سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: «از اول شهریور حقوق این بازنشستگان ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اجرایی می‌شود.»

حسین جلیلی بال/ سرپرست وزارت کار در جمع بازنشستگان و در حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بندر انزلی عین مصوبه شورایعالی کار برای افزایش مستمری بازنشستگان را ابلاغ کرد.

با این حساب، مستمری بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت افزایش خواهد یافت.

همچنین، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران از تصویب مصوبه افزایش حقوق ۳۸ درصدی بازنشستگان سایر سطوح خبر داد و گفت: احکام جدید از اول شهریور اجرا می‌شود.

دهقان کیا در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی اظهار داشت: امروز در جلسه کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: از اول شهریور حقوق این بازنشستگان ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماده ۹۶ مصوب شورای عالی کار سرانجام اجرایی شد، گفت: مابه التفاوت افزایش حقوق‌ها از اول سال به مرور طی ماههای آینده اجرایی می‌شود.

دهقان کیا تاکید کرد: همچنین در این جلسه در خصوص کمک‌های مسکن و اختصاص سهام به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تصمیماتی اتخاذ شد که به زودی اعلام خواهد شد

افزایش ۳۸ درصدی دردی را دوا نمی کند

امان الله قرائی مقدم؛جامعه شناس درخصوص افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه هزینه های زندگی روزانه افزایش پیدا می کند و تورم بالایی وجود دارد با این افزایش حقوق بازهم بازنشسته برای تهیه نیازهای اولیه خود با مشکل رو به رو خواهد بود البته نباید این را نادیده گرفت که نه تنها بازنشستگان بلکه کارمندان دولت نیز با مشکل برای تهیه نیازهای اولیه خود با مشکل رو به روهستند چرا که طبق گفته اقتصاددانان تورم ۴۴ درصد در کشور است  و با این تفاسیر نه تنها بازنشستگان با چالش رو به رو هستند بلکه کارمندان نیز با مشکل رو به رو خواهند بود.

وی در ادامه افزود: با این راهکار نمی توان مقابل اعتراضات به حق بازنشستگان را گرفت چرا این افزایش نیز برای محدود زمان می تواند اعتراضات را کاهش دهد.

این جامعه شناس در ادامه درباره کارکرد سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی به وجود امده است تا رفاه را برای مردم تامین کند و تعادل بین زندگی و حقوق ها ایجاد کند اما این کار را تاکنون نکرده است دولت موظف است برای تامین زندگی مردم تلاش کند واین سازمان برای بهتر شدن رفاه حال مردم ایجاد شده است با تورم بالایی که در کشور است این ۳۸ درصد مشکلی را برطرف نخواهد کرد.

 وی در ادامه از اینکه بازنشستگان جای جوانان را گرفته اند گفت: بازنشستگان برای حل مشکل بحران اجتماعی به وجود آمده در اسنپ یا بنگاه های مسکن و … شروع به کار می کنند و این باعث می شود تا جوانان بیکار باشند و حتی کارفرمایان برای اینکه هزینه کمتری در کار خرج کنند از بازنشستگان استفاده می کنند تا هزینه بیمه پرداخت نکنند البته در همه دولت ها اینگونه با بازنشستگان رفتار شده است واین مختص این دولت نیست.

امان الله قرائی در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: دولت باید مانند آمریکا برای نسل های بعدی آینده روشن ایجاد کند و مشکلات مردم را برطرف کنند چرا که آینده تاریک نسل ها باعث شده تا کارگران از فرط بیکاری خودکشی کنند و دولت باید به فکر اشتغال باشند.

توضیحاتی در رابطه با تایید افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تایید افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این افزایش حقوق شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می شود و سایر بازنشستگان هم که ۱۰ درصد افزایش حقوق داشتند قرار شد دولت تدبیری بیاندیشد که در این صورت انجام خواهد شد.

سیدکریم حسینی در خصوص خبر تایید افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان بیان کرد: پیرو مصوبه ای که مجلس و دولت داشتند، مجلس این موضوع را در هیات تطبیق ابطال کرد که از همان زمان بحث در نظر گرفتن ۳۸ درصد افزایش حقوق را در مجلس و کمیسیون تخصصی اجتماعی پیگیری کردیم.

وی افزود: مقاومت هایی صورت گرفت ولی نهایتا با توجه به این‌که این استحقاق برای بازنشستگان وجود داشت، روز سه شنبه هم زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون مراجعه کرده بودند و اصرار اعضای کمیسیون هم این بود که هر چه سریع تر این موضوع محقق شود و اگر صورت نگرفت هم از طرف مجلس پیگیری می شود و هم اینکه به شکلی نقض ابطال مصوبه توسط هیات تطبیق بود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: البته دولت هم مصمم بود که این مشکل را حل کند و نهایتا روز چهارشنبه اعلام شد که این کار صورت می گیرد و رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز که در هفته گذشته در جلسه کمیسیون اجتماعی حضور داشتند، اعلام کردند که این موضوع انجام می شود.

حسینی تصریح کرد: این افزایش حقوق شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می شود و سایر بازنشستگان هم که ۱۰ درصد افزایش حقوق داشتند قرار بود دولت تدبیری بیاندیشد که در این صورت انجام خواهد شد و البته شاید ۳۸ درصد افزایش نباشد، اما قرار شد افزایش حقوقی صورت گیرد.