رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا، روز شنبه در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله دو کشور را امضا کردند.

مونا ربیعیان/ ایران و ونزوئلا علاوه بر سند جامع همکاری‌های راهبری ۲۰ ساله، اسنادی را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی امضا کردند.

پس از مراسم امضای اسناد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه به ایران سفر کرد و صبح امروز از سوی رئیس جمهور کشورمان به‌طور رسمی در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد مورد استقبال قرار گرفت.

سفر «نیکلاس مادورو» به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» انجام ‌شده و بعد از سفر آبان ۹۵، دومین سفر او به تهران است.

دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور ونزوئلاست.

وزرای امور خارجه، کشاورزی، ارتباطات، علوم و تکنولوژی، حمل و نقل و گردشگری ونزوئلا، مادورو را در سفر به کشورمان همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا جمعه شب در نخستین مصاحبه خود با شبکه اسپانیایی زبان ایران (هیسپان‌تی‌وی) اعلام کرد که امروز در دیدار با آیت‌الله رئیسی برنامه‌ها و راهبردهای ۲۰ سال آینده در قالب نقشه همکاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

«جواد اوجی» وزیر نفت ۱۳ اردیبهشت ماه امسال برای دیدار با مادورو و گفت‌وگو درباره توافق‌نامه‌های تجاری با طارق الایسامی، همتای ونزوئلایی خود، به کاراکاس سفر کرده بود.

مادورو همچنین در حساب توئیتری خود با اشاره به این ملاقات سازنده با وزیر نفت کشورمان گفته بود که راه هایی برای تحکیم روابط برادرانه و همکاری در مسائل انرژی به بحث گذاشته شد.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی :بدون برجام و fatfسندهای همکار یاجرایی نخواهد شد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درخصوص حضور رییس جمهور ونزوئلا در کشور به خبرنگار ما گفت:درحال حاضر این دیدارها می تواند کمکی بر اقتصاد و سیاست کشور باشد اما اینکه بخواهیم برجام را فراموش کنیم غیر ممکن است این دیدارها و سندهای همکاری نمی تواند اجرایی شود چرا که ایران نه در برجام است و نه در fatf بنابراین نیم توان از این دیدارها انتظاری داشت که اقتصاد کشور را رو به بهبود رود.

وی در ادامه از فروش نفت ایران به ونزوئلا گفت: مشتری نفت ایران در حال حاضر چین است آن هم با اجازه و چراغ سبزی که آمریکا نشان داده است اما برای همکاری ایران با ونزوئلا نیز مشکلی وجود ندارد اما باید دید که ونزوئلا می تواند هزینه های فروش نفت را پرداخت کند با توجه  شرایطی که کشور ونزوئلا دراد این مهم است که پرداختی ها چگونه خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: عملکرد دولت در بخش سندهای همکاری و نوع اجرای ان بسیار مهم است و باید دید این اجرایات چگونه خواهد شد.

هادی حق شناس؛ کارشناس اقتصادی :دیدار با رییس جمهور ونزوئلا می تواند از لحاظ اقتصادی یک بازی برد برد باشد

هادی حق شناس؛ کارشناس اقتصادی درخصوص ابعاد ارتباط ایران با کشورونزوئلا به خبرنگار ما گفت: اولا ارتباط با کشورهای ابعاد (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) مختلفی وجود دارد با توجه به اینکه روابط بین کشورهای دیگر می تواند برای اینران نه تنها از لحاظ اقتصادی مفید باشد بلکه از لحاظ سیاسی نیز می تواند مانع از برخی رخ دادها شود.

وی در ادامه مثالی زد: باید گفت همین هفته گذشته شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران داد با توجه به اینکه ۳۰ کشور علیه ایران رای دادند اما ۵ کشور که با ایران رابطه خوبی داشته اند رای منفی یا خنثی داده است و این ۵ کشور، کشورهایی بودند که با ایران رابطه تجاری داند مانند چین ، روسیه و…. که این نشان می دهد اگر ایران با سایر کشورها بتوانند مانند این ۵ کشور ارتباط برقرا کند می تواند جوامع بین الملل موفق باشد و دیگر این رخ داده های سیاسی رخ ندهد این دیپلماسی دیدار با سایر کشورها است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه از نفع ایران از این دیدارها گفت: دیپلماسی سیاسی با اقتصادی گره خورده است و این دیدارها نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ سیاسی منافع ایران باید در نظر گرفته شود چرا که امروز اقتصاد و سیاست در هم تنیده هستند و این دیدارها می تواند روابط ایران را در جوامع بین الملل باید دیده شود تا بتواند در بخش اقتصاد موفق شود.

هادی حق شناس در خصوص اینکه ونزوئلا می تواند مشتری نفت ایران در زمان تحریم ها باشد گفت: بعداز تحریم ها ایران آمریکا علیه ایران وننزوئلا فرآورده های نفتی ایران را خریداری می کرد اما اینکه در قبال آن چه منفعتی برای ایران داشته است مشخص نشده است اما کشور ما نیز مانند روسیه می تواند با تخفیف نفت خود را به کشورهای ونزوئلا و سایر کشورها بفروشد و منابع مالی کسب کند بنابراین دیدارهای می تواند فرصتی برای هر دو کشور باشد هم ونزوئلا و هم ایران.