بودجه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی برای سال آینده حدود ۳۷ درصد کاهش یافته است و پژوهشگران جمعیت می‌گویند؛ کلیدی ترین راهکار ایجاد اشتغال برای جوانان و پیشگیری از مهاجرت آنها است.

حسین قیدر/ در جلسه علنی یکشنبه ۲ بهمن ماه، مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دستورکار قرار داد. پس از آنکه موافقان و مخالفان نقطه نظرات خود را مطرح کردند، کلیات لایحه بودجه سال آینده کشور رأی‌گیری شد که نمایندگان مجلس با ۱۶۹ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی فرصت ۱۵ روزه‌ای برای بررسی جزئیات لایحه بودجه و ارائه پیشنهادات خود به کمیسیون تلفیق دارند. پس از آن جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به مدت ۲ هفته برگزار خواهد شد.

بودجه کل کشور، دخل و خرج یک ساله کشور است. در این برنامه، درآمدها و هزینه‌های دولت تخمین زده می‌شود و این برنامه طی یک سند که به آن لایحه بودجه گفته شده، هر سال طبق قانون در ۱۵ آذر ماه توسط دولت به مجلس تقدیم و بعد از اینکه مجلس آن را بررسی و تصویب کرد، این لایحه به قانون بودجه تبدیل می‌شود. قانون بودجه، مبنای اصلی دولت برای دخل و خرج در سال بعد است.

بودجه کل کشور از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول آن بودجه عمومی دولت است و بخش دیگر، بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌های دولتی وابسته و… است.

از جمله موضوعاتی که در کشور برای آن بودجه تخصیص می‌یابد بحث جوانی جمعیت است. دهم آبان ۱۴۰۰ بود که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، به تأیید شورای نگهبان رسید.

بودجه خانواده آب رفت

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص بودجه ای خانواده که آب رفته به خبرنگار ما گفت: اینکه در بودجه ۱۴۰۲ نقض فرمان جوانی جمعیت است با توجه به اینکه با کم شدن بودجه باعث می شود تا خانواهده ها به فکر فرزندآوری نشوند و حتی جوان جمعیت هم با یان بودجه باید فراموش شود.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی هزینه ها کم شود ازدواج هم از طرفی کاسته خواهد شد و وضعیت اقتصادی باعث شده تا هم ازدواج و هم فرزندآوری کاسته شود.

بیکاری باعث عدم افزاش جمعیت خواهد شد

این جامعه شناس در ادامه از اینکه گفته شده یک میلیون شغل ایجاد شده است گفت: وزیر کار هم اغراق کرده است که با یک میلیون کار مشکل بیکاری حل نخواهد شد. چرا که در حال حاضر یه الی چهار میلیون بیکار در کشور وجود دارد و با یک میلیون این معضل برطرف نمی شود و از سوی دیگر این امر هم باعث می شود تا ازدواج کم شود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر فارغ التحصیلان بیکار داریم که در اولویت هستند اما تا وقتی که اشتغال و حمایت ها نباشد مشکل ازدواج و فرزندآوری حل نخواهد شد. بحث افزایش حمعیت بحث امروز ودیروز نیست و از قدیم بوده است و تا وقتی که مشکلات برطرف نشود فقز ادامه خواهد داشت.

این جامعه شناس در پایان بیان کرد: شغل و درآمد اولویت است و کمک های نقدی و غیر نقدی دولت هم می تواند کمک باشد مثل کشورهای پیشرفته برای افزایش جمعیت انجام می دهند.