ما بی نیاز از مذاکره و بی نیاز از توافق نیستیم ،بالاخره ترجیح می دهیم مسائل را با توافق و مذاکره حل کنیم اما اگر طرف بخواهد سو استفاده کند و از زیر تعهد خود شانه خالی کند طبیعتا ما اجازه نمی دهیم .

حسین جلیلی بال : تعلیق مذاکرات رسمی برجامی ، سفر بایدن به کشورهای منطقه با جهت گیری ضدایرانی و سفر پوتین به ایران ، از جمله تحولاتی است که مورد توجه کارشناسان و افکارعمومی قرار گرفته و تفسیرها و تعبیرهای متفاوی از آنها شده است که نقطه مشترک آنها ، چشم انداز ناروشن احتمال نهایی شده توافق احیای برجام است .

وضعیت اقتصادی به این نشست مرتبط نیست

فریدون مجلسی؛ دیپلمات سابق درخصوص نشست سران ایران، ترکیه و روسیه که به برجام مرتبط خواهد شد یا خیر به خبرنگار ما گفت: این نشست ارتباطی با برجام نخواهد داشت و مسئله این است که وضعیت اقتصادی به این نشست مرتبط نخواهد شد از سوی دیگر شاید ترکیه به دنبال این باشد که ایران را ترغیب کند تا به برجام بازگردد چرا که ایران یکی از کشورهایی که به اقتصاد ترکیه کمک کرده است می باشد بنابراین شاید در مسوله برجام و به ایران مشاوره دهد.

وی در ادامه افزود: این نشست مربوط به منافع سه کشور است چرا که ترکیه در مسئله دریای سیاه و اوکراین با روسیه مشکل دارد روسیه هم در مسئله سوریه با ترکیه مشکل دارد بنابراین این نشست برای حل این چالش ها است چرا که ایران و روسیه با بشار اسد هستند و می خواهند زودتر قائله ختم شود  و ترکیه نگران است که بخش عمده ترکیه که کرد هستند را از دست دهند و کردهای سوریه نگران هستند که قربانی بیشتر بدهند کردها در سوریه به دنبال آزادی هستند بنابراین این نشست برای رسیدن به امنیت و منافع هستند.

اروپا به دنبال بازگشت ایران به تجارت بین المللی

این دیپلمات در ادامه در خصوص برجام اظهارداشت: همه کشورها به دنبال این هستند که آمریکا و ایران از این قضیه راحت شوند و به تجارت بین المللی با یاران بازگردند تا از انرژی برخوردار شوند و متقابل تجارت سنتی با ایران برخوردار شوند روسیه هم در حال حاضر از سوی امریکا تحریم است البته تحریم ها به تنهایی نمی توان کاری داشته باشد از سوی دیگر تحریم ها تحمیل کنند هستند.

وی در ادامه افزود: اگر تحریم ها به کشورها لطمه وارد نکند کشورها تابع خواهند بود به صور مثال اگر ترکیه با ایران تجارت نداشته باشد آیا آمریکا حاضر است که خسارت وارده به ایران را پراخت کند یا نه بنابراین تحریم امریکا به تنهایی نمی تواند لطمه ای وارد کند.

فریدون مجلسی در پایان بیان کرد: همانطور که گفتم این نشست سه گانه برای حل مشکلات منطقه است و هیچ ربطی به برجام تجارت های برجامی نخواهد داشت