مایک پامپئو هشدار داده که ایالات متحده پس از خروجش از افغانستان مستعد تجربه یک حمله تروریستی شبیه به ۱۱ سپتامبر است.

 مایک پامپئو ۵۸ ساله، وزیر خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه طی یک برنامه‌ رادیویی اظهار کرد: «احتمال اینکه مثل حدود ۲۰ سال گذشته نیویورک مورد حمله قرار بگیریم زیاد است. احتمال اینکه امروز از سوی افغانستان مورد حمله قرار بگیریم نسبت به سال گذشته زیاد شده است.»

وی در ادامه افزود که ایالات متحده آمریکا توسط “خرابکاری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا – خروج آمریکا از افغانستان – تحقیر و سرافکنده شد.”

پامپئو همچنین مدعی شد که حضور طالبان در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور،‌ “شجاعت و جسارت به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بخشیده است.”

این وزیر خارجه سابق آمریکا ضمن اشاره به مرگ ۱۳ تن از اعضای نیروی نظامی آمریکا در فرودگاه کابل در پی انفجارهای تروریستی داعش (اوت ۲۰۲۱) گفت: «یک سال از آنچه همه با چشم خود مشاهده کردند، می‌گذرد: آمریکایی‌ها عقب ماندند. در حالی که مردم افغانستان به هواپیمای آمریکایی چسبیده بودند، ما پا به فرار گذاشتیم و از افغانستان خارج شدیم. پس از رسوایی کشور ما در صحنه جهانی، این اتفاق امنیت ما را کمتر و پوتین را متقاعد کرد که می‌تواند به اوکراین حمله کند.»

وی در رابطه با بخشش وام‌های دانشجویی توسط دولت بایدن گفت: دموکرات‌ها می‌خواهند خود را به مردم بخشنده و خوب نشان دهند.

پامپئو این حرکت را “تلاش آشکاری برای جمع کردن رای” در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر توصیف کرد.

پامپئو چندی پیش اعلام کرد که اگر بخواهد، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شرکت می‌کند، برایش فرقی نمی‌کند که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این عرصه حضور خواهد داشت یا خیر.

مایک پامپئو در دولت ترامپ ابتدا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) بود و سپس به عنوان وزیر خارجه این کشور فعالیت کرد.