شهرداری منطقه ۲۰ به ادعای ساخت مجتمع مسکونی برروی قنات "ده خیر" شهرری واکنش نشان داد.

قناتی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت در فاصله سه متری یک مجتمع مسکونی به نام هارمونی شهرری واقع شده اما فیلمی در شبکه های اجتماعی پخش شده که ادعا می کند این مجتمع برروی قنات ساخته شده و خاک قنات به شدت سست است، در این رابطه مسئولان شهرداری منطقه ۲۰ تهران به دغدغه مردم در این رابطه پاسخ دادند.

در فیلم منتشر شده در شبکه های اجتماعی فردی می گوید که این قنات قدیمی، خاک سستی دارد و مجتمعی مسکونی بر روی آن ساخته شده و با توجه به این موضوع، ریزش مجتمع مسکونی مذکور محتمل به نظر می رسد.

در این رابطه مهدی مهربان سرپرست اداره حقوقی شهرداری منطقه ۲۰ تهران به ایرنا، گفت: این مجتمع بر روی قنات ده خیر واقع نشده است؛ بد نیست بدانیم که این قنات بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

وی افزود: این کوره قنات از ۲ شاخه تشکیل شده است؛ شاخه غربی که آبدار و دایر و شاخه شرقی که طبق کارشناسی ها خشک شده است.

به گفته مهربان، موضوع مورد بحث در مورد کوره غربی است که در شرق این مجتمع و به طول ۱۲۰ متر از کنار مجتمع مسکونی هارمونی عبور کرده است.

وی افزود: در کنار دیوار شرقی مجتمع سه میله چاه وجود دارد که افراد خبره در صورت لزوم بتوانند برای بازدید میدانی و لایروبی به قنات دسترسی داشته باشند.

این مقام شهری خاطرنشان کرد: میله شماره سه، یک و نیم متر و میله شماره ۲ حدود ۲ متر و میله دیگر پنج و نیم متر با دیوار مجتمع فاصله دارد.

تمامی دستگاه های مسئول باید ورود کنند

مهدی مزینانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۰ در این رابطه به ایرنا گفت: به محض وصول این گزارش اقدامات میدانی و بررسی ها آغاز شد.

او ادامه داد: در شهرستان ری مواجه هستیم با قنات های زیادی که در قدیم حفر شده و بارها و طی سالیان گذشته شاهد ریزش هایی در این منطقه بوده ایم.

به گفته مزینانی، طبق فیلم ها و بازدیدهای میدانی این مسیر قنات دچار ریزش های بوده اما اظهار نظر دقیق نیازمند اقدامات و نظرهای فنی و کارشناسی است.

این مسئول شهری افزود: اینکه اسم یک یا دو مجتمع مطرح شود اقدام درستی نیست و باید منتظر نتایج اقدامات فنی در این زمینه بود.

وی ادامه داد: در این باره تمامی دستگاه های مسئول باید ورود کنند و در مدیریت شهری ما نیز جلسات زیادی با سازنده ها برگزار کردیم و آنها مکلف شدند برای مقاومت فنی خاک آزمایشاتی را انجام دهند.

مزینانی افزود: همچنین باید محل هایی که نیازمند صدور اخطار و مقاوم سازی هستند، توسط مراکز مربوطه و شرکت های مهندسی مشخص و اطلاع رسانی شود.

وی تاکید کرد: اقدامات شروع شده و سازنده این مجتمع هم با یک شرکتی برای این کار قرارداد بسته اما بحث ما فقط این ساختمان نیست و کل مسیر قنات است تا ببینیم جاهای دیگر دچار مشکل شده یا خیر؛ البته بررسی این موضوع هم در حال انجام است.

مزینانی خاطرنشان کرد: سال ۹۷ نیز موارد و فیلم های اینچنینی داشتیم چراکه طول این قنات بالای هزار متر است که تا دشت ورامین ادامه می یابد و چند رشته قنات تا زمین های کشاورزی پخش شده است.

مزینانی گفت: سلامت و جان شهروندان برای ما مهم است و به محض دریافت گزارش در زمینه سستی خاک در مسیر این قنات اقدامات عاجل انجام می شود.

این مقام شهری تهران خاطرنشان کرد: یک تیمی وارد فضای مجازی می شود و بدون اینکه کارشناسی انجام شود فیلمی پخش می کند؛ احتمال دارد جای جای این قنات دچار مشکل باشد اما اسم بردن از این مجتمع اقدام مناسبی نبود چون احتمال اینکه جاهای دیگر در مسیر قنات وضعیت حادتری داشته باشد وجود دارد.

وی یادآور شد: تهران و کل کشور به دلیل تغییرات آب و هوا دچار فرونشست هایی شده که باید تمهیداتی اندیشیده شود؛ یک سری این مسائل به سازنده و مالک بر می گردد و یک سری دیگر به شهرداری و دستگاه های متولی چون آب و فاضلاب؛ شورای تامین شهرری نیز از سالهای پیش به این موضوع ورود کرده است و پس از بررسی جامع در این زمینه اطلاع رسانی می شود.