بیمارستان ها در این ایام، با مشکلات و چالش هایی مواجه هستند که کار آنها را برای آمادگی در مقابله با موج جدید بیماری کرونا در کشور، سخت تر می کند.

آن طور که پیش بینی می‌شد، زیرسویه های جدید که این روزها خیلی از کشورهای دنیا را درگیر خود ساخته است، وارد کشور ما هم شد. این در حالی است که شرایط کرونایی ایران در چند ماه اخیر، به گونه‌ای بود که خیلی‌ها تصمیم گرفتند ماسک را بردارند. از سوی دیگر، بیمارستان‌های دولتی نیز برای کاستن از هزینه‌ها، تصمیم گرفتند نیروهای پرستاری طرحی و قراردادی را اخراج کنند.

در همین حال، بدهی‌های سنگین بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، باعث شده در تأمین دارو و اقلام مصرفی دچار مشکل شوند.

بیمارستان‌ها برای مقابله با پاندمی ها و بیماری‌های شایع، نیازمند نیروی انسانی کافی، دارو اقلام مصرفی هستند که به نظر می‌رسد بیمارستان‌های دولتی از چنین شرایطی دور افتاده اند.

احتمال افزایش موارد ابتلا به سویه جدید کرونا در نیمه دوم دی امسال

یک اپیدمیولوژیست گفت: احتمالا شدت بیماری و مرگ و میر آن نباید مانند دلتا کرونا باشد.

حمید عشرتی، اپیدمیولوژیست گفت: بررسی ها نشان می دهند که در نیمه دوم دی امسال شاهد افزایش موارد ابتلا به سویه جدید XB و BQ۱ کرونا در کشور باشیم. پیش بینی در خصوص مدت زمان رسیدن به قله این جهش زیرگروه امیکرون، زودهنگام است.

به گفته وی سویه جدید کرونا که زیر گروه امیکرون است، سرایت پذیری بالایی دارد؛ اما احتمالا شدت بیماری و مرگ و میر آن نباید مانند دلتا کرونا باشد.

عشرتی گفت: به طور کلی با افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا، احتمال افزایش میزان بستری ها به خصوص برای بیماران زمینه ای و گروه های پر خطر وجود دارد. هنوز شواهد دقیق و کافی در خصوص میزان مرگ و میر این جهش وجود ندارد.

او بیان کرد: سطح ایمنی جمعی بعد از تزریق واکسن، پس از مدتی کاهش پیدا می کند. میزان آنتی بادی خون افراد در مدت زمان مشخص نیازمند بررسی است.

این اپیدمیولوژیست گفت: افراد باید دستورالعمل های بهداشتی مانند زدن ماسک و شستن دست ها را به طور مرتب رعایت کنند. افراد علامت‌دار به هیچ عنوان بیرون از خانه نروند و خود را قرنطینه کنند.

او ادامه داد: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، تعطیلی مدارس ضرر خیلی زیادی در دوران شیوع کرونا داشته است؛ بنابراین با شیوع سویه جدید کرونا به جای تعطیلی مدارس، دانش آموزان باید شیوه نامه های بهداشتی را مانند شستن دست و زدن ماسک به طور دقیق رعایت کنند. اولیاء مدارس و دانش آموزان علامت‌دار هم نباید به مدرسه بروند و باید خود را در منزل قرنطینه کنند. باید تا حد امکان فاصله گذاری اجتماعی و به خصوص تهویه مناسب در کلاس های درس انجام شود.

عشرتی گفت: افراد و به خصوص گروه های پر خطر حتما دز های یاد آور واکسن کرونا را تزریق کنند تا سطح ایمنی افراد جامعه کاهش پیدا نکند. در فضاهای سربسته حتما به موضوع تهویه هوا توجه لازم بشود و هر چند ساعت پنجره های خانه را باز کنید تا هوا در گردش باشد.

شهروندان چه کنند؟

مهم‌ترین توصیه پزشکان و متخصصان به مردم دربرابر این زیرسویه جدید،‌ همچنان مراقبت‌های بهداشتی است، از ماسک زدن تا تزریق واکسن.

مینو محرز دراین باره می‌گوید: یکی از عوامل مهم در افزایش ابتلا به این ویروس‌ها را می‌توان ماسک دانست، اغلب مردم ماسک‌ نمی‌زنند، در حالی که ماسک و خصوصا استفاده از ماسک خوب که بینی و دهان و راه‌های تنفسی را بپوشاند،‌ می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها و حتی تاحدودی از عوارض آلودگی هوا، تاثیر زیادی داشته باشد.

عمادی، متخصص عفونی نیز به شهروندان توصیه می‌کند: اگر از تزریق دز سوم واکسن کرونای کسی ۶ ماه گذشته باشد، و در گروه پرخطر شامل کودکان و زنان باردار و دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله قلبی و تنفسی باشد، بهتر است تزریق دز چهارم را هم حتما انجام دهد.

پیام طبرسی، معاون آموزشی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری نیز می‌گوید: کرونا در لحظه تغییراتی را پیش می‌آورد که قابل پیش‌بینی نیست اما بالاخره افزایش موارد خواهیم داشت، فقط اینکه آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر چقدر خواهد بود، نمی‌توان از الان چیزی گفت.

او درباره تزریق واکسن و خصوصا که وزیر بهداشت گفته است ۵۰ میلیون دز آماده داریم، ادامه می‌دهد: باید بگویم اگر کسانی که بیماری زمینه‌ای ندارند و سه ذر را تزریق کردند، نیازی به تزریق جدید ندارند، همان‌طور که در دنیا هم برای افراد بدون بیماری و شرایط خاص تزریق مجدد توصیه نمی‌شود. اما گروه‌های پرخطر و خصوصا کسانی که نقص ایمنی بدن دارند، نیاز است دز چهارم را دریافت کنند.