وزیر بهداشت گفت: در همین هفته صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج را با بودجه ۵ هزار میلیاردی که مجلس به این بیماران اختصاص داده است، راه‌اندازی خواهیم کرد.

کتر بهرام عین اللهی در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در تبیین عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: امسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ دانشجوی پزشکی وارد دانشگاه ها شدند که نسبت به سال قبل و ورود ۷ هزار نفر، پذیرش دانشجو رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که تربیت پزشک  عمومی و متخصص برای رفع کمبودها در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: امسال همچنین پذیرش متخصص به ۴ هزار نفر رسید و حال آن که میزان پذیرش در سال قبل ۳ هزار و ۲۰۰ نفر بود. امسال همچنین ۵۰۰ سهمیه بومی گزینی برای رفع کمبود  پزشک متخصص در مناطق محروم در نظر گرفته شد.

عین اللهی با اشاره به اعلام ایران به عنوان کشور نمونه در مهار کرونا در اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در مصر، خاطر نشان کرد: در این اجلاس ایران در همه شخص های سلامت به عنوان کشور نمونه معرفی شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: امسال همچنین ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را که فاقد بیمه بودند  بیمه کردیم و در همین هفته صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج را با بودجه ۵ هزار میلیاردی که مجلس به این بیماران اختصاص داده است، راه‌اندازی خواهیم کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، آیت الله علیرضا اعرافی – مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این وزارتخانه را در اجرای قانون جوانی جمعیت پیشتاز دستگاه های کشور اعلام کرد.

وی در این دیدار گفت: اولین بار است که وزارت بهداشت در موضوع جوانی جمعیت و اجرای قانون مربوط به آن سنجیده و بهنگام  عمل کرده و پیشتاز است. حوزه‌های علمیه آماده همکاری با وزارت بهداشت در عرصه جوانی جمعیت هستند.  

وی تصریح کرد: در تمام عرصه‌ها به ویژه حوزه های فرهنگی، رویکرد اخلاقی، تربیتی، پژوهشی و عدالت محور وزارت بهداشت جای تقدیر و تجلیل دارد.  

مدیر حوزه های علمیه کشور دکتر عین اللهی را شخصیتی دارای رتبه علمی بالا، برخوردار از  فضایل اخلاقی و دارای روحیه انقلابی توصیف و بیان کرد: از تلاش های دکتر عین اللهی و مجموعه تحت مدیریت ایشان سپاسگزار و آماده همکاری با وزارت بهداشت هستیم.  

آیت الله اعرافی ادامه داد: نظام سلامت و جامعه پزشکی  در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی همواره سرافراز بوده و در  مهار همه‌گیری کرونا نقشی تاریخی ایفا کرده است.

وی گفت: حوزه‌های علمیه در نظام مشاوره فرهنگی، معنوی  و بومی در خدمت حوزه سلامتند؛ زیرا هر چه در حوزه سلامت جسمی و معنوی و دانشگاهی هزینه کنیم سرمایه گذاری محسوب می شود.

عین‌اللهی همچنین با آیت الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد.

وی در دیدار با اعلام این که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم  روزانه ۵۰ هزار بیمار کرونا، ۲۰ هزار بستری، ۸ هزار مریض بدحال و حدود ۷۰۰ مرگ و میر داشتیم، گفت: خوشبختانه با مجاهدت کادر سلامت، نیروهای داوطلب و همراهی مردم توانستیم با روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار و در هفته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق واکسن کرونا را مهار  کنیم به نحوی که اکنون مرگ و میرها تک رقمی شده و روزانه ۳ تا ۴ جانباخته کرونا داریم.  

وی افزود: در طرح بیمه همگانی سه دهک پایین جامعه بیمه شدند و اکنون پس از ۴۳ سال کمتر کسی در کشور هست که در حوزه سلامت از حمایت بیمه برخوردار نباشد؛ بلکه تنها عده‌ای محدود باقی مانده‌اند که با انجام آزمون وسع می‌توانند بیمه شوند.  

وزیر بهداشت همچنین  ایجاد مراکز درمان ناباروری را در  کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: برای جوان‌سازی جمعیت هم اکنون ۴ و نیم میلیون زوج نابارور را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم که ۹۰ درصد هزینه‌های درمان آنها تحت پوشش بیمه قرار دارد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که دانش پزشکی  با پیوست فرهنگی تقویت می‌شود، گفت: دشمن همواره به دنبال تضعیف سلامت و امنیت مردم است.

