یک مشاور خانواده با اشاره به این‌که اگر در بحث ازدواج به سنت‌های دینی برنگردیم با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم، گفت: مهم‌ترین مانع ازدواج جوانان مسائل فرهنگی است، در حالی‌که می‌توان با وسایل کمتر و خانه‌ای کوچک‌تر نیز یک زندگی را تشکیل داد.

دنیا زینعلی اظهار کرد: نهادهای سیاستگذار در حوزه ازدواج طی روزهای اخیر نسبت به تاخیر سن ازدواج هشدار داده و حتی برخی آمارهای مربوط به طلاق را نگران کننده خوانده‌اند.

وی با ذکر این مطلب که کاهش ازدواج و تمایل نداشتن جوانان به زندگی زناشویی و روی آوردن به زندگی غیرطبیعی تجرد، فاجعه بزرگی برای جهان بوده که دامنگیر انسان قرن ما شده است، تصریح کرد: این وضعیتی است که در واقع خود ما و اجتماع به وجود آورده‌ایم که براساس چشم و هم‌چشمی‌ها، پیش‌داوری‌های نادرست، محاسبات غلط و گرفتاری در چنگال یک‌سری عادات کورکورانه آن‌را بنا نهاده‌ایم.

زینعلی اضافه کرد: اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم این وضع را تغییر دهیم و طرحی نو بنا نهیم، طرحی که براساس واقعیات و مفاهیم اصلی زندگی تنظیم شده باشد، نه بر پایه اوهام و خیالات غلط و در این‌صورت نه بن‌بستی در کار بوده و نه معجزه‌ای نیاز است.

موانعی که موجب فرار از ازدواج می‌شود

این مشاور خانواده با یادآوری این مطلب که جامعه ما در عصر حاضر به‌دلیل وجود برخی موانع شاهد فرار جوانان از ازدواج و تشکیل خانواده است، افزود: ازجمله این موانع می‌توان به لازم دانستن شغل و مسکن مناسب، رسومات مالی پُرخرج، لازم دانستن زندگی تجملاتی و پُرزرق و برق که گاهی توسط فیلم‌های تلویزیونی تشدید می‌شود، عدم اهتمام لازم از سوی خانواده‌ها نسبت به ازدواج فرزندان‌شان، عدم توافق پدر و مادر و بهانه‌جویی‌های آن‌ها، زود دانستن ازدواج برای جوانان، عدم اظهار نیاز به ازدواج توسط جوانان، ضعف انگیزه و یا عدم انگیزه برای ازدواج، ترس از ازدواج، اعتقاد به این‌که با وجود خواهر یا برادر بزرگ‌تر نوبت به بعدی نمی‌رسد، اهمیت بیش‌از حد به تحصیل، مشکل‌پسندی، آزادی‌های غلط و گریز از مسئولیت، تقدس بی‌جا و تعصب غلط و مشکل در انتخاب همسر اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که یکی‌از راهکارها، تغییر نگرش عمومی از طریق رسانه‌هاست که مبتنی‌بر توقعات نابجای اقتصادی است، افزود: وظیفه رسانه‌ها و شخصیت‌های دلسوز اجتماعی در این زمان، القای دید واقع‌گرایانه به اقشار مختلف اجتماع در زمینه ازدواج است که با توجه به عدم امکان فراهم شدن اموری از قبیل شغل و مسکن مناسب برای اکثر جوانان تا سالیان متمادی، نمی‌توان توقع حل این مشکل را از راه اقتصادی در کوتاه‌مدت داشت.

زینعلی با تاکید بر این‌که باید خود جوان باور کند که با تعلل و تاخیر انداختن ازدواج جوانی را از دست می‌دهد تنها راه برون‌رفت از بحران ازدواج فعلی کشور را برگشت به سنت‌های دین و تعالیم قرآن در زمینه ازدواج دانست و ادامه داد: ریشه مشکل ازدواج جوانان تفکرهای فرهنگی جامعه است.

این مشاور خانواده با یادآوری این مطلب که در اصل ازدواج و لزوم آن برای جوانان شکی نیست، اضافه کرد: زمانی‌که جوان به سن ازدواج می‌رسد تمایل دارد که تشکیل خانواده بدهد ولی موانع مختلفی در این راه مانند تجمل‌گرایی و باب شدن رسومات خاص در بین خانواده وجود دارد.

وی با تأکید بر این‌که باید مشکل ازدواج جوانان را ریشه‌ای دید، تصریح کرد: هم‌اکنون بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور داریم که عملاً امکان فراهم کردن امکانات مالی برای برگزاری مراسم آبرومند چند صد میلیون تومانی، جهیزیه‌های گران‌قیمت، شغل مناسب و مسکن برای آن‌ها نیست، در این زمینه هرچه قدر نیز دولت میزان وام ازدواج را بالا ببرد مشکل حل نخواهد شد.

حذف هزینه‌های زاید ازدواج / خداوند رزق و روزی را تضمین می‌کند 

زینعلی با تاکید بر این‌که نیاز جوانان به ازدواج نیاز حال است که نمی‌توان به آن‌ها گفت برای تأمین این نیاز صبر کنند، ادامه داد: صاحب‌نظران معتقدند در زمینه فرهنگ‌سازی ازدواج باید به آن‌چه که دین گفته برگردیم، چراکه در مدت یک‌هزار و ۴۰۰ سال از زمان ظهور اسلام، مردم با عمل به دین تشکیل خانواده داده‌اند و در این سال‌ها ازدواج اسلامی پاسخ‌گوی مشکلات بوده است.

