از مزایای خرید طلای دست دوم می‌توان نداشتن اجرت و نوسان کمتر نسبت به بازارهای موازی دانست. از سویی دیگر مردم می‌توانند با هر اندازه سرمایه که در اختیار دارند به همان مقدار نیز طلای شکسته بخرند.

حسین جلیلی بال/ طلای آب شده نیز یکی از راه‌های خرید طلای بدون اجرت است. این نوع فلز ارزشمند از آب کردن طلاهای دست دوم و شکسته به وجود می‌آید.

اما خرید طلای آب شده با ریسک زیادی همراه است؛ زیرا ممکن است عیار آن پایین و یا به طور کلی از طلای خالص تشکیل نشده باشد. خریداران باید در نظر داشته باشند همیشه ریسک تقلبی بودن در طلایی که نو نباشد بالاتر از حالت معمول است. البته باید توجه داشت که خرید و فروش طلای آب‌شده در کشور جزو فعالیت‌های غیرقانونی محسوب می‌شود.

برای کسانی که متمایل به خرید طلای دست دوم نیستند راه‌های دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال این افراد می‌توانند النگو بخرند که اجرت آن به ویژه در سایزهای معمولی از باقی قطعات طلا کمتر است.

برای نگهداری ارزش سرمایه

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی درخصوص خرید طلای دست دوم توسط مردم به خبرنگار ما گفت: این امر به دو دلیل انجام می شود یکی برای حفظ داریی و از سوی دیگر عقب نماند از تورم است  این دو تنشی است که مردم باید پاسخگو باشند بنابراین مردم به خرید طلای دست دوم می روند.

وی در ادامه بیان کرد: تحریم ها و زمزمه های تنش نظامی باعث افزایش تورم و از سوی دیگر نابودی ارزش پول ملی به صورت دقیقه ای کاهش پیدا می کندو این نگرانی از آینده باعث می شود تا مردم به سمت خرید در بازارهای موازی روی بیاورند و طلای دسته دوم نیز یکی از اینب ازاراها می باشد.

بودجه از پای بس ویران است

این کارشناس اجتماعی در خصوص اینکه بودجه ۱۴۰۲ تورم را کنترل نمی کند گفت: این بودجه از پای بس ویران است و دولت حتی نمی داند درآمد دولت چگونه تامین می شود با توجه به افزایش تحریم ها و البته دولت در بودجه مالیات را ۵۰ درصد افزایش داده است و این فشار را بر مردم دو چندان می کند از سوی دیگر به افزایش حقوق ها که می رسد نمی تواند بیشتر از ۲۰ درصد افزایش دهد.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه در بودجه درآمدهای دولت ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده و وضعیت نامعلوم فروش نفت باعث می شود که دولت درآمدهایش را بخواهد از مردم بگیرد دولت اگر می خواهد مشکلات را برطرف کند باید اول اف ای تی اف را به تصویب برساند در غی راین صورت حل این اوضاع نه تنها از دست این دولت بلکه از دست هیچ دولتی برنخواهد آمد.