 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار دکتر بهرام عین ‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت پیوند معارف دینی و فرهنگی با آموزش پزشکی و تقویت مبانی اخلاق پزشکی اظهار داشت: ارتباط علم پزشکی با این مبانی اثرگذار سبب تقویت خدمت به مردم در حوزه سلامت می‌شود.

وی سلامت و امنیت را دو رکن اصلی و مهم در جامعه دانست و گفت: دشمن همواره به دنبال تضعیف سلامت و امنیت مردم است.

امام‌جمعه موقت قم تلاش دشمنان در راستای ایجاد تحریم‌های ظالمانه را از مصادیق بارز  دشمنی های آنان برشمرد و گفت: در دوران کرونا و تا پیش از دستیابی نسبی به تولید واکسن کشورهای خارجی از  عرضه واکسن به مردم ایران خودداری می‌کردند.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: دشمن و کشورهای استکباری برخلاف ادعاهای حقوق بشری خود مانع دسترسی مردم به دارو می‌شوند.

وی موضوع جوانی جمعیت را یکی از دغدغه‌های اصلی مراجع و علما عنوان کرد و گفت: باید با ایجاد مشوق‌های لازم و برداشتن موانع موجود در راستای جوانی جمعیت و آموزش به خانواده‌ها تلاش کرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت از اقدامات کادر سلامت، نیروهای جهادی و مردم در مقابله با ویروس کرونا تجلیل کرد.

در این دیدار  همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز به ارائه گزارش عملکرد و اقدامات حوزه سلامت شهر مقدس قم پرداخت.

وزیر بهداشت در دیداری با آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید، گزارشی از دستاوردهای نظام سلامت ارائه کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، آیت الله نوری همدانی در این دیدار، اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت را قابل توجه دانستند و از این اقدامات قدردانی کردند.  

آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در دیدار  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت کار در حوزه سلامت و اجر اخروی آن گفتند: هر قدمی که برای کمک به مردم و ارتقای سلامتی آنها برمی دارید، تلاش در راه خدا محسوب شده و ثواب اخروی دارد، زیرا کمک به مردم بالاترین عبادات است.  

ایشان افزودند: به تعبیر امام صادق (ع) سه چیز در هر مکان و جغرافیایی باید وجود داشته باشد، اول فقیه عالم متبحر، دوم طبیب بصیر و سوم مدیریت در جامعه که بسیار اهمیت دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان، خاطر نشان کردند: نمی توان از هیچ کدام از کشورهای جهان که تحت سلطه استکبار هستند انتظار کمک به این نظام را داشت و ما باید با تلاش برای برآوردن انتظارات این ملت شریف، خود را قوی نگاه داریم.  

آیت الله نوری همدانی با اشاره به بیانات امام راحل (ره) در باره جایگاه این نظام الهی، گفتند: باید با اتکا به بیانات معصومان که امنیت، عدالت و رفع فقر را بزرگترین وظایف و اقدامات حاکمان برشمرده‌اند، مشکلات مربوط به اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان و مردم را برطرف کنیم.

در این دیدار دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن قدردانی از اعطای فرصت دیدار  آیت الله نوری همدانی، با اشاره به کاهش چشمگیر مرگ و میرهای کرونا از آذرماه ۱۴۰۰ تاکنون، بیان داشت: از ابتدای پیدایش کرونا تا آذر ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳۲ هزار جانباخته داشتیم و از آذر ۱۴۰۰ تاکنون با تمهیدات اندیشیده شده در این حوزه از جمله واکسیناسیون سراسری تعداد جانباختگان کرونا  به کمتر از  ۱۰ درصد آمار مذکور  و در بسیاری از ایام به تک رقمی و صفر رسید.

وی با بیان اهمیت جوانی جمعیت برای آینده کشور  از  این مرجع تقلید خواست با هدایت‌ها و رهنمودهای موثر خود مردم را به فرزندآوری  دعوت کنند.

عین‌اللهی همچنین در دیداری با آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید گزارشی از دستاوردهای نظام سلامت در بیش از یک سال گذشته ارائه کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت،  آیت‌الله سبحانی در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دستاوردهای حوزه سلامت امید آفرین و انعکاس آنها به افکار عمومی از مصادیق بارز امید افزایی است.

