با جذاب‌تر کردن حمل‌ونقل عمومی از طریق بهبود کیفیت خدمات و سازمان‌دهی، همچنین با در دسترس‌تر کردن آن برای افراد کم‌تحرک، تعداد زیادی از شهروندان را تشویق می‌کنیم تا به استفاده از آن ادامه داده یا به استفاده منظم‌تر از آن برگردند. بنا به آمار سازمان ملل، تا اواسط قرن بیست و یکم، دو سوم انسان­ها ساکن شهرها خواهند شد. اگر قلمرو اروپا را مثال بزنیم، ۸۰ درصد ساکنان در شهری با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می­‌کنند، ۳۰ درصد جمعیت در شهری با بیش از یک میلیون نفر ساکن هستند.

رضا قیدر/اکثریت قریب به اتفاق سفرها در شهرها شروع و به پایان می­رسند، حتی اگر از یک منطقه غیرشهری عبور کنند. این بدان معناست که مسئولان راه شهری باید از قابلیت سرویس­‌دهی خوب زمستانی برای حفظ شهر اطمینان حاصل کنند تا شهر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. بیشتر تحقیقات خدمات زمستانی بر جاده­هایی با حجم ترافیک بالا یا طبیعت غیرشهری متمرکز است. هدف از این کار تمرکز بر عملکرد خدمات زمستانی در جاده‌­های شهری و مستندسازی داستان­‌های موفقیت در این زمینه است.

تعمیر و نگهداری زمستانی همیشه یک نگرانی دائمی برای مدیران راه در مناطقی است که مرتباً تحت تأثیر بارش برف قرار می­گیرند. این مدیران باید سازمانی را برای پیش‌بینی و مقابله با این پدیده‌ها فراهم کنند و در شرایط بد جوی شدید و طولانی­مدت آن را تطبیق دهند. همچنین ادغام تمام حالت­های جایگزین برای خودرو در این بازتاب ضروری است. این موارد می­توانند چالش­های واقعی سفر و تردد با حمل و نقل عمومی را در زمستان در تمام راه­ها از جمله :آزادراه، بزرگراه، راه­های اصلی و فرعی چه در سطح شهر یا بیرون از آن ایجاد کنند.

ترافیک شدید، دلیل نبود تاکسی های تحت نظارت سازمان

هنگام بارش و ترافیک با توجه به لغزندگی معابر و حجم بالای تردد وسایل نقلیه طول زمان سفر افزایش پیدا می کند و در نتیجه زمان انتظار مسافر هم بالاتر می رود. برای مثال مسیری که طی کردن آن در شرایط عادی کمتر از نیم ساعت زمان می برد در روزهای بارانی و ترافیک بین ۲ تا ۳ساعت طول می‌کشد. اگر تعداد تاکسی‌ها در خطوط به مقدار کافی باشد، با مدیریت زمانی می‌توان طوری عمل کرد که تاکسی‌ها به موقع در ایستگاه‌ها حاضر باشند. از سوی دیگر، طی چند شب گذشته نیز خبری از باران نبوده است. آماده‌باش ویژه سازمان برای روزهای پایانی سال از نظر جابه‌جایی مسافر و نظارت بر فعالیت تاکسیرانان خبر داده بود.

۷۰۰اتوبوس بازسازی و ۱۰۰۰اتوبوس خریداری می‌شوند

تهران هم‌اکنون حدود ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دارد. این در حالی است که طبق آمار شورای شهر و معاونت و حمل و نقل ترافیک شهرداری باید دست‌کم ۹هزار اتوبوس فعال داشته باشد. برای این منظور مرمت و بازسازی ۷۰۰دستگاه اتوبوس، تامین ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس از مسیر تعامل با دولت و تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته است. در بخش تاکسی نیز حدود ۸۰هزار تاکسی در شهر فعالیت می‌کنند که بخش زیادی از آنها فرسوده به حساب می‌آیند. در این مورد هم نیاز به ارائه تسهیلاتی که بتواند انگیزه لازم را در تاکسیرانان برای نوسازی به وجود آورد، است.