منابع سیاسی آگاه در بغداد و اربیل از پیش شرطهای ائتلاف اهل سنت السیاده (حاکمیت) و حزب دموکرات کردستان به عنوان متحدان رهبر جریان صدر عراق قبل از ورود به هرگونه تفاهمات با چارچوب هماهنگی پرده برداشتند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، این منابع گفتند، دو حزب سیاسی مذکور ضمن حفظ نزدیکی خود به “جنبش صدر” به رهبری مقتدی صدر، توافق کردند که دیدگاه خود را در مورد بحران کنونی یکپارچه کنند.

منابع سیاسی کُرد از حزب دموکرات کردستان گفتند، نشست غیرعلنی رهبران ائتلاف “حاکمیت” و حزب دموکرات کردستان (حزب حاکم در اربیل) به تفاهم‌های مهمی منجر شد که مهم‌ترین آنها یکپارچه سازی مواضع سیاسی در قبال بحران عراق و ورود به مذاکره برای برون‌رفت از این بحران است.

یکی از این منابع گفت، از جمله شروطی که چارچوب هماهنگی باید به آن بپردازد و به آن پاسخ دهد، تعیین تاریخ معین برای انحلال پارلمان پس از تعیین تاریخ برگزاری انتخابات جدید است که حداکثر باید تا ماه دسامبر برگزار شود.

همچنین این دو متحد صدر شرط کردند که دولت جدید با اختیارات کامل تشکیل شود و جریان صدر با نخست وزیر و اعضای کابینه آن موافق باشد.

منبع مذکور با بیان اینکه بدون تحقق این شروط، حزب حاکمیت و دموکرات درباره تشکیل دولت با چارچوب هماهنگی همکاری نخواهند کرد، گفت، این دو حزب در این خصوص توافق نظر دارند که تلاش برای شکست سیاسی مقتدی صدر و خارج کردن او از صحنه سیاسی به عنوان یک بازنده، کار خوبی نخواهد بود.

در همین راستا، یک منبع دیگر گفت، این موضع گیری متحدان صدر به این معنا نیست که آنها می خواهند مشارکت با جریان صدر را کنار بگذارند. این امر حتی به معنای همگرایی با چارجوب هماهنگی هم نیست.

وی همچنین تاکید کرد، قرار نیست نشستی میان چارچوب هماهنگی و دو حزب مذکور برگزار شود و همه دیدارها و نشست ها به پس از اربعین حسینی موکول شده است.