامات وزارت خارجه کشورمان در اظهارنظرهای خود، از توافق اولیه برای آزادسازی منابع مسدودی ایران خبر دادند و هیچ‌گاه صحبت از این‌که منابع مذکور آزاد و وصول شده است، از جانب مقامات ایرانی صورت نگرفته است.

مونا رمضانپور/قیمت دلار در شرایطی روندی صعودی به خود گرفته است که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و سیگنال‌های منفی از برجام، دلار را در مرز ۲۸ هزار تومان قرار داده است. این در شرایطی است که البته هفته گذشته به دنبال انتشار اخباری مثبت از احتمال آزادسازی ۷ میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده، روند قیمت‌ها نزولی شد، اما در همان فاصله، اظهارنظری از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، فضای بازار ارز را تغییر داد.

ند پرایس در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا آمریکا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است و آیا در جریان است که هر یک از متحدان آمریکا مبالغی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده باشند، گفت: تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم.

او عنوان کرد: گزارش‌ها درباره این‌که پول‌های ایران در حساب‌های مسدود شده در کشورهای طرف سوم (طرف سوم تحریم‌های آمریکا) نادرست هستند، نه شرکای ما این پول‌ها را به ایران داده‌اند و نه آمریکا انتقال این پول‌های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی در پی این مطرح بود که اخیرا اخباری درباره احتمال آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن بود که قرار است دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب بانک مرکزی ایران منتقل شود.

دوشنبه هفته گذشته خبرگزاری دولتی ایران مدعی شده بود که یک مقام بلندپایه منطقه‌ای، فردا سه شنبه به تهران سفر خواهد کرد که یکی از اهداف این سفر، نهایی کردن سازوکار آزادسازی هفت میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران است.

بر اساس این گزارش، این منابع مالی با توافق امضاشده، به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز می‌شود. این ۷ میلیارد دلار به حساب‌های ایران واریز می‌شود، که نشانه‌هایی از باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران است به نحوی که حتی پس از برجام نیز چنین نقل و انتقال بانکی سابقه نداشته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز اخیرا درمورد اخبار منتشرشده درباره آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران، با تایید این خبر گفته بود: اصل آزادسازی انجام می‌شود.

داریوش قنبری: آزاد سازی نشانه مثبت به نتیجه رساندن مذاکرات است

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس درخصوص آزاد سازی پول های ایران به خبرنگار ما گفت: آزاد شدن بخشی از پول های بلوکه شده نشانه های مناسبی از مصالحه و حل مشکلات است واین نشان می دهد که مذاکرات به نتیجه می رسد البته مذاکرات به دلیل برداشته شدن تحریم های سپاه است که معلق مانده است که این تحریم ها در آمریکا به یک قانون تبدیل شده است و با توجه به این موضوع است که مذاکرات را متوقف کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: با آزادسازی پول های ایران می توان به مذاکرات امید داشت و این احیای برجام می تواند کمکی بر اقتصاد باشد البته نباید از این موضوع نیز گذشت که جنگ روسیه و اوکراین نیز به نفع ایران خواهد بود چرا که جهان به منابع انرژی نیاز دارد بنابراین به ایران نیاز خواهد داشت و در مذاکرات ایران می تواند با اقتدار مذاکره کند .

این نماینده سابق در پایان بیان کرد: قطعا برجام احیا خواهد شد و این می تواند به اقتصاد کشور کمک کند با توجه به اینکه بخشی از اقتصاد درگرو برجام بوده و باید بخش داخلی نیز احیا شود.

فریدون مجلسی: جبران خسارت تحریم ها طولانی مدت است

فریدون مجلسی ؛ دیپلمات سابق در خصوص آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران به خبرنگار ما گفت: در این خبر شبه وجود دارد چرا که یکبار تکذیب و بار دیگر تایید می شود اگر هم پول های ایران آزاد شده باشد هم ربطی به مذاکرات ندارد چرا که ایران با فروش غیر قانونی نفت در زمان تحریم ها نیمی ازآسیب های دیده شده خود را جبران کرده است .

وی در ادامه بیان کرد: دور زدن تحریم ها و تحمیل تحریم ها توسط مردم در شان یک ملت مستقل و کشور میلیاردی مثل ایران نیست اما به هرحال این اتفاق رخ داده است اگر پول های ایران آزاد شده باشد می توان به برجام کمک کند اما نمی تواند کلید حل برجام باشد.

این دیپلمات در پایان بیان کرد: با توجه به تحریم های علیه روسیه و چین توسط آمریکا می تواند یک اتحادی بین کشورهای تحریم شده ایجاد کند که تحریم ها را بی اثر کند باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.