از سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا در کشور، بازارهای مختلفی با کاهش تقاضا و آسیب مواجه شدند؛ از جمله می‌توان به تقاضای لوازم تحریر اشاره کرد که به دلیل آنلاین شدن آموزش افت چشم‌گیری داشت، تا جایی که سال گذشته اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی از رکود ۷۰ تا ۸۰ درصدی طی سال ۱۳۹۸ […]

از سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا در کشور، بازارهای مختلفی با کاهش تقاضا و آسیب مواجه شدند؛ از جمله می‌توان به تقاضای لوازم تحریر اشاره کرد که به دلیل آنلاین شدن آموزش افت چشم‌گیری داشت، تا جایی که سال گذشته اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی از رکود ۷۰ تا ۸۰ درصدی طی سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در صنف نوشت افزار خبر داد. اما در سال جاری با بازگشایی مدارس این بازار به حالت طبیعی برگشته و حتی به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار برخی از واحدهای تولیدی دو یا سه شیفت فعالیت می‌کنند تا بتوانند بازار را تامین کنند.

در زمینه قیمت لوازم تحریر در سال جازی گزارش‌ها از اتحادیه فروشندگان و انجمن تولیدکنندگان این محصول حاکی از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت نسبت به سال قبل است.

در این میان گزارش‌های میدانی از خرده‌فروشی‌ها و همچنین بررسی فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد که قیمت یک بسته مداد مشکی ۱۲ تایی بسته به نوع و برند آن ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. محدوده قیمت مدادنوکی و برای کاربردهای غیرتخصصی و خودکار معمولی نیز به ترتیب ۱۲ تا ۷۰۰ هزار و پنج تا ۱۴۰ هزار تومان تومان است.

همچنین قیمت هر بسته مداد رنگی ۱۲ تایی حدود ۲۲ تا ۱۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. البته مدادرنگی‌های با تنوع رنگ بیشتر قیمت بالایی دارد، به طوری که مدادرنگی ۱۰۸ رنگ از یک برند معروف خارجی در برخی فروشگاه‌های آنلاین حدود ۱۶ میلیون تومان قیمت دارد. البته در این فروشگاه‌ها ذکر شده که تعداد محدودی از این نوع مدادرنگی‌ها در انبار موجود است.

غلط‌گیر هم ۱۱ تا ۴۵ هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن حدود هفت تا ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته پاک‌کن‌های برقی هم در بازار هست که تا ۲۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

دفتر نقاشی ۴۰ برگ بسته به نوع و طرح آن بین ۱۴ تا ۷۰ و دفتر مشق ۵۰ برگ ۱۲ تا ۹۵ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت جامدادی هم از حدود ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا ۶۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

در نهایت محصول اصلی دانش‌ آموزان و دانشجویان کیف کوله پشتی است که قیمت انواع ساده و معمولی آن برای سنین ابتدایی از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای بزرگسالان بسته تا نزدیک شش میلیون تومان هم قیمت دارد.

بر این اساس پرکردن یک کوله پشتی با خرید کلاهای ارزان‌تر حاوی حداقل چهار دفتر مشق ۵۰ برگ، یک دفتر نقاشی ۴۰ برگ، دو مداد مشکی و قرمز، مدادرنگی ۱۲ تایی، یک مداد نوکی، پاک کن، خودکار، غلط‌گیر و جامدادی حداقل حدود ۲۰۷ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اما حداکثر هزینه پر کردن یک کوله پشتی با اقلام یاد شده حدود هشت میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است.