در حالی که برخی رسانه‌های غربی و حتی اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، توافق ایران و آمریکا بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپایی را قریب‌الوقوع دانسته‌اند، اما تهران و واشنگتن تاکنون موضع روشنی در قبال این متن پیشنهادی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نداشته‌اند، تا همچنان ابهام بر فضای مذاکرات هسته‌ای در وین سایه بیفکند.

حسین قیدر/محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در توئیتی نوشت: طبعا من نمی‌توانم درباره محتوا یا صحت متن منتشر شده اخیر در رسانه‌ها درباره مسائل پادمانی اظهارنظر کنم، اما اینگونه درز‌های خبری هماهنگ کننده نشان می‌دهد که کدام طرف تحت فشار است و نیازمند به توافق فوری است. بررسی‌ها ادامه دارد.

در همین رابطه روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده پیش نویس متن مذاکرات هسته‌ای را دیده که در آن دیپلمات‌های اروپایی در آخرین دور گفتگو‌های وین، امتیازات جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده‌اند تا طرفین بتوانند با یکدیگر به توافق برسند.

این روزنامه همچنین ادعا کرده در پیش‌نویس از ایران خواسته شده تا به پرسش‌های آژانس با هدف شفاف‌سازی پاسخ دهد و به «پرداختن به نگرانی‌های آژانس، پیش از اجرایی شدن برجام» موافقت کند.

همچنین رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است، زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

رابرت مالی در مورد تحقیقات آژانس بین‌المللی اتمی در باره ادعا‌های مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران و گزارش نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه در صورت همکاری ایران با آژانس اتمی، آمریکا و اروپا به بسته شدن پرونده تحقیقات این نهاد بین‌المللی از چند مکان در ایران کمک خواهند کرد، ادعا کرد: ما هیچ فشاری بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کنار گذاشتن این موضوعات باقی مانده وارد نمی‌کنیم. این موضوعات زمانی بسته خواهند شد که ایران از نظر فنی پاسخ‌های معتبری را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند. به محض اینکه آن‌ها این کار را انجام دهند و آژانس راضی شود، ما نیز رضایت خود را اعلام خواهیم کرد.

پول های بلوکه شده اقتصاد را نجات می دهد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درخصوص وضعیت اقتصادی بعداز برجام به خبرنگار ما گفت: برجام می تواند مقداری گشایش در اقتصاد ایجاد کند با توجه به اینکه بعداز برجام دارایی های مسدود شده ایران آزاد می شود و البته باید دید فروش نفت ایران آزاد خواهد شد یا خیر که اگر نفت ایران ازاد شود تمام چاله های اقتصادی پر خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: البته برجام در کوتاه مدت مشکل اقتصادی را برطرف می کند و باید دولت به فکر این باشد که بلند و میان مدت مشکلات اجتماعی را برطرف کند با توجه به اینکه این دولت کم تجربه است

این کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه این دولت اوایل مخالف برجام بود اما امروزه موافق شده است گفت: در همان روزهای ابتدایی دولت بارها در مصاحبه ها اعلام کردم این دولت هم همانند دیگر دولت ها نیاز به برجام دارد و این مخالفت ها ژست سیاسی است چرا که اقتصاد ایران وابسطه به تجارت و این تجارت با برجام امکان پذیر بوده است.

تجارت حرف اول را میزند

وی در ادمه بیان کرد: برجام فقط اولین گام است و این مدیریت است که در تجارت حرف اول را میزد که که ما در بخش مدیریتی با مشکل رو به رو هستیم. تنها راه رونق اقتصادی تولید و تجارت بدون واسطه است که این ها گام اولش برجام است و گام های بعدی مدیریتی است که باید دید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

مرتضی افقه در پایان از تفاهمنامه ها و راهکار نجات اقتصاد بعداز برجام گفت:تفاهنامه ها با همسایگان راهکار نیست چرا که همسایگان با مشکلات زیادی رو به رو هستند و نهایتا بتوانیم محسولات کشاورزی را وارد کنیم ولی راهکار این نیست راهکار تغییر مدیریتی است که در حال حاضر مدیریت بی تجربه در کشور حاکم است و باید این مدیریت ها تغییر کند تا تولید رونق ایجاد کند و هم مشکل بیکاری و هم مشکلات دیگر اقتصادی برطرف شود در غیر این صورت بازهم اقتصاد وابسطه به نقت خواهد بود و این پول نفت است که چاله های اقتصادی را می پوشاند.