تحریم مالی و بانکی نقش زیرساخت و ستون محوری را برای ما بقی تحریم ها بازی می کند، چرا که همه ی تحریم‌های حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، کاملاً محتاج این تحریم‌ها هستند.

اقتصاد پویا/ در تحریم های مالی و بانکی، هدف ایزوله کردن اقتصاد و مسدود کردن مبادی درآمدهای ارزی، بلوکه کردن ذخایر ارزی و همچنین افزایش هزینه‌های نقل و انتقالات ارزی میباشد.

تحریم های مالی و بانکی باید صلاح شود

خشایار نادی، کارشناس اقتصادی درخصوص تحریم های مالی بانکی به خبرنگار ما گفت: تحریم های مالی و بانکی صلاحی جدید است که وابستگی کشورها به ارتباط بانکی با بانک‌های خارجی را هدف می‌گیرد. بدیهی است این وابستگی خود معلول وابستگی به صادرات و واردات و سرمایه‌گذاری خارجی است. به دلیل وابستگی ارتباطات اقتصادی در عرصه بین‌الملل به خدمات بانکی، تحریم های بانکی قویترین تحریم مالی و اقتصادی است و ممکن است موجب اختلال تجاری در کشور هدف شود.

وی در ادامه بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه علیه کشور عزیزمان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون موجبات بروز مشکلات زیادی در اقتصاد ایران شده است و می‌توان بیشترین تأثیر تحریم‌ها را در بازار ارز و به ویژه نوسانات نرخ ارز دید. یکی از مهم ترین نکات درباره ساختار تحریم‌ها علیه ایران، پیچیدگی و درهم تنیدگی تحریم‌های حوزه‌های مختلف و اثرگذاری زیاد بر روی هم است. تلاش آمریکا این بوده است که تحریم‌ها را به گونه ای طراحی کند تا همچون تار عنکبوت به دور اقتصاد ایران پیچیده شود.

ارتباط تجاری باید صورت گیرد

خشایار نادی در ادامه از ارتباط بانکی در عرصه بین المللی گفت: مهمترین کارکرد ارتباطات بانکی در عرضه بین الملل، نقل و انتقال پول است. از این رو قطع ارتباطات بانک‌های خارجی با بانک یا بانکهای یک کشور موجب می شود تا علاوه بر نقل و انتقال وجه، عملیات صادرات، واردات، فاینانس و سرمایه گذاری خارجی در آن کشور نیز تا حد زیادی مختل شود. اعمال و تشدید انواع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر کشورها به تبعیت از آمریکا در سال های ۸۹ تا ۹۲ در تاریخ تحریمها بیشترین و شدیدترین تحریمها در سطح دنیا  اعلام شده است به گونه‌ای که اعمال تحریم های مالی علیه ایران و مشکلاتی که در بازار ارز ایران پیش آمده است به “عنوان جنگ اقتصادی شناخته ” شده است.

وی در پایان بیان کرد: بر اساس مطالعات متعدد و نظر اغلب کارشناسان، حدود ۳۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور به تحریم های اعمال شده بر می گردد و رفع کامل همه تحریم‌ها می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی کمک نماید. اگر چه در دوره مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران و توافق برجام تا حدی از شدت تحریم ها کاسته شد لیکن با خروج یک جانبه ی آمریکا از این توافق در فروردین ۱۳۹۷، و اعمال سایر تحریم‌ها علیه ایران، عملا فشارهای اقتصادی به ایران افزایش یافت. از آنجا که فصل مشترک تمام انواع تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران، تحریم های مالی است، صرفاً با رفع تحریم های مالی مربوط به مذاکرات برجام نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات اقتصادی رفع شود زیرا کماکان تحریم‌های مالی به دلیل تحریم‌ها غیرهسته‌ای پابرجا هستند.