واقعیت این است که صنعت لوازم خانگی با توانمندی شرکت های دانش‌بنیان‌ گِره می‌خورد تا راه برای ورود محصولات ساخت ایران به خانه‌ها باز شود و اگر غیر از این باشد همان آش و همان کاسه پدیدار گشته و رغبت مردم برای خرید کالاهای خارجی دوچندان خواهد شد.

علیرغم اینکه صنعت لوازم خانگی به ویژه برخی شرکتهای بزرگ داخلی طی سالهای اخیر حمایت‌های ویژه ای شده اند، ولی مردم همچنان از بی کیفیتی و گران بودن برخی محصولات گله دارند و به نظر می رسد شرکتهای داخلی پاسخ درخوری به این حمایت‌ها نداده اند.

صنعت لوازم خانگی دومین صنعت بزرگ کشورمان پس از خودروسازی است که سالهاست تولیدات متنوع و فراوانی را روانه‌ بازار می‌کند اما با این حال، صنعت لوازم خانگی با چالش‌ها و موانع بسیاری روبروست.

حمایت از تولید داخلی در حوزه‌ لوازم خانگی مسئله‌ای چند بعدی است که از مهم‌ترین ابعاد آن حمایت دولت و حمایت مصرف‌کنندگان از این صنعت می باشد و نکته قابل ذکر دیگر در این زمینه اینکه فروشگاه‌‌های سنتی و اینترنتی نیز باید به حمایت از تولیدات داخلی پرداخته و کالاهای ایرانی را بیش از سایر کالاها به مشتریان شان پیشنهاد دهند.

در حقیقت، صنعت لوازم خانگی از جمله صنایعی است که محصولات آن گستردگی و ضرورت استفاده دارند به ویژه در کشورمان که آمار جمعیت جوان بالاست و با ازدواج جوانان و تشکیل خانواده‌های جدید، نیاز به تأمین کالاهای مورد نیاز یک زندگی جدید و خرید انواع لوازم خانگی پدید می‌آید.

تصوری که نزد عموم از کیفیت کالاهای داخلی وجود دارد معمولاً در مقایسه با کالاهای خارجی، در وضعیت مطلوبی نیست و البته بدون اغراق بخشی از این تصور و پیش فرض نامطلوب درست است لذا تولید کنندگان باید بکوشند کیفیت محصولات خود را نه صرفاً با هزینه‌ زیاد بلکه با اندکی احساس مسئولیت، دقت و مهندسی صحیح افزایش دهند.

بخش دیگر، حاصل تبلیغات نیرومند و گسترده‌ محصولات خارجی و فرهنگ‌سازی‌های نه چندان کارآمد در ایجاد خودباوری است زیرا اقدامات در حوزه‌ فرهنگ‌سازی نباید سطحی باشند و تنها به شعار اکتفا گردد.

در واقع باید با بهبود نظام آموزشی، تلاش شود احساس مسئولیت نسبت به منافع ملی از سنین پایین در افرادی که قرار است در آینده نیروی کار کشور را تشکیل دهند، ارتقا داده شود و جنبه‌ دیگر اهمیت نظام آموزشی، پرورش خلاقیت و مهارت های فردی نیروهای جامعه است. 

با مدیریتی صحیح که همه‌ جانبه و مبتنی بر ریشه‌شناسی مسائل و چالش‌ها باشد کشورمان خواهد توانست با وجود همه‌ تحریم‌ها و نابرابری‌ ها به جایگاه مطلوبی در حوزه‌ صنعت و اقتصاد دست یابد.

چنانچه همگان می دانند تولید با‌کیفیت، مبتنی بر مواد اولیه با‌کیفیت است و لذا اگر می‌خواهیم مواد اولیه با‌کیفیتی در اختیار داشته باشیم باید ارتباطمان را با کشورهای صنعتی پیشرفته بهبود ببخشیم.

در حال حاضر  مواد اولیه ضروری تولید لوازم خانگی در کشور ما از چین تهیه می‌شود و نه تنها ما بلکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مواد اولیه خود را به دلایل مختلف از جمله کاهش هزینه‌ها از چین خریداری می‌کنند اما متاسفانه بخش عمده‌ای از مواد اولیه‌ای که به دست ما می‌رسد، بی‌کیفیت است.

در این خصوص باید شرکت‌های داخلی مواد اولیه با کیفیت را خریداری کنند و نکته حائز اهمیت اینکه متاسفانه ما در تصمیم‌گیری‌های حوزه صنعت نتوانسته‌ایم راه میانه‌ای را در پیش بگیریم و حداقل در خصوص صنعت لوازم خانگی سیاست درستی در خصوص افزایش توان تولید داخل مبتنی بر فناوری و کیفیت نداشتیم.

در حقیقت، همواره یا با نگاه رقابت‌پذیری کمر تولیدکنندگان داخلی را شکسته‌ایم و آنقدر به واردات لوازم خانگی پرداخته‌ایم که اثری از تولید داخل نماند یا با شعار حمایت از داخلی ها صنعت لوازم خانگی را انحصاری کرده و علاوه بر در‌ جا زدن تکنولوژیک شرکت‌ها، حق انتخاب محصول باکیفیت را از مشتری گرفته‌ایم.

بدین ترتیب یک بار برای همیشه باید سیاست برد‌ – برد را برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده داخلی ترسیم نماییم و ضروری است مسئولان صنعت لوازم خانگی در دولت سیزدهم به بررسی مدل‌ های موفق جهانی پرداخته و مشاهده کنند که کشورهای موفق جهان در حوزه صنعت لوازم خانگی و دیگر صنایع چگونه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از تولیدکننده و مصرف‌ کننده باعث رشد صنایع و جلب رضایت مردم شده‌اند لذا قطعاً حمایت از تولید داخلی یک اولویت است اما رضایت مصرف‌کننده هم باید جلب گردد.

  • نویسنده : حسین کریمی