وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: کسانی که یارانه نگرفتند و در سامانه حمایت ثبت نام کردند در صورت تایید اعتراضاشان، یارانه ماه‌های گذشته را نیز دریافت می‌کنند.

«حجت عبدالملکی» در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: به محض اینکه فردی وارد سامانه ثبت شکایات یارانه معیشتی می‌شود اعتراض او ثبت خواهد شد.

وی افزود: برای ثبت اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها، فقط کافی است وارد سامانه وزارت رفاه به آدرس hemayat.mcls.gov.ir شده و اطلاعات خود را بارگذاری کنید.

وزیر کار بیان داشت: یارانه مورد نیاز ۹۰ درصد مردم تأمین شده و در حساب دولت است، پس اگر تا ۳ ماه دیگر مشخص شود فردی نیازمند بوده اما دریافتی نداشته، یارانه معیشتی ماه‌های گذشته نیز به حساب آن واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ متغیر و شاخص برای دهک‌بندی یارانه‌ها در نظر گرفته است گفت: شاخص‌هایی از جمله گردش حساب، حقوق، سود سهام و سود حساب، خودرو، سفرهای خارجی و سایر موارد مدنظر است.

وزیر کار افزود: برای اینکه تحولات مقطعی در زندگی افراد و جابه‌جایی دهک‌ها مؤثر نباشد در دوره سه تا پنج‌ساله دهک بندی‌ها مورد توجه قرار گرفته و حساب می‌شود به عنوان مثال فردی خانه خریده و فروخته است که این جزو دارایی حساب نمی‌شود. برای اینکه دهک بندی‌ها درگیر نوسانات نشود شاخص‌ها در دوره سه تا پنج‌ساله در فرمولی دقیق ضریب‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ اعتراض در یارانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: کسانی که تا فروردین‌ماه یارانه می‌گرفتند و اکنون یارانه نگرفته‌اند می‌توانند اعتراض کنند و افراد دیگری که به هر دلیل یارانه دریافت نمی‌کردند یا از قبل و به هر دلیلی قطع شده بود می‌توانند بعد از تکمیل سامانه هدفمندی یارانه‌ها به آن مراجعه کنند.

عبدالملکی بیان داشت: افراد معترض به دهک بندی یارانه در سامانه حمایت می‌بینند که به چه علت و شاخص‌هایی دهک‌بندی فرد تغییر کرده است در همین رابطه پیامکی برای همه کسانی که در قبل یارانه می‌گرفتند و اکنون قطع شده ارسال شده است تا وارد سامانه حمایت شوند.

وی تاکید کرد: افراد تا ۳ ماه آینده فرصت ثبت در سامانه را دارند و اگر مستحق دریافت یارانه باشند به آنها یارانه پرداخت می‌شود. یارانه‌ها در حساب‌های دولتی موجود است و تقریباً برای ۷۸ تا ۷۹ میلیون نفر در نظر گرفته شده است.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه سامانه حمایت اکنون در دسترس است گفت: امکان دارد افراد مراجعه کنند و ببیند سامانه شلوغ است. محدودیت در زیرساخت‌ها وجود دارد از این رو مردم نگران نباشند.

وی گفت: چندین شماره تماس هم اعلام شده است که یکی از آنها مرکز تماس به شماره ۰۲۱۶۳۶۹ است و سال‌هاست که مردم با این شماره آشنا هستند و در کنار این شماره تماس، ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ نیز هست.

عبدالملکی با بیان اینکه ۷ و نیم میلیون نفر یارانه نمی‌گرفتند گفت: یک بخشی از آن افراد متمکن بودند اکنون فرض می‌کنیم پنج میلیون نفر مستحق هستند این افراد می‌توانند در سامانه هدفمندی یارانه‌ها که اعلام می‌شود، ثبت‌نام کنند و فرایندی طول می‌کشد تا بررسی و ارزیابی شود.

 وزیر رفاه بیان داشت: دهک‌بندی‌ها در پایگاه رفاه ایرانیان صورت می‌گیرد، ضمن اینکه قانون مجلس برای بودجه ۱۴۰۱ به وزارت رفاه حکم کرده است که یارانه پردرآمدها را کاهش و کم‌درآمد را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: پنج میلیون نفر یارانه‌بگیر جزو دهک دهم بودند که باید یارانه آنها حذف می‌شد.

عبدالملکی در پاسخ به تعدادی از اعتراض‌های مردمی در یارانه‌ها گفت: یکی از شاخص‌ها سفرهای خارجی بوده است که کاری بوده است از این رو افراد می‌توانند در سامانه اعتراض را ثبت کنند و بعد از بررسی و ارائه مستندات، مورد رسیدگی می‌شود.

وی گفت: امکان دارد فردی به خاطر گردش مالی بالا یارانه‌اش قطع شده است که می‌تواند اعتراض کند به عنوان مثال بعضی از روحانیون و طلاب وجوهات شرعی را دریافت می‌کنند که این امر مال این افراد نیست و برای مرجعیت است که این امر قابل اعتراض است.

وزیر رفاه تاکید کرد: توصیه می‌کنیم حساب‌های شخصی از کاری جدا شود ضمن اینکه در سامانه با ثبت اعتراض و ارائه مستندات یارانه در صورت مستحق بودن اختصاص می‌یابد.