این مشاور خانواده با اشاره به این‌که اگر در بحث ازدواج به سنت‌های دینی برنگردیم با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم، تصریح کرد: مهم‌ترین مانع ازدواج جوانان مسائل فرهنگی است، در حالی‌که می‌توان با وسایل کمتر و خانه‌ای کوچک‌تر نیز یک زندگی را تشکیل داد، هنوز خانواده‌ها نتوانسته‌اند در ذهن خود با این مسائل کنار بیایند و عموماً آرمانی فکر می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که یکی‌از راه‌های ترویج ازدواج جوانان فرهنگ‌سازی برای کاهش هزینه‌های ازدواج و حذف هزینه‌های زاید ا زدواج است، اضافه کرد: باید به خانواده‌ها در زمینه خطرات سخت‌گیری و برگزاری مراسم‌های پُرهزینه هشدار دهیم و از طرفی از ترس جوانان برای ازدواج بکاهیم چراکه تجربه ثابت کرده کاهش ترس جوانان از ازدواج نتایج مثبتی به دنبال دارد.

زینعلی با تاکید بر این‌که خدا در قرآن خطاب به خانواده‌هایی که از اقدام برای ازدواج فرزندان‌شان ترس دارند فرموده است که نترسید که من زندگی این زوج‌ها را تأمین و رزق و روزی آنان را تضمین می‌کنم، گفت: باید براساس قرآن، فرهنگ توکل به خدا، ازدواج را در جامعه ترویج دهیم که بر خلاف تصور عده‌ای در شرایط فعلی هم کاملاً امکان‌پذیر است.

این مشاور خانواده با بیان این‌که مردم باید تأثیر توکل به خدا را در زندگی متوجه شوند، افزود: در گذشته مراسم‌ها و رسومات ازدواج‌ها بسیار ساده‌تر بود و مشکلی هم برای این زندگی‌ها ایجاد نمی‌شد.

بحران تجرد و گسترش خودکشی‌ها

وی با اشاره به این‌که امروزه تجرد به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که خود زاینده معضلات متعدد دیگری است، عنوان کرد: آمار انتحار و خودکشی‌ها به خوبی این موضوع را روشن می‌کند زیرا طبق این آمار خودکشی در افراد مجرد به مراتب از افراد متاهل بیشتر است، فرار مغزها نیز بیشتر در میان افراد مجرد دیده می‌شود که هنوز پیوند زندگی زناشویی با اجتماع کشور خود بر قرار نساخته‌اند.

زینعلی با اشاره به این‌که زندگی مجردها با رکود، تنبلی و بی‌اعتنایی در به دست آوردن امکانات زندگی و در به کار انداختن نبوغ خود و بی‌اعتنایی نسبت به حفظ امکانات به دست آمده رو به روست، اضافه کرد: این دسته از افراد هرگز نسبت به عمران سرزمین‌هایی که موقتاً در آن زندگی دارند و بزودی از آن به جای دیگر کوچ می‌کنند، از خود واکنش نشان نمی‌دهند و در برابر آن بی‌تفاوت هستند.

این مشاور خانواده با یادآوری این مطلب که از نظر اخلاقی افراد مجرد هرگز یک انسان کامل نخواهند بود زیرا بسیاری از مفاهیم اخلاقی از قبیل وفا، گذشت، جوانمردی، عاطفه، محبت، فداکاری و حق‌شناسی بیش از همه‌جا در محیط خانواده و زندگی مشترک همسران و فرزندان تحقق می‌یابد و کسانی‌که از این زندگی دور هستند با این مفاهیم کمتر آشنایی دارند، افزود: یکی‌از راهکارهای جلوگیری از رشد تجرد در جامعه علی‌رغم وجود مشکلات عدیده، تشکیل خانواده‌های نیمه مستقل است، زمانی‌که عقد بین دختر و پسر خوانده شد تعهدی نسبت به زندگی در آن‌ها ایجاد می‌شود و به فکر این می‌اُفتند که هزینه‌های زندگی خود را تأمین و زمینه‌های تشکیل خانواده را فراهم کنند.

زینعلی با اشاره به این‌که عقد فرصتی فراهم می‌کند که دختر و پسر همدیگر را بهتر بشناسند، تصریح کرد: تشکیل خانواده‌های نیمه مستقل و زندگی دختر و پسر عقد کرده در خانه پدری تا زمان فراهم شدن مقدمات تشکیل زندگی مجزا راه‌حل مشکل ازدواج جوانان است.

این مشاور خانواده با یادآوری این مطلب که زمانی‌که دختر و پسر با شرایط قانونی عقد کنند یعنی دختر با اجازه پدر و پسر با آگاهی و اراده تصمیم به ازدواج بگیرند از نظر شرعی زن و شوهر هستند و این‌که حتماً مراسم عروسی برگزار شود مسائلی تشریفاتی است که مردم به آن اضافه کرده‌اند، افزود: این‌که دختر و پسر عقد کنند ولی هرکدام در خانه‌های پدری خود باشند مزایای بسیاری دارد به‌طوری‌که احساس می‌کنند همسر یکدیگر هستند و التزام و تعهدی نسبت به هم پیدا می‌کنند، از سوی دیگر دغدغه ازدواج ندارند و به‌دلیل جاری شدن عقد شرعی آرامش خاطری در بین دختر و پسر ایجاد می‌شود.