بعد از استعفای حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پذیرفتن آن توسط رئیس جمهوری، این روزها، تغییرات دیگری در دولت از جملهبحث استعفای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت خصوصا بعد از دریافت اولین کارت زرد مجلس در 24 خرداد، قوت گرفته است. با این حال، امید قالیباف، مجری برنامه¬های گفت¬ومحور صداوسیما در حوزه اقتصادی که اخیرا به عنوان سخنگوی وزارت صمت، منصوب شده، با تکذیب این موضوع، اعلام کرد استعفای فاطمی امین، کذب است. این سخنگو، در عین حال تصریح کرده بحث استیضاح وزیر، مطرح شده و البته احتمال اینکه از حد نصاب بیفتد، وجود دارد.

مونا ربیعیان/ با توجه به اظهارات عیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس، ظاهرا توضیح قالیباف سخنگوی وزارت صمت، منطقی است. سلیمی اعلام کرده استیضاح، هنوز اعلام وصول نشده و طبق آیین نامه داخلی مجلس، با موافقت هیات رئیسه، استیضاح وزرا به کمیسیون مربوطه ارسال می‌شود و وزیر و نمایندگان،۱۰ روز فرصت دارند درباره موضوعات استیضاح، بحثکنند. در صورتی که تعداد امضاها کاهش پیدا کند، استیضاح از دستور کار خارج خواهد شد.

استیضاح، استیضاح!

با توجه به انتقاداتی از برخی اعضای کابینه خصوصا تیم اقتصادی دولت طی ماه های گذشته و طرح ترمیم کابینه در رسانه ها،به ویژه موضوع استیضاح وزیر صمت، اکنوناین موضوع، رسمیت پیدا کرده؛ به گونه ای که سیدمحسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس در توییتر، از موافقت با اعلام وصول استیضاح وزیر صمت،به دلیل مدیریت نکردنِ صحیح صنعت خودروسازی، محقق‌نشدن وعده‌هاو ارجاع آن به کمیسیون صنایع و معادن خبر داده است.

این موضوع در حالی است که اواخر اردیبهشت ماه امسال، علی بابایی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از عدم اعلام وصول استیضاح برخی از وزرا، خواستار رسیدگی رئیس مجلس به این موضوع شده بود. به گفته وی، سه ماه است استیضاح وزیر صمت، تحویل هیات رئیسه شده اما معطل مانده است.لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز اوایل فروردین ماه امسال، درباره تصمیم نمایندگانبرای استیضاح وزیر صمت گفته بود تعداد امضاهای استیضاح وزیراز تعداد مجاز بیشتر است و در ابتدای سال جدید، استیضاحرا پیگیری می‌کنیم.

استعفا استعفا!

بر این اساس، بعد از قانع نشدن نمایندگان مجلس از اظهارات وزیر صمت در مجلس در پاسخ به سوال نماینده بجنورد، برای دفاع از کارنامه ۱۰ ماهه خود، برخی بهارستان نشینان، از فاطمی امین خواسته اند با تاسی از حجت عبدالملکی وزیر کار، استعفا دهد وگرنه باید آماده دفاع در جلسه استیضاح باشد. در جلسه سوال نماینده مجلس از فاطمی امین، وی از مجموع ۲۲۶ نماینده مجلس حاضر در صحن علنی،۹۱ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع کسب کرد و در نهایت، اکثریت نمایندگان از پاسخ‌‌‌ های وزیر صمت درخصوص عدم‌کنترل قیمت‌ها قانع‌‌‌ نشدند و اولین کارت زرد را به دولت سیزدهم و بالانشین خیابان سمیه یعنی فاطمی امین دادند.با این اتفاق، اکنون برخی نمایندگان از جمله شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب خواستار استعفای وزیر صمت قبل از استیضاح شده اند.به گفته حیدری، انتظار داریم مابقی وزرای ناکارآمد به ویژه وزیرصمتهمانند وزیر کار، جسارت استعفا داشته باشد و دست از سر یک سازمان عریض و طویل و موثر بردارد!

چرا استیضاح، چرا استعفا؟

موافقان استیضاح یا استعفای فاطمی امین، دلایل مختلفی برای نظرات خودذکر کرده اند.افزایش قیمت ها و نظارت بر آنها، گرانی خودرو و عدم ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل، وضعیت نظارت بر واگذاری معادن و به طور کلیساماندهی اوضاع و احوال اقتصادی که جزء وعده های وزیر صمت بوده، از مهم ترین دلایل استیضاح یا درخواست استعفا از وی است.