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که دشمن از ابتدای انقلاب به دنبال کاهش نیروی مولد و میزان تولیدات واحدهای صنعتی و افول امید در جامعه بود، افزود: باید در راستای تحقق سه موضوع مهم جوانی جمعیت، افزایش تولید واحدهای صنعتی و امیدآفرینی در جامعه تلاش کرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تبلیغ نادرست کنترل جمعیت در دهه‌های گذشته و اجباری کردن غربالگری جنین، گفت: این دو موضوع تا حد زیادی در کاهش میزان موالید در سالیان گذشته نقش داشته است.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه بیان دستاوردهای نظام در حوزه سلامت و انعکاس آن به افکار عمومی از مصادیق بارز امید افزایی است، تصریح کرد: دستاوردهای بسیاری به برکت نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف پزشکی و درمان بیماران به‌دست‌ آمده که باید به‌خوبی منعکس شود.

آیت‌الله سبحانی تأکید کرد: جامعه نیاز به نیروی جوان و کارآمد دارد و مسئولان در این خصوص باید برنامه‌ریزی داشته باشند.

ایشان همچنین از اقدامات وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت قدردانی کردند.

وزیر بهداشت نیز در این دیدار خواستار عنایت این مرجع تقلید و دیگر علمای اسلام نسبت به هدایت عموم مردم در حوزه جوان‌سازی جمعیت شد و گفت: از جنابعالی و علما انتظار داریم همچون همیشه در امور فرهنگی هدایتگر و راهنما باشید. خوشبختانه وزارت بهداشت تاکنون با اجرای ۱۱ برنامه فرهنگی در قالب طرح معرفت نسبت به آموزش استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی برنامه‌ریزی و اقدام کرده است و در ادامه این گونه برنامه‌های فرهنگی نیازمند هدایت علما و مراجع عظام تقلید است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به قم سفر کرده است، عصر پنجشنبه ۲۸ آبان با آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز دیدار و گزارشی از دستاوردهای نظام سلامت در بیش از یک سال گذشته ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار از فعالیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در علوم پزشکی کشور حاصل شده، تشکر کردند و خودکفایی در تولید بسیاری از اقلام دارویی‌ و واکسن ها را در شرایط تحریم کشور توسط آمریکا و غرب شایسته تجلیل و قدردانی دانستند.

آیت الله مکارم شیرازی در  این دیدار از فعالیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در علوم پزشکی کشور حاصل شده، تشکر کردند و افزودند: تولید برخی اقلام دارویی و واکسن‌ها توسط شرکت‌های داخلی  از جمله ثمرات تحریم‌هاست و تحریم‌های آمریکا و غرب فرصتی ایجاد کرد تا در این تولیدات به خودکفایی برسیم.

این مرجع تقلید با بیان این که مسأله‌ افزایش جمعیت کشور پیش از آن که یک موضوعی  درمانی باشد، مسأله‌ای اخلاقی است، گفتند: آنچه سبب حفظ مملکت می‌شود، جمعیت کشور است. چین به سبب جمعیتی که دارد در بسیاری از مسائل، حرف اول را در دنیا می‌زند.

آیت الله مکارم شیرازی، شعار جمعیت کمتر، زندگی بهتر را اشتباه دانسته و تأکید کردند: برخی تنها آرامش و آسایش امروز خودشان را ملاحظه می‌کنند، اما فردا وقتی جمعیت کم و پیر شد، با کمبود و پیری جمعیت، نسل آینده شما چه خواهد شد؟ این که اجازه نمی‌دهیم محیط زیست تخریب شود، برای این است که محیط زیست تنها متعلق به ما نیست، بلکه برای آیندگان هم هست، بنابراین به فکر آیندگان بودن، خود  مسأله ای مهم است.

ایشان تأکید کردند: مسائل فرهنگی بیشتر از آموزش سرچشمه می‌گیرد نه از فشار و اینکه بخواهیم بدون کار فرهنگی مناسب مسائلی از قبیل ‌حجاب وجمعیت را حل کنیم، نتیجه‌ نخواهیم گرفت.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه حوزه‌ علمیه را دارای ظرفیت عظیم فرهنگی، تربیتی و اجتماعی برشمردند که می‌تواند در جهت ارتقاء سطح سلامت و بهداشت کشور، به وزارت بهداشت کمک کند.

ایشان وجود بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی در سطح کشور به خصوص مناطق محروم را که به همت حوزه و مراجع تقلید بنا شده و به صورت خیریه برای درمان بیماران ناتوان و ضعیف فعّال  است از نمونه‌های این همکاری برشمردند.