تابستان سال گذشته بود که کلنگ احداث سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان‌های اسلام آبادغرب، روانسر و صحنه با اعتبار نزدیک به دو میلیارد تومان به زمین زده شد.

قرار بود روبان افتتاح این سه بازارچه دائمی صنایع دستی دهه فجر ۱۳۹۸ قیچی شود تا با راه اندازی آنها بخشی از مشکلات عرضه و فروش تولیدات هنرمندان صنایع دستی این شهرستان‌ها مرتفع شود و از سوی دیگر علمیات اجرایی احداث چهار بازارچه دیگر در کرمانشاه، ماهیدشت، قصرشیرین و هرسین نیز همزمان شروع شود، اما دهه فجر گذشت و هیچکدام از این وعده‌ها عملیاتی نشد.

چند ماهی که سپری شد، مسئولین میراث فرهنگی استان ای نبار قول دادند که این سه پروژه را در هفته دولت به بهره برداری برسانند، اما هفته دولت هم آمد و رفت و خبری از افتتاح این پروژه‌ها نشد.

حالا بیش از یکسال از کلنگ زنی این پروژه‌ها می‌گذرد و هنرمندان صنعتگر سه شهرستان استان کرمانشاه کماکان چشم انتظار روزی هستند که قطار وعده‌ها به ایستگاه پایانی برسد و شاهد افتتاح بازارچه‌ای برای عرضه و فروش محصولاتشان باشند.

حسین ویسی سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پاسخ به چرایی تاخیر در افتتاح این سه پروژه به ایسنا گفت: در راستای حمایت از هنرمندان  و صنعتگران صنایع دستی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار، این اداره کل طرح احداث سه بازارچه صنایع دستی را در شهرستانهای اسلام آباد غرب، صحنه و روانسر در دستور کار قرارداد که پس از تامین اعتبار و تصویب محل اجرای آن توسط شهرداری‌های این شهرها و انتخاب پیمانکار وارد فاز اجرایی شد.

وی اضافه کرد: با وجود تامین اعتبار انجام شده، سازمان همیاری شهرداری‌های استان به عنوان پیمانکار تاکنون موفق به تحویل این پروژه‌ها نشده است، البته تغییرات ایجاد شده در قیمت مصالح ساختمانی نیز در روند کُند پیشرفت فیزیکی آن موثر بوده است.

 سرپرست معاونت صنایع دستی استان اعلام کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این سه پروژه بطور متوسط حدود ۸۰ درصد است، اما عمده ترین مشکلی که باعث شده تاکنون نتوانیم آنها را به بهره برداری برسانیم، عدم تامین و اجرای برخی زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز همچون آب، برق و گاز است.

وی عنوان کرد: همچنین غیر از پروژه روانسر، موقعیت پروژه‌های صحنه و اسلام آبادغرب بگونه ای است که  دسترسی آسان گردشگران و مردم به آن نیازمند بازنگری، اصلاح و ایجاد مسیر مناسب است و تا زمانی که زیرساختهای لازم و امکانات مورد نیاز تامین نشود صنعتگران نیز رغبت و انگیزه لازم جهت استقرار و شروع فعالیت را ندارند.

ویسی اعلام کرد: تا زمانی که پیمانکار کاملا به تعهدات خود عمل نکند، پروژه‌ها را تحویل نمی‌گیریم و موضوع را از طریق شهرداری وفرمانداری‌ها پیگیر خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی و هنرهای سنتی علاوه بر کمک به کاهش بیکاری، در معرفی  آداب و فرهنگ بومی و رشد اقتصادی و گردش مالی نیز تاثیر بالایی دارد، گفت: طراحی، جانمایی، امکانات رفاهی و خدماتی و زیرساخت‌های مورد نیاز مواردی هستند که می‌بایست قبل از اجرای طرح مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان اضافه کرد: فعالیتهای صنایع دستی بواسطه اهمیت ونقش آن در درآمدزایی، ایجاد اشتغال، معرفی داشته‌های فرهنگی و آداب و رسوم باید مورد توجه و حمایت مردم و مسئولین قرار گیرد.

وی در خصوص سرنوشت چهار پروژه دیگر بازارچه‌های صنایع دستی در شهرهای کرمانشاه، ماهیدشت، هرسین و قصرشیرین هم گفت: از بین این پروژه‌ها، بازارچه صنایع  دستی قصرشیرین درحال احداث است و برای سایر پروژه‌ها با جانمایی مناسب و تامین اعتبار از سوی فرمانداری‌ها برای احداث آنها ورود می‌کنیم.

ویسی گفت: تلاش می کنیم صنایع دستی استان را از طریق ایجاد بازارچه، فروشگاه و نمایشگاه در معرض دید همگان دهیم و از سوی دیگر جای خود را در بازار داخلی و خارجی باز کنیم.