وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از شیطنت برخی کشورها که مقصد تجاری ایران هستند گفت: متاسفانه در برخی از مقاصد تجاری ایران شیطنت‌ها و تعمدهایی از سمت کشورهای طرف تجارت ما انجام می‌شود که در این باره مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام شده که تذکرات جدی لازم را به کشور مقصد را بدهد.

سید احسان خاندوزی در آیین آغاز رسمی بهره‌برداری از آشکار سازی‌های گمرکی در جمع خبرنگاران با اشاره به توان بخش خصوصی برای تامین ایکس‌ری‌ها در گمرکات کشور اظهار کرد: خوشبختانه در کشور در زمینه ساخت ایکس‌ری‌ها با کیفیت بالا و با شفافیت خوب تصاویر، ظرفیت‌های قابل توجهی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی و وزارت دفاع وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه از تمام ظرفیت داخل کشور استفاده می‌شود تا بتوان تا حداکثر ممکن تامین مالی و شتاب بخشی به شرکت‌های دانش‌بنیان را انجام داد، اظهار کرد: ما نه تنها استقرار کامل ایکس‌ری‌های تولید داخل در کشور دنبال می‌کنیم بلکه به دنبال این هستیم که بتوانیم ظرفیت ایجاد کنیم تا منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه بتوانند از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده این ایکس‌ری‌ها استفاده کنند. 

وزیر اقتصاد در ادامه درمورد مشکلات گمرکاتی و تشکیل صف کامیونی در آستارا توضیح داد: در بسیاری از موارد طولانی شدن فرآیندها به تشریفات دو طرف برمی‌گردد یعنی در برخی موارد این صف به کشور طرف تجارت کشورمان برمی‌گردد. متاسفانه در برخی از مقاصد تجاری ایران شیطنت‌ها و تعمدهایی از سمت کشورهای طرف تجارت ما انجام می‌شود که مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام شده که تذکرات جدی لازم را به کشور مقصد را بدهد.

خاندوزی ادامه داد: برای طولانی نشدن مسیر حرکت تجار ایرانی به کشورهای مقصد توانسته‌ایم فرآیندهای گمرکی و زمان تشریفات گمرکی را از پنج روز به دو روز کاهش دهیم. البته به این پیشرفت‌ها قانع نیستیم و در سال ١۴٠٢ دستاورد بهتری در زمان کاهش تشریفات واردات و صادرات کشور به مردم ارایه خواهیم داد.