البته علاوه بر نمایندگان، برخی از حامیان دولت سیزدهم از جملهاسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه نیز از منتقدان وزیر صمت است. وی معتقد استفاطمی امین نتوانسته در مسائل حوزه ماموریتش اعم از معادن، بازرگانی، صنایع، خودرو و… عملکرد خوبی داشته باشد.به گفته وی، اگر کیفیت خودرو پایین است، وزیر، بعد از انتصاب، باید سعی کند کیفیت را بالا ببرد یا در مساله گرانی ها، وزیر صمت نباید اجازه دهد گرانی های بی مورد، مردم را تحت فشار قرار دهد. بادامچیان معتقد است وزیر صمت متاسفانه نتوانسته وظایفش را خوب انجام دهد واگر وی نیز جای خودش را به فردیآگاه تر بدهد، بهتر است.

وعده های امینِ صنعت

فاطمی امین در جلسه بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر پیشنهادی در شهریورماه ۱۴۰۰ در مجلس، درباره رفع تحریم‌‌‌های داخلی از بخش تولید، در کنار بی‌‌‌اثر کردن تحریم‌‌‌های خارجی صحبت کرد و خود را متعهد به اجرای آن دانست. علاوه بر این، وعده های دیگر وزیر صمت در این جلسه، بازگرداندن قیمت سیمان به نرخ های قبل از قطعی برق، ارائه گزارش از روند اجرای برنامه های وزارتخانه، راه اندازی سامانه جامع تجارت و سامانه قواعد و مجوزها، حذف امضای طلایی، ارائه بسته سرمایه گذاری، پاسخگو بودن در برابر مجلس، رشد صادرات، فرآوری مواد معدنی، توسعه صنعت خودروسازی، تامین مصالح ساختمانی برای ساخت یک میلیون مسکن، تامین تبلت با قیمت و کیفیت مناسب برای آموزش، تامین مواد اولیه، تامین اجزا، قطعات و ماشین آلات مرتبط با تولید بوده که اکنون عمل نکردن به برخی وعده ها، دستمایه استیضاح شده است.

برزخ: این «صمت» یا آن «سمت»!

اینک وزیر صمت که حدود ۱۰ ماه پیش با شعار «اقتصاد ایران باید از مرزهایش فراتر رود»و با بیان اینکهتورم، بیماری مزمن اقتصاد ایران و درمان آن،نیازمنددو تا سه سال زمان است و تلاش می شود در آینده نزدیک، تورم ابتدا به نصفِ سال ۹۹ کاهش یافته و سپس به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کند، با ۲۰۵ رای موافق، ۶۰ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع و ۶ رای سفیدنمایندگان بر کرسی وزارت صمت نشست، ۱۰ روز، فرصت اقناع یا استعفا دارد، وگرنهممکن است با استیضاح، توسط همین نمایندگان، از این صندلی برخیزد.

البته دو احتمال دیگر مطرح است: اول، همان گفته سخنگوی وزرات صمتدرخصوص احتمال از حدنصاب افتادن استیضاح است و دوم اینکه حتی در صورت استیضاح، با رایزنی های موجود و دفاع مجدد در جلسه استیضاح، احتمال دارد همچنان بر کرسی وزارت تکیه دهد. به هر حال، اکنون «امینِ» دولت سیزدهم در تقاطع «نجات اللهی و سمیه»، در برزخ استعفا یا استیضاح است و امیدوار استکارنامه اش در نبش «پورموسی»، عصای دستش باشد تا بهارستان، این بار به جای کارت زرد، با نشان دادن چراغ سبز، فرصت حرکت دوباره در مسیر صنعت، تجارت و معدن ایران را به یاران پاستور بدهد.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی:

متاسفانه تیم اقتصادی دولت از همان اول با رویا و توهم رای آورده بودند و این کروه نشان دادند که در شرایط حساس نمی توانند کارایی داشته باشند و بدترین اننتخابات بودند.

وزیر صمت در بخش خودرو نتوانست کاریی کند که روز به روز قیمت خودرو افزایش پیدا می کند و ناکامی ها در بخش تورم هم ادامه داشت و این باعث شد تا وزیر صمت در گرداب استعفا یا استیضاح بیوفتد.

باید گفت وزیر اقتصاد یا مخبر هم در گرداب این موضوع خواهند افتاد چرا که تیم رییسی در ۸٫ الی ۹ ماه نشان داده که نمی تواند مشکلات را برطرف کنند اما مقصر اثلی این ماجرا نمایندگانی هستند که به این وزرا رای اعتماد داند چرا که این رای باعث شده تا پول مردم حدود یک سال خرج شود و در آخر وزیر جدید معرفی شود