ولودیمیر زلنسکی امروز (شنبه) طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز، روسیه را به "جنایات جنگی" در شمال شرق اوکراین متهم کرد و نتیجه این جنگ را "وابسته به ارسال سریع تسلیحات خارجی" به کشورش دانست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، وضعیت در مناطق تازه آزادشده در شمال شرق اوکراین را با شهر “بوچا” مقایسه کرد – شهری نزدیک به خارکیف که نیروهای روسی را به “جنایات جنگی متعددی” در آن متهم کرد. اما این درحالیست که مسکو تمامی اتهامات را رد می‌کند.

وی مدعی شد: «تا به امروز، ۴۵۰ جسد دفن‌شده، کشف شده است. اما تعداد افراد دیگری نیز وجود دارند؛ اعضای کل خانواده‌ها در برخی مناطق و افرادی که شکنجه شده‌اند.»

زلنسکی در پاسخ به سوالی که آیا شواهدی از جنایات جنگی وجود دارد، پاسخ داد: «شواهدی وجود دارد… و ارزیابی‌ها در حال انجام است… چه از طرف اوکراین و چه از طرف جامعه جهانی. برای ما بسیار مهم است که جهان این جنایات جنگی را بشناسد و تایید کند.»

کاخ کرملین پاسخ فوری به اتهامات جدید زلنسکی نداد با این حال روسیه بارها “هدف‌گیری غیرنظامیان در اوکراین” را رد کرده و این حمله را “عملیات ویژه نظامی” می‌نامد.

اوله سینهوبوف، فرماندار خارکیف امروز به خبرنگاران گفت: در یک گوردسته‌جمعی برخی جسدها درحالیکه دستانشان از پشت بسته شده بود، پیدا شده است.

اما این درحالیست که مسکو درخصوص این گوردسته ‌جمعی کشف‌شده در شهر “ایزیوم” که به تازگی نیروی‌های روسی این منطقه را ترک کرده‌اند، اظهار نظر نکرده است.

زلنسکی که روز چهارشنبه از این شهر بازدید کرد، باری دیگر از کشورهای غربی خواست تا “سرعت ارسال تسلیحات به اوکراین” را افزایش دهند.

وی افزود: ما خواستار کمک بیشتری از ترکیه، کره جنوبی، دنیای عرب و از آسیا هستیم.

رئیس‌جمهوری اوکراین با اشاره به “ضدحمله سریع اوکراین” ادعا کرد که گفت‌وگو درخصوص پایان این جنگ “زود” است.

از طرفی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در ازبکستان با لبخندی ضدحمله اوکراین را بی‌اهمیت خواند اما هشدار داد که اگر نیروهای روسی تحت فشار بیشتر قرار گیرند، با “قاطعیت تمام” پاسخ خواهند